1 Senast ändrad av boppen (2006-05-16 20:17:20)

Nybörjarfrågor (ännu en ;)

Hallå!

Nu hade jag tänkt att slå till och prova brygga lite öl! Har suttit och skummat forumet här men jag vet inte om jag blivit så mycket klokare ...

Det jag undrar över är lite om vad jag behöver köpa och vad jag ska köra som mitt första öl!

Jag har sedan tidigare tappkran och kylare som jag brukar köra med systemets 30-litersfat så därför lutar det väl åt att jag tänkte fylla den färdiga brygden i ett corneliusfat.

Vad tror ni om följande inköp?

8030 hävert 59.00 kr i lager 161 1 59.00 kr
8001 jodofor 125 ml 39.00 kr i lager 146 1 39.00 kr
8396 silställning ("saftsil") med silduk 79.00 kr i lager 180 1 79.00 kr
8038 jäshink 30 l med lock och jäsrör 99.00 kr i lager 20160 1 99.00 kr
8020 hydrometer (passar till mätglas 250 ml) 49.00 kr i lager 53 1 49.00 kr
8026 mätglas 250 ml (passar till hydrometer 8020) 69.00 kr i lager 280 1 69.00 kr
8202 E-kolv 2000 ml 229.00 kr i lager 2347 1 229.00 kr

Klarar jag mig med det? Jag lär väl försöka skramla fram nån stor kastrull, våg och lite såna saker (kanske en ny spis istället för den där induktionshistorian vi har idag).

Fatgrejor;
8909 bajonettkoppling till corneliusfat, öl (röd plast) 98.00 kr i lager 61 1 98.00 kr
8718 corneliusfat, nytt, 18 liter (bajonettfattning) 895.00 kr i lager 8443 1 895.00 kr
8908 bajonettkoppling till corneliusfat, gas (röd plast) 98.00 kr i lager 61 1 98.00 kr

Är det allt som behövs för att kunna fylla på faten, eller behöver jag något mer också?

Eventuellt;
8031 flaskfyllare (passar till tappkran 8037 eller hävert 8030) 29.00 kr i lager 19 1 29.00 kr
8010 kapsyleringsapparat "Emily" 109.00 kr i lager 464 1 109.00 kr
8006 kronkapsyler, c:a 250 st. 29.00 kr i lager 620 1 29.00 kr

Det kan ju vara kul att kunna tappa upp lite på flaska också kanske!

Ja - det blev ju en hel del - några invändningar?

Sen har jag förstått att jag kanske ska satsa på ett extrakt som första öl - det här var ett tips jag såg på forumet, ungefär hur mycket färdig öl blir det?

5804 'Bavarian Pilsner' maltextrakt (Weyermann), flytande, 4 kg 179.00 kr i lager 4000 1 179.00 kr
41904 Spalter Select humlepellets, 100 g, 2004, 4.4% alfasyra, Tyskland 24.00 kr i lager 100 1 24.00 kr
2112 California Lager jäst (Brewer's Choice 2112) XL 125 ml 69.00 kr i lager 140 1 69.00 kr

Något annat tips, det får gärna vara ett riktigt ljust öl!

Det blev mycket det här - hoppas någon har en liten synpunkt då jag är riktigt laddad på att försöka få till något så här till sommaren!

Ha det gott /Lars

Sv: Nybörjarfrågor (ännu en ;)

Köp minst 2 st tunnor, du vill nog ha en extra iaf för at tappa över till före primning etc. sen är det alltid bra med fler ifall du tänkt fortsätta brygga.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

En tunna, är det en jäshink?

4 Senast ändrad av Lo (2006-05-16 21:43:15)

exakt smile
Det är en förbannelse, hur jag än gör sä har jag en hink förlite. kan aldrig få nog hehe

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Om du senare ska gå över till helmaltsbryggning så måste du skaffa någon typ av lakningsssystem med. Ett enkelt sätt är att skaffa två jäshinkar och borra massor av hål i botten på den ena som får fungera som sil. Har sett alla rekommendationer från 2 till 4-5 mm storlek på hålen, själv valde jag 2,5mm i stor mängd, täcker hela botten med minimalt mellanrum mellan dem. I den andra hinken borrar man ett hål antingen i botten eller längst ner på sidan och där sätter man en variabel ventil av något slag så man kan regera flödet under mäskning. Sedan sätter man silhinken inne i ventilhinken och så är lak-kärlet klart. Sedan krävs det såklart en hink till för att samla upp vörten efter lakning.

Håller med Lo, det saknas alltid hinkar.

Dessutom borde du greja fler än ett jäsrör och även en gummipropp som passar till e-kolven! smile

Tja!

Får tacka så mycket för svaren!

För att sammanfatta så bör jag alltså köpa ett helt gäng jäshinkar och jäsrör samt lite gummiproppar - sen är jag "i hamn" ;-)

Men det behövs inget mer för själva överföringen till fatet iaf?

Ser att du missat termometer med, de behövs alltid under bryggningen. Köp två så du har en i reserv (kan säjas om hydrometern med).

9 Senast ändrad av Lund (2006-05-17 07:35:38)

Du behöver lite slangar till fatet. Annars har du nog inte så stor nytta utav vare sig det eller kopplingarna.

Men det räcker med en vanlig hävert för att fylla ett fat. Jag kopplar häverten till ölut kopplingen allt som oftast och kyler fatet för att skapa ett undertryck. (när jag sedan kopplar in kopplingen så startar häverten av sig själv och då är det bara att öppna ventilen på toppen så fylls fatet).

Har du tänkt att servera ölen från fatet behöver du någon form av kolsyre anläggning också. En enkel tappkran är också starkt att rekommendera.

Vara 8480 eller 8485 kanske är att rekommendera. Där får du ju allt som du behöver.

Kanon, jag har tappkran och kylare och koldioxid redan så det känns ju bra.

Låter spännande det där med undertryck och grejor ...

Och så lägger jag till några termometrar på min lista, den börjar bli lång nu wink

Undertrycket för att starta häverten upptäckte jag av en slump. Fyllde ett varmt fat med kolsyra för att minimera oxidation, stängde igen och tog ut den i kylan när jag skulle tappa om. Var lite disträ när jag skulle koppla i häverten i fatet via ölkopplingen så jag glömde starta häverten. Blev lite konfunderad när fatet började suga i sig öl för egen maskin.

Kul att se att det finns en hembryggare i Ockelbo.
Själv är jag född där men flyttade därifrån vid tre års ålder.
Jag har en del släktningar kvar där.
Det var ett tag sedan man var där....

boppen skrev:

Tja!

Får tacka så mycket för svaren!

För att sammanfatta så bör jag alltså köpa ett helt gäng jäshinkar och jäsrör samt lite gummiproppar - sen är jag "i hamn" ;-)

Men det behövs inget mer för själva överföringen till fatet iaf?

Gummuproppar till jäshinkarna behöver du ju inte fler än vad som finns redan till locken däremot så behöver du köpa till e-kolven men du behöver inte mer än en sådan,