1 Senast ändrad av jonash (2006-05-16 10:36:45)

Induktionskok

Jag har (snart) installerat ett nytt kök med induktionshäll. Den största plattan med diameter 21 cm kan ge 3.3 kW. Det borde ju klara av att koka ganska mycket vört.
Så frågan blir:
Kan man använda en gryta med större diameter och ändå lyckas koka upp 20-25 liter, och hålla det kokande i en eller flera timmar? (Beroende på om man kör med dansk eller svensk vörtkokning.. smile  )

Det borde ju funka, så länge som grytan får plats på hällen, men nån/några har säkert några goda råd...

Jula har ju nån kräftgryta; är det nån som använt den till vörtkokning? Om den nu funkar på en induktionshäll...

Jonas

Sv: Induktionskok

Måste du inte ha rostfria kastruller för att det ska fungera med induktion?
Isåfall är det bara att glömma alla aluminiumgrytor.

3 Senast ändrad av jonash (2006-05-16 11:25:48)

Magnetiska skall de vara, så aluminium går fetbort! smile

(Såg just att julas gryta är av aluminium..)

Däremot funkar gjutjärn, men det kanske inte är så bra att koka vört i...

Det följde t.o.m. med en magnet med hällen, så man vet om kärlet funkar eller ej!

Jonas

Då fungerar väl inte rostfritt heller?
För det är normalt inte magnetiskt.

Nej, men ofta(?) så är kärlets botten gjort av nåt annat som är magnetiskt...
Så det kan funka. Säkrast är väl att ta med en magnet till affären!

OK, då förstår jag att det gäller att kolla med magneten innan man skaffar en kastrull.

Förresten med tanke på debatten om magnetfält från kraftledningar och liknande.
Skapas inte ett väldigt kraftigt magnetfält av en induktionsspis och är det så inte lika farligt/ofarligt som andra magnetfält?

8 Senast ändrad av jonash (2006-05-16 13:13:26)

Enl. SSI är det små "mängder"
Från http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN … 4_2003.pdf

De uppmätta värdena för magnetfälten ligger tydligt under de av SSI rekommenderade referensvärdena för allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält.
.
.
.
Vid 25-48 kHz uppmättes 30 cm framför hällarna magnetfält på 0,08-0,16 mikrotesla (µT). Om grytans botten var mindre än värmezonen uppmättes fält på 0,2-0,3 µT. Dessa fält kunde dock öka upp till 0,5-0,6 µT beroende på grytans placering i förhållandet till värmezonen. Samtidig användning av flera zoner leder till något starkare magnetfält. Vid kortare avstånd från hällen ökade magnetfältens styrka och kunde nå uppemot 0,6-1 µT vid 15 cm framför hällen. Beroende på mindre grytors placering i förhållandet till värmezonen kunde fält uppemot 2 µT mätas vid detta avstånd. Referensvärdet för allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält är enligt SSI:s allmänna råd (FS 2002:3) 6,25 µT i det här relevanta frekvensområdet.

www.induktion.se har lite info. Det är ju en partsinlaga, men där jämförs olika elektriska apparater som man förväntas ha hemma....

Eftersom jag har så lite hår, så använder inte jag hårtork, men det gör däremot fru&barn. Så jag får väl stå vid spisen, så blir vi alla lika strålande!

Det är riktigt att en induktionshäll måste ha kastruller med magnetisk botten. De flesta kastruller för proffessionellt bruk har en magnetisk kärna ingjuten i botten. Det står på kastrullerna, eller på förpackningen om de klarar induktion. Den från Jula gör det inte men här http://www.oana.se/pkittel.asp finns kastruller, eller kittlar som det heter i den här storleken, som klarar induktionshällar. smile

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Hur stor gryta kan man ha på en 21 cm platta, tror du?

Jag kör en 36 liters kastrull på en liten (21cm) kokplatta och det fungerar. Koket blir inte helt jämt men rörligheten i det jämnar ut det hela rätt bra.

Köpte du den i Gbg-trakten?

Jag köpte kastrullerna från danmark. De verkar vara tillverkade för en hembryggarbutik i belgien. Rostfritt stål. Lager i bottenplattan. Avtappningskran och falskbotten. Rejäla grejer.

Jag har själv en 36l kittel som jag testade på en 21cm keramikplatta. Det fungerade inget vidare men det beror sannolikt på att förlusterna blir ganska stora och att plattan bara är på 1,6 kW.

Med en induktionshäll på 3,3 kW hamnar sannolikt den mesta effekten i kitteln och du kan säkert välja kastrull upp till 40-50l. Det beror lite på hur din platta är placerad på spisen, kastrullen måste täcka hela plattan. En lägre kittel är att föredra då man lättare kommer åt. Tänk på att en hög kittel ska få rum under spisfläkten så att du kan ventilera ut ångan, annars kommer den att lägga sig under köksskåpen och droppa ner lite här och där; på sikt kan det till och med bli fuktskador.

Själv använder jag en gasbrännare till 36l kitteln och den storleken på kittel är perfekt tycker jag. Det finns utrymme för expansion av skummet upp till 30l vört.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Ja, köp inte en alltför hög gryta. Jag har en (alldeles för dyr) 25-liters buljonggryta som i och för sig funkar utmärkt på induktionshällen, men det är ganska lite plats mellan grytkanten och köksfläkten.

Think globally. Drink locally.

Om det är Lager i botten på din kittel, så måste den ju vara gjord för ölbryggning!

Runt 30 liter verkar ju ok. Jag har inte satt upp fläkten ännu, men det blir förhoppningsvis under helgen...

Martin Ohlsson storcash kanske har stora kittlar; annars får jag väl försöka komma på om jag inte har nån kontakt i storköksbranschen....

Annars så finns ju alltid http://www.oana.nu/
Rätt billiga jämfört med många andra, fast det kostar en del ändå.

18

Med nästan en tusenlapp för en kastrull käns det lite bättre i längden att inhandla en av de elektriska grytorna med temo.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Blir mer än en tusenlapp inklusive moms.....

Men en rostfri gryta i den prisklassen borde vara av bra material/kvalite och räcker nog livet ut. Den med termostat har tunnare stål och framför allt tunnare botten. Med en tjock botten så är det lättare att hålla kostant temperatur. För att göra det med en gryta med inbyggd värme och termostat krävs lite bättre elektronik än jag sett hittills. Till exempel reglerbar effekt på värmaren, inte bara på/av funktion beroende på temperaturen.

20

Men är det ändå inte lättare att hålla tempen med en sån gryta än på en spis? Den ska juh vara ännu tempratur säkrare med Universaltermostaten ikopplad.
Hur mäskar ni i gryta? någon som kan förklara hur ni lyckas hålla alla olika tempraturer så länge som behövs? Tycker det måste vara nästintill omöjligt att hålla ex 60 grader i en timme på en spis.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

När man uppnått rätt temp så kan man ta bort kastrullen.
Ställa den på en bräda eller liknande och vira runt filtar och täcken.
Då håller man temperaturen utan problem.
Sedan när det är dags för nästa temperaturstegring så ställer man den på spisen igen.

Inga problem smile

Lund skrev:

Jag köpte kastrullerna från danmark. De verkar vara tillverkade för en hembryggarbutik i belgien. Rostfritt stål. Lager i bottenplattan. Avtappningskran och falskbotten. Rejäla grejer.

Köpte du i Danmark, via nätet eller på nåt annat sätt?

via nätet. http://www.brygladen.dk/

Vanliga magneter suger sig fast bra i botten på de kastruller jag har också. Om det nu bara är det som behövs för att induktionskok ska fungera.

Ok, tack..
Får kolla när jag kommer hem. Den sidan var spärrad av jobbet.
"Den är klassad som kategori Alcohol and Tobacco."

Får se hur länge jag kommer åt humle.se... smile

tog ett bra tag att få hem dock för mig. Hade nästan gett upp på dem när de plötsligt en dag dök upp.