Filtrering av keggad öl.

Hej!

Först var jag nöjd med lyckad kolsyrejäsning på flaska, men sen blev det för "meckigt".
Sen kom fathantering och tvångs-kolsyrning och mer prylar i denna "materialsport",
men sen blev det för långa väntetider och trångt i kylen under sedimenterings-fasen.
Så nu ska jag börja filtrera min hembryggda öl och då blir ju keggarna dessutom flyttbara på köpet.

Jag tänker använda 10"tum patronfilter och genomskinliga filter-hus för att kunna följa processen.
Det pratas även om 9 3/4"tum patroner och det vore också ok.
Där tog det stopp i första experimentrundan, filterpatronerna, som jag köpt billigt på fjärran Webb,
gjorde inte jobbet som de borde.
5 micron meltblown Polypropylen gjorde inte något öl blankt.
1 micron lindat "garn" gjorde inte något öl blankt.

Nu har jag läst på ännu mera och lärt att micron-rating kan vara nominell eller absolut.
Sen har jag läst på ännu mycket mera och lärt att en amerikansk filterguru
bara använder veckade och belagda filter från en enda guda-benådad leverantör overthere.
https://www.filterstore.com/beer.asp

Så nu kommer frågan till alla bryggarkollegor som läser detta:
Finns det  10"tum veckade patronfilter med absolut rating 0,5-1,0 micron lämpade för öl?
Helst i Sverige eller åtminstone inom EU, i första rundan.
Det pratas även om 9 3/4"tum patroner och det vore också ok.

Naturligtvis är även annan relevant info eller tips välkommet.

Hälsar Raasken, just nu hopplöst fast i diset!

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-08-20 21:41:05)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Inget svar på din fråga och jag förmodar att du redan övervägt att köra finings?
Ex gelatin (beroende på vilken typ av dis ölet lider av) i fat ett och sedan "keg-jumpa" till ett nytt fat när ölet är blankt. Om mobiliteten är målet.

Kan ju vara en lösning i väntans tider

http://www.chicompany.net/images/Keg_Jumper.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Filtrering av keggad öl.

Läste på en del kring filter eftersom jag fick en batch som var otroligt grumlig och använde den som experiment.

Jag testade både 1 micron och 5 micron . Min erfarenhet var att 5 micron inte gav något men jag tyckte att 1 micron-filtret gjorde ölet blankare.
Jag körde ölet två ggr genom filtret och höll hastigheten ganska låg. Ölet som filtrerades var kallt.

Efter båda filtreringarna så var ölet inte blankt på långa vägar men betydligt bättre, och tiden innan ölet blev helt blankt blev betydligt kortare.
Smaken kan jag inte säga så mycket om eftersom något troligtvis var fel med ölet från början. Det var en ganska välhumlad APA och jag tyckte att ölet blev tunnare och tappade en del av sin humlekaraktär.

Jag beställde mitt filter av "BWT Vattenteknik AB" i Borås. Mitt tips är att ringa till dem och se om de kan ta hem ett filter som du beskriver.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Filtrering av keggad öl.

Hej igen!

Transfer mellan keggar är känd och praktiserad.
Tyvärr så speedar det ju inte upp klarnings-processen på ett lång-disigt öl...

Däremot har det kommit in mera kunskap i ämnet sedan första inlägget.
http://www.ifab.se/produkter/diatomitek … diatomite/
http://www.ifab.se/produkter/sil-proof-bg6/
http://www.roki-europe.com/cbx/ds-roki- … b-0702.pdf

Problembilden är förstås fortfarande något disig
men det känns att en uppklarning kan vara i antågande...

Inväntar klartecken: Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Ofan, ja då är det kanske inte jästdis du bekämpar eller har du så brådis?
12-48 timmar tycker jag brukar räcka för att få bort all jäst och ev köldgums med ex gelatin.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Filtrering av keggad öl.

Jodå så de att...
Senaste bryggden har stått sen 15/6, blir väl sådär 10 veckor.

Protaflock alltid i koket: Yes
PROVAT>
Gelatin: Yes
Kiselsol: Yes
Chitsoan: Yes
Isinglass:Yes
pvpp= polyklar: Yes

Så nå´t är det väl?

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Mystiskt, maila Bamforth wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Filtrering av keggad öl.

Man kan inte tänka sig att det är skillnaden i vattenkvalitet som gör detta? Jag bor ju nästgårds till Raasken och verkar aldrig få helt blanka öl hur länge de än lagras.

(Vilket ju har föga inverkan på smaken och därför låg prio i mitt kanske inte fullt så estetiskt inriktade pannrum..)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Björn har nog en god teori på G där.
Torgny här i stan har också regelbundna problem att se klart, ut ur diset.
Just av det skälet valde jag att låta tråden handla om filtrering,
inte vatten, inte recept, inte humle eller jäst.
Varför? undrar kanske någon.
-Jo det hjälper inte att ändra receptet eller övrig spec i efterhand
och har man en bjudbatch på +65 liter så känns det som att
alla återupplivningsförsök må prövas innan man ens närmar sig avloppet!
Det är enl. min menig bara hembryggare
och övriga ölnördar som tycker det är ok med grumlig öl.
I detta fallet så ingår endast sk. vanligt folk  i målgruppen.

Med vänlig hälsning Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Du får väl bjuda in oss ölnördar på en bärsa istället helt enkelt..!

Sv: Filtrering av keggad öl.

Långsökt förslag kanske.. Jag jobbade med pulverlackering i min ungdom och där använder man statisk laddning för att få "pulvret/dammet" att fastna på föremål.

Kanske kan samma fiffiga teknik användas i öl?? smile Göra en yta strax utanför fatet elektriskt laddat så partiklarna dras mot fatväggarna!

Idén dök precis upp. Är ett långskott som jag inte har provat eller undersökt närmare...

/ Kristjan The Lightning Stefansson

Sv: Filtrering av keggad öl.

kristjanstefansson skrev:

Långsökt förslag kanske.. Jag jobbade med pulverlackering i min ungdom och där använder man statisk laddning för att få "pulvret/dammet" att fastna på föremål.

Kanske kan samma fiffiga teknik användas i öl?? smile Göra en yta strax utanför fatet elektriskt laddat så partiklarna dras mot fatväggarna!

Idén dök precis upp. Är ett långskott som jag inte har provat eller undersökt närmare...

/ Kristjan The Lightning Stefansson

Det är ju så polyclar funkar.

Sv: Filtrering av keggad öl.

Vad kör du med för justeringar på vatten/mäsk? Salter, syror etc.

Sv: Filtrering av keggad öl.

Vatten med ambition att uppnå maltighet i färdigt ljust öl.
Ratio 1/4 enl. G Wheeler:

Per 100 lit Osmosvatten

Calcium-sulfat        6 g
Calcium-chloride   31 g
Magnesium.sulfat    1 g

Mjölksyra             15 ml

Labb & Krabb Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Inte mycket mjölksyra tyckte jag. Vad har du för pH på mäsk och vört efter kok?

Sv: Filtrering av keggad öl.

Hittar dessvärre ingen anteckning om pH i bryggloggen.
Däremot så mäter jag, sedan flera år, alltid med stickor vid lakningen
och hade det avvikit signifikant från 5,2 så borde det funnits en anteckning.
pH efter kok har jag nog aldrig mätt upp, vilket värde ska man sikta på efter kok?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Filtrering av keggad öl.

Stickor har jag aldrig använt, men jag har hört från bryggeriet som använt dem att de fungerar dåligt med öl och vört. Visar väldigt fel ibland.

5,0-5,1. Sen mätning av pH under och efter jäsning också. Sjunker eller ökar pH efter avslutad jäsning är det lätt att veta vad det är som gått fel smile

Sv: Filtrering av keggad öl.

Raasken, jag är precis likadan när det kommer till att servera icke-ölnördar grumligt öl. Några funderingar dök upp efter att ha läst ditt inlägg. Du har säkerligen tänkt igenom dem men för att stimulera egen tankeverksamhet och lärande tänkte jag ändå posta några tankar.

Kan det kanske vara chill haze? Jag brukar köra gelatin i ca tre till fem dagar i ca sju grader och har hittills fått väldigt klara öl. Dock har jag inte testa gelatin på särskilt humliga öl. Det humligaste var nog en American Blonde Ale.

Colin Kaminski talar i ett avsnitt av The Sunday Session om att använda en andel vetemalt i sin totala maltmängd för att minska 'hop haze'. Tasty McDole berättade i något avsnitt(kanske i det aktuella) att han alltid använder ca 5% vetemalt i sina recept. Dock använder han alltid gelatin eller filtrerar sina öl. Kan vara en tanke för framtida bryggningar.
(http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ … hp?t=25895)

Har du experimenterat med att använda olika klarningsmedel tillsammans? Dem du nämner ovan har ju lite olika egenskaper och du kanske har mer än ett problem. Gelatin och Isinglass används för att få jäst att flockulera medan Polyclar binder till polyphenoler och Silica gel binder till proteiner.

Jag använder Irish Moss för att koagulera proteiner i koket och kokar ganska intensivt för att få en så bra hotbreak som möjligt. Sedan kyler jag med en immersion chiller men vet dock inte hur effektivt den får till min coldbreak. Efter jag fått ner temperaturen till lagom nivå rör jag runt för att göra någon slags wirlpool och låter vörten stå 10 - 20 min för att forma en kon(vilket mer blir ett lager med bös) på botten och sedan hävertar över vörten i ett jäskärl. Efter jäsningen är klar så kyler jag till ca sju grader och kör i gelatin. Det var inte meningen att babbla om min process men den kanske kan ge någon insikt.

Ett intressant förfarande skulle vara att köra Irish moss i koket, och sedan använda gelatin och polyclar när ölet jäst ut. Kanske först gelatin i ca tre till fem dagar och efter det polyclar i den temperatur och under den tiden som det kräver.

Palmer skriver i "How to brew" att om ett grumligt öl smakar bra så är det troligen proteiner, polyphenoler eller båda som orsakar det. Han nämner också att brist på Calsium kan orska grumlighet men med de tillsatta mängderna salt skall inte det vara något problem.

Bara några tankar som dök upp. Meddela hur det går!
//Karl

19 Senast ändrad av Lindh (2013-09-03 13:57:35)

Sv: Filtrering av keggad öl.

När jag gjorde vin i tonåren fanns ett medel som hette fantomklarning. Det gjorde 25 liter grumligt vin kristallklart på 15 minuter. Det vore något det smile
http://www.partajtema.se/hembryggning/v … omklarning

Sv: Filtrering av keggad öl.

Angående grumligthet o dis
Vet inte om det hjälper så mycket men kan vara värt att kolla upp:

http://www.shbf.se/wiki/index.php/Fels% … Grumlighet

som egentligen är ett sammandrag av originalartikeln jag läste på slutet av 90 talet

http://www.craftbrewing.org.uk/index.php/beerhazes

Sv: Filtrering av keggad öl.

Hej,

Jag har kört ett 10" patronfilter med ett 1 micron nominellt pp filter i ca 3 år. Först fick jag samma resultat som du beskrev, alltså ingen eller en liten skillnad men vändningen kom när jag hällde på en rågad matsked kiselgur i fatet innan jag började filtreringen (glöm inte att skaka fatet för att fördela guret). Perfekt filtrering varje gång nuförtiden. Förresten, jag kallkraschar ölen i jästanken en dag i ca 2 grader innan jag för över i fatet, det hjälper nog till endel.

//Daniel

Sv: Filtrering av keggad öl.

Har du något speciellt kiselgur och hur upplever själva filtreringsprocessen med det?
Anledningen till att jag frågar är att jag en gång testade kilsgur i formen av hästfodertillskott inköpt på citygross (ja ja, garva ni bara...) i ett sådant filter.
Dock bara med vatten och resultatet var att hela den upplagrade filterbädden rasade av filtret så fort flödet gick ner, så det blev inga försök med öl.

Sv: Filtrering av keggad öl.

Jag använder Ifabs Hyflow. Det är ett lite grövre kiselgur som man använder mest vid precoat, men det fungerar bra när man använder det i ett patronfilter.

Sv: Filtrering av keggad öl.

För att spekulera lite på vattenspåret jag också...
Nu vet jag inte hur du brukar gå till väga så jag utgår från ett scenario...

Hur introduceras salterna i processen, kan det vara så att du efter kok hamnar under 50mg/L Kalcium?
Salterna bör tillsättas i mäsken och inte i HLT/vattnet. Räkna sedan med att ca 50% av dem blir kvar i draven efter lakning.
Detta bortfall skall du kompensera för med ytterligare en dos salter under kok. Beräknat på din volym efter kok.

Kalcium kan bara en bov som ställer till med mer än jästdis ex. oxalsyra --> oxalat mm.
Så det är inte bara jästen som påverkas av kalciumhalten i din mäsk och vört.

Slänger in ett par till spontana tankar som du inte behöver svara på, du har säkert redan undersökt dessa:



* Krossningsgrad rätt och homogen över alla "korntyper" oavsett ex. mälteri eller spannmålstyp.

* Hur ser mäskningen ut, har du möjlighet att låna en pH-mätare? Kan hålla med om att stickor är sådär.
   
* Omrörning funkar bra? Inga fickor eller klumpar i mäsken där man kan misstänka att det ligger stärkelser kvar som hänger med på
   ngt lustigt vis (kolla med jod, lite trixigt).

* Lakvattnet inte för varmt, ca 75C och rätt pH

*  Ingen gammal jäst som är topcroppad eller skördad ett par generationer som blivit mest celler med låg flockning.

* Samma fenomen oavsett jästtyp?

* Samma fenomen ovsett recept?

* Bumba upp magnesium en aning, till 10 området

* Kok rullar fint och rejäl varmdruv?

* Samma basmalt eller skillnad från olika mälterier?

* Opitchad kyld vört klar eller grumlig?

* Oxidationpunkter ex. transfer upp och nedströms, oxiderande rengöringsmedel, kranvatten.

* Karbonering efter klarning och lagring

Ah well

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Filtrering av keggad öl.

Thomas Fransson skrev:

Salterna bör tillsättas i mäsken och inte i HLT/vattnet.

Varför? Jag kan förstå det när det gäller CaCO3, men med de lättlösliga salterna borde det väl vara mycket lättare att beräkna rätt mängd om man tillsätter till bryggvattnet pre-mäsk?