1 Senast ändrad av Ceder (2013-08-04 20:52:56)

Hur fixar ni tunga BIAB påsar?

Hallå!

Har nu bryggt 4 öl efter ett break på typ 20 år smile
När jag bryggde på 90 talet var BIAB inget alternativ, men för de 4 brygder jag satt tycker jag metoden fungerar bra. Dock så tycker jag påsen varit på gränsen till ohantering/tung när den skall upp i vissa fall. Än så länge har jag varit uppe i 6,5 kilo malt som mest, och det känns lite skakigt att hissa upp 12 kilo (eller vad det nu kan vara när den är malten är blöt)

Nästa bryggd är tänkt att bli en DIPA, och jag kommer troligen landa på typ 8 kilo malt i den. Är orolig för att tyget (sangita?) eller sömmarna inte pallar. Känns lite riskabelt om något händer, inte helt kul att bli skållad av +25 liter vört...

Hur gör ni som kör BIAB och kör mycket malt?

Sv: Hur fixar ni tunga BIAB påsar?

Jag har haft 8.57kg malt i BIAB som mest och det är rätt segt att hålla uppe. Då var det med gamla biab-påse som har betydligt större maskor än min nya av Sarita-tyget från ikea. Det gjorde avrinningen betydligt snabbare så att när påsen var lyft halvvägs över vätskeytan hade mycket vört redan åkt ut. Annars hade nog tyget gett vika. Be en vän hålla med något (t.ex. durkslag) under påsen när du lyfter den och sätt påsen snabbt på gallret.
Jag tycker BIAB lämpar sig bra till ca 6 kg malt. Över det känns svajjigt och lite farligt. Spricker påsen blir det inget kul kan jag tänka mig...

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/07/0GL_3949.jpg

Just ja, Sarita heter tyget smile

Din bild gav mig dock en idé. Ett stadigare galler (ej durkslag) som påsen får vila på skulle kännas säkrare. Idag har jag en krok i garaget som påsen hänger i, med ett durkslag under, men om påsen skulle rasa ned tror jag inte durkslaget skulle klara av smällen.

Det finns polypropylene korgar (mer hink än korg) på diverse lågprisbutiker, såg en amerikansk Youtube video där dom hade en sådan för avrinning. Dom är ju koniska och så den passar bra i grytan och trattar ner allt genom hålen dom borrat i botten. Ett plus är att det är handtag på korgen också.
Ska förbi Ullared imorgon, ska se om dom har en passande där. Annars får det bli ÖoB.

Just det...jag har kört BIAB på 15 kg malt i min saritapåse. Bryggde ett BW. Men den mängden får inte plats i min gryta så jag körde infusionsmäskning direkt i en jäshink. Inga problem med att hålla värmen med den mängden malt och vatten...endast en liten filt runt. Tappkran i botten hjälpte mig då. Jag behövde bara lyfta påsen från botten så att det blev fritt flöde ut.

Mitt experttips! (nu som nybörjare är jag naturligt vis rätt person att uttala mig smile )

Ta tyget så stort att det räcker ner i grytan och upp överkanten, jag har en kvadrat ca 1,5x1,5 m som passar fint i 36l grytan sen har jag en träkäpp 40x40mm ca 60cm lång som jag helt enkelt rullar upp tyget på när jag ska lyfta det från grytan = ingen risk att någon söm spricker och man behöver inte ta i malten med fingrarna för att krama ur påsen.

Jag tror största oron är att botten på påsen ska spricka vid för hög belastning, på min påse tror jag sömmen är starkaste länken i kedjan. Har man bra brygghandskar så kan man snabbt få in en hand under påsen och hjälpa den upp. Gummihandskar krävs ju ändå när man ska pressa ur den sista juicen smile

Bara att vrida på käppen tills man är nöjd smile

https://lh6.googleusercontent.com/-pb8lumrpHB8/UgNesQw12BI/AAAAAAAAA4U/kmPDLB0TMiM/w443-h590-no/IMG_1204.jpg

Smart lösning!

http://spritkoket.blogspot.se/

Jag har hört att man inte ska klämma på påsen utan bara låta det rinna av sig själv, annars ska det tydligen vara stor risk för bismaker, nån som råkat ut för det eller har något att säga om det?

Vi klämmer ordentligt med handkraft, inga problem. För mer info se http://beersweden.forumflash.com/index. … %C3%A5den/

mankang skrev:

Vi klämmer ordentligt med handkraft, inga problem. För mer info se http://beersweden.forumflash.com/index. … %C3%A5den/

Det är väl mest i den tråden där det mesta talar för att man inte ska trycka på påsen tycker jag smile

Ja klämmer hårt och länge. Inga problem hittills.
Ser inte rent logiskt hur det skulle bli dåligt... Är malten fylld med små mikroskopiska ampuller av tanniner och oxidationsmedel som går sönder av för högt tryck? Näe, motbevis krävs för att jag ska sluta.

Som jag säger i tråden så är ölbryggarvärlden full av myter, jag anser att detta är en av dem. Läs lite på biabrewer och testa lite själv och återkom gärna med dina erfarenheter. Tänk på att bara lyfta påsen ur vörten ger ett visst tryck på malten och vad skulle hända om man lyfter påsen väldigt fort?

Du är iofs mer generell och säger bismaker, det jag säger gäller tanniner. Om det finns andra bismaker som man kan få är jag mycket intresserad också men hittills har jag bara hört lösryckta påstående från icke-BIAB-bryggare.

mankang skrev:

Som jag säger i tråden så är ölbryggarvärlden full av myter, jag anser att detta är en av dem. Läs lite på biabrewer och testa lite själv och återkom gärna med dina erfarenheter. Tänk på att bara lyfta påsen ur vörten ger ett visst tryck på malten och vad skulle hända om man lyfter påsen väldigt fort?

Du är iofs mer generell och säger bismaker, det jag säger gäller tanniner. Om det finns andra bismaker som man kan få är jag mycket intresserad också men hittills har jag bara hört lösryckta påstående från icke-BIAB-bryggare.

Okej, ja det känns som att det är mkt som talar för att det är en myt då stora bryggeriers understa lager i maltbädden blir belastad med ganska mkt vikt så skulle lite tryck på en påse i hembryggning inte spela så stor roll. Blir nog att trycka lite på påsen nästa gång, har bara gjort en bryggning än så länge.

Jag tar locket till kastrullen emellan och nästan lägger mig på påsen med full vikt. Sen klämmer jag med händerna på delar som inte känns torra. Inga felsmaker, tanniner eller andra problem med detta förfarande.