Bubblor i ölslang

Jag har en keezer med 5 fat i. I ölslangarna bildas det bubblor över tid. Inget stort problem i sig men första ölen jag tar får ju självklart mer skum än jag vill ha. Har samma problem när jag kopplar in min ölkylare. Det ser ut som det stiger bubblor i ölslangen från själva fatet. I fallet med ölkylaren mer omfattande. Kanske pga av att det är varm öl?

Jag har testat med och utan JG kopplingar och olika fat. Är bubblor i slangen något man får acceptera? Någon vis som kan dela med sig av erfarenhet?

Sv: Bubblor i ölslang

Drick öl oftare :-)

Samma fenomen här, men jag har inte ont av det/är för lat för försöka fixa det. Tänker att det är en slags "hävert-effekt" så man kan komma ifrån det om man på något sätt lyckas placera tappkranen lägre än stigarrörets inlopp.

Gas stiger uppåt, även under tryck bildas bubblor i stigröret och kommer upp ur fatet.

Håller med föregående talare. "drick öl oftare" annars är väl första ölen en "bjud-öl" för den som vill snåla...

Jo du Bee, du har rätt. Under svagt tryck bildas det bubblor men med ett högre serveringstryck försvann de helt. Det var min lösning som referens för bryggare med samma problem. En keezer kan även behöva cirkulera luft för att ha samma temp. i slang som i fat. Tryckskillnad i fat och slang är boven i dramat.

Smålänningen kan fortsätta dricka utan tillämpa "bjud öl". Lycka!;)

Hmm, intressant, hur högt då? Det kanske är så att man blir av med problemet om man serverar med samma tryck som vid tvångskolsyrning. Då är ju trycket i jämvikt och gasen borde hålla sig i lösningen.

När jag forskat runt på amerikanska forum har problemet beskrivits i samband med tvångskarbonering. Med andra ord för mycket kolsyra i ölen i förhållande till trycket i ölslangen. Du har förmodligen inte behov av att köra samma tryck som du använde vid tvångskarbonering. Jämvikten inträffar innan dess. Min något tveksamma regulator läser 1,5Bar och jag skulle ev. kunna justera ned något.

Inte för att det är något problem då jag oftast kör ut hela fatet på flaska. Men jag har upplevt fenomenet och är vetgirig. Ska tänka på hur det är med de olika trycken i fortsättningen.