Fåordigt forum?

Jag funderar lite på varför det är så hemskt många visningar på varje tråd men så få kommentarer, ibland får man vänta ett par dar innan man får svar, är alla bryggare blyga dyslektiker? Jag brukar skriva på ett svampplockarforum och där kan det bli så att man får ett 50tal svar på en tråd på en kväll och det med mindre medlemmar än detta. Finns det något annat forum som alla hänger på utan att säga något? Jag blir lite frustrerad när man får så lite respons. Kram på er mvh från Tjötglad....

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Fåordigt forum?

Jag skulle gissa att det är sommartider som minskar svarsfrekvensen. I övrigt hänger nog hälften på SHBFs forum. Ibland skulle jag önska att de två slogs ihop eftersom en del (frustrerade av samma anledning som i din post) skriver samma fråga på bägge forumen vilket blir lite skumt.
Sen tror jag att dina inlägg är av en ganska avancerad karaktär med stora byggen som få av oss har erfarenhet av? Kan bero på det, vad vet jag smile

Jag får väl hänga lite på båda forumen jag med då. Tack för svar förresten! Jag vet inte om jag är så avancerad det finns grymma bryggare på detta forum som bryggt mycket längre än jag, jag har väl kanske tagit själva idén lite längre än de flesta till att starta bryggeri, men det har några till på detta forum också gjort tidigare. Kunskapen finns på forumet det är jag övertygad om, kanske är många så upptagna med bryggandet att det inte hinns skrivas så mycket. Kram!

Fåordigt är det väl gärna såhär års - just nu kämpar vi ju med att tömma faten inför en intensiv brygghöst. Och om det till äventyrs blir en veteöl bryggd så sker väl detta ute i solen. Men - vi är många som ändock med andakt följer dina eskapader.

Ingen drömmer väl om att få sparken men många funderar ju på just det du gör...

5 Senast ändrad av oso1978 (2013-07-28 14:45:07)

Aha är det på det viset! Jag är väl den som tar det lugnast med ölen nu, frugan skall föda snart så det blir inga mängder för min del en folköl jag provat som jag tyckte var fin var Celtik Ironage på COOP Konsum. Kul att ni uppskattar mitt bryggarprojekt!

Jag hade faktiskt tänkt svara på din hermes/rims tråd, men min ipad har gått sönder, den stationära datorn är nedplockad och humles forum stöder inte tapatalk. så det blev inget med det. Nu har jag fått låna min frus dator en stund för att betala räkningar men den tiden räcker inte till så mycket mer än att läsa trådar.

Jag tycker att de flesta får svar/kommentarer på de flesta av inläggen här på forumet.
Jag ser oftast inte någon anledning att göra ett +1 om någon redan besvarat en fråga.

Personligen är jag väldigt lite intresserad av utrustningsfrågor då jag har min egen mycket enkla utrustning (hinkar och kastruller) som fungerar utmärkt och inte har varken möjlighet, plats, utrustning eller lust att bygga stora avancerade bryggverk.

Annars försöker jag svara på det mesta inom bryggmetoder och öltyper/recept.
Fast det är inte alltid som jag svarar på frågor om recept av typen:
"Vad kan jag göra med dessa råvaror?"
Charmen med ölbryggning tycker jag är att testa lite egna idéer för att se vad det blir.
Ens egna erfarenheter är det bästa sättet att lära sig, ibland kanske det inte blir kanonbra öl, men man lär sig alltid något.
Det kan till och med vara så att man lär sig mer av sina misstag än om det blir bra smile

Det som jag tycker är svårt just nu är att jag inte kan experimentera hur mycket som helst med kärlen jag ordnat de kostar ca 30,000:- stycket och att borra hejvilt för att det är spännande att pröva olika metoder tänker jag nog inte göra. Hemma med mina egna små 60-160 liters kärl kan jag nog prova mig fram lite och det gör jag redan men som sagt är jag tacksam för så många åsikter som möjligt!

oso1978 skrev:

Jag funderar lite på varför det är så hemskt många visningar på varje tråd men så få kommentarer, ibland får man vänta ett par dar innan man får svar, är alla bryggare blyga dyslektiker? Jag brukar skriva på ett svampplockarforum och där kan det bli så att man får ett 50tal svar på en tråd på en kväll och det med mindre medlemmar än detta. Finns det något annat forum som alla hänger på utan att säga något? Jag blir lite frustrerad när man får så lite respons. Kram på er mvh från Tjötglad....

Det är väl så att det mest är sofistikerade människor på detta forum (inte jag). Det är sällan man får skräpsvar som på flashback där typ  95% av alla inlägg är skräpsvar från nättroll. Jag vet inte hur det är på ditt svampforum, men här är de allra flesta väldigt noggranna med de svar de skriver.

@oso1978:

Eftersom du håller på med ett avancerat och kostsamt bygge är det nog många som väljer att inte komma med sina spekulationer om hur du ska gå tillväga då man inte vill ha på sitt samvete att man gett ett (oavsiktligt) felaktigt råd som ger stora konsekvenser. Personligen tycker att jag att du ska kosta på dig lite professionell konsultation innan du börjar borra och dona. Som sagt, alla vill väl och det är många som är kunniga här, men det är ändå ett "amatörforum".

OT: Visst är det många som hänger både på SHBF och Humlegården. Det är lite osmidigt, men man ska inte glömma att SHBF är en ideell förening och Humlegården är förknippat med en kommersiell verksamhet.

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Svampforumet jag är ute på är mycket seriöst men en aning galet samtidigt jag kikar runt på olika sidor på nätet men blir inte riktigt klok på det. Funderar på att söka till bryggmästarutbildning på distans, men jag sket i skolan i yngre år så jag måste läsa upp min gymnasiekompetens först. Kanske blir klok på vägen.