Kompensera med mer vätska när jag kokar i 2 kastruller?

Då jag endast har 2st 10 liters kastruller så har jag delat upp vörten i två kastruller. Detta innebär att man kokar bort mer vätska än om jag hade haft en stor kastrull. Skall jag kompensera för detta? Laka ur med mer vatten? Fylla på mer med vatten under kok? Eller låta det vara och leva med att det kokar bort mer vätska. Vad blir följden av att det kokar bort mer vätska eller att man lakar ur med mer vatten, lägre OG?

Sv: Kompensera med mer vätska när jag kokar i 2 kastruller?

Kort svar: Ett större avkok kompenseras med mer vatten.

Långt svar: Det du får med det kraftiga koket 2x10l är eventuellt mer maillardreaktion (som karamellisering fast med aminosyrer och kolhydrater) som ger goda smaker. Skulle du ta extra lakvatten finns risk för högre OG än beräknat och eventuellt kärva skalsmaker (tanniner) för att du lakat ut för mycket (vilket sänker pHt i bädden). Problemet blir också felsmaker då det lakvattnet du tillsätter efter avkok inte kokas tillräckligt länge (vid pilsnermalt kommer du får smak av kokta grönsaker).
Låter du bli att spä så får du en koncentrerad vört vilket inte är något problem efter några gånger då du lärt dig kompensera i receptet för det. Säg att du vill göra en Pale Ale på 5.2% så kokar du så kraftigt så du landar på 7%. Den kraftiga vörten du inte planerat för kräver då mer jäst än den svagare osv.
Det finns många metoder att brygga på och ofta är det viktigaste att man får repeterbara resultat så man kan anpassa sin process och sina recept allt eftersom.

Jag har gjort liknande din frågeställning tidigare men nu uppgraderat till större kastrull:
http://www.gustavlindh.com/blog/photos/_GL_8377.jpg