Är det för tidigt att börja brygga?

Har läst att man helst skall undvika att brygga på sommaren, främst av hygieniska skäl, att det helt enkelt kan vara större risk för infektioner. Stämmer detta med de erfarenheter vana hembryggare har? Är sugen på att börja med höstölen,men vill inte riskera ogjort arbete i onödan. Vad säger ni?

Sv: Är det för tidigt att börja brygga?

Kör på du bara. Givetvis skall man vara extra noga med hygienen i rötmånadstider, men informationen du läst gäller historiska omständigheter, innan man hade koll på vad mikroorganismer och sådant var för något.

Think globally. Drink locally.

Har bryggt hela sommaren, det missöde som inträffat var helt orelaterat till rötmånader och microorganismer wink
Brygg på du

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Ifall du har bra koll på vad du gör när det kommer till renlighet och sterilisering av utrustning är det ingen fara. Skaffa dig PBW och Star San så kommer det gå busenkelt!

Det är svårare att hitta någonstans att jäsa i rätt temperatur ifall man inte har en kyl eller annan utrustning för det.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Tack för svar. Då kör vi då. Blir nog en IPA som första höstbrygd. Njuter de sista flaskorna av den wit jag gjorde till sommaren. Tysk pilsner tog slut på en vecka, inklusive dotterns studentmottagning smile

Däremot hällde jag bara i lite vatten på jästkakan i min veteölshink efter att jag tappat upp den - detta för tre veckor sedan eller så. Efter att hinken varit bortglömd i några dagar luktade det LIK i hela källaren. Fruktansvärt. Jag var helt säker på att nån av katterna gått in i torpargrunden och dött.

Den hinken kommer aldrig mer användas till livsmedelsproduktion.

Jag gjorde min första bryggning för en månad sedan i princip då det var som varmast, inga problem med den smile Lite besvärligt att kyla till 22 grader bara i vasken när rumstemperaturen var 26, men det gick smile

Jag brukar brygga öl som ska drickas rejält färsk vid den här tiden på året. Weizen, Bitters, Wit mm. En liten infektion hinner inte påverka ölen särskilt mycket om man ser till att ha druckit upp den inom en månad. Är det för varmt för att jäsa så är ju saison givet!