Provsmakade efter 1v på flaska.

Min Weissbier har nu stått en vecka på flaska. Korkade upp en flaska igår för att se/smaka. Smakade bättre än förväntat och kolsyran är där. Är min första öl så jag är riktigt nöjd/glad än så länge. Inte så mycket "skumbanan" och det smakar mycket alkohol (trotts att jag mätt till ca 4%).
Ölen skall stå 3v till innan den skall vara färdig. Vad kommer hända under dessa tre veckor (smak, utseende mm)?

Sv: Provsmakade efter 1v på flaska.

Jag börjar dricka av ölet efter 2-3 dagar på flaska. Vissa öl är som godast innan de har mognar de där veckorna på flaska och det är intressant att se hur ölet utvecklas. De första 2-3 veckorna kan smakerna vara lite spretiga, humlen kan vara något kraftig etc. Efter mognadsfasen stabiliserar smakerna sig och tonar långsamt ut under de kommande månaderna.

Weissbier skall ju drickas färsk, så om du inte känner några felsmaker som behöver lagras bort (gröna äpplen eller liknande) så är den klar att drickas nu. Grattis till en lyckad första bryggning!

Think globally. Drink locally.

Hade en polare över igår som fick provsmaka. Denna gång kylde jag ner ölen innan den öppnades, första ölen jag smakade på stod i källaren (18-20grader). Enormt stor skillnad på smak och lukt. Den kylda doftade mer skumbanan och smakade bra mycket bättre. Hällde även upp en Weihenstephan bredvid för att provsmaka. Polaren tyckte min var godare.
Självklart skall ölen serveras kyld men jag trodde inte det skulle ha SÅ stor inverkan på doft och smak (om det nu inte var så att det är olika smak i flaskorna pga smuts etc).