1 Senast ändrad av Runo (2012-04-02 10:42:07)

Bielmeier 29 l bryggryta 2000 watt värmeeffekt?

Någon som har den och kan berätta lite om den funkar bra och om ni är nöjda. Köper man den från Tyskland skulle den rostfria versionen på ca 1800 kr med frakt. Funderar på att köpa en istället för en rostfri 30 l gryta med lös induktionsplatta.
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/en … 40001.html

Sv: Bielmeier 29 l bryggryta 2000 watt värmeeffekt?

Ingen som testat den?

Kollade på sidan du länkat till, om jag tolkar rätt så finns det uppgifter både på 2000W och 1800W.

Salle

Har nästan testat. Jag har Bielmeier 690.5. Den ligger på 1800W.
Med 26l kokvolym så når jag precis ett rullande kok, jag hade gärna haft lite kraftigare kok, men det fungerar (ingen risk för överkok). Så jag tror 2000W är precis vad som behövs.

I övrigt är jag nöjd. Termostaten fungerar bra men är lite svår att få till exakt. Testade att ställa den på 65c och sedan hålla det, kom ner till 64.8c och så körde den igång dock så fortsatte den upp mot 67c innan den slog av igen. Kanske det fungerar bättre om man rör runt för att fördela värmen bättre. Men räkna med att isolera den med liggunderlag för mäskningen.
Lätt att rengöra efter bryggning. Inget brände fast i den.

Vill du så kan du kolla min blogg där jag dokumenterat en bryggning med den.

http://m1cke.wordpress.com

Följ mina första steg som hembryggare

Salle > Jag såg det nu jag har mailat de och frågat vilket som stämmer.
m1cke> Jag såg att du isolerat din och det tänker jag också göra fast jag tänkte bara använda den till att koka vörten i mäskar gör jag i min kylväska. Hur lång tid tog det att få ett rullande kok? Körde du med locket på glänt?

Fick svar från de direkt (tysk effektivitet)

thank you for your interested.

The articel 040001 have 2000W heating element in it.

best regards

Andrea Bielmeier
- Geschäftsführerin -

Bielmeier Hausgeräte GmbH

Kan hänvisa till min "vattenbryggning" jag gjorde för att testa grytan. http://m1cke.wordpress.com/2012/03/18/e … bryggning/

Det tog ungefär 1 timma till 65c och sedan 40min till kok från det. Var iväg lite undertiden så jag tror det kan vara något snabbare än då.
Körde inte med lock (förutom vid uppvärming till mäsktemp)
Nästa gång kommer jag nog köra med lite mer isolering och ev täcka en del av grytan för att testa om det blir bättre kok. Som nybörjare vet jag ju inte riktigt hur rullande koket skall vara, men tycker att de youtube-klipp jag sett har lite mer kok än min gryta.

Följ mina första steg som hembryggare

Morsning Runo!

Jag har en Bielmeier på 2000 watt och med den så finns det kraft nog att koka rejält tycker jag. Jag brukar koka 25 liter och det är inga problem.
Jag köpte min gryta nu i våras och bryggt ett gäng gånger med den och är mkt nöjd. Jag köpte min av Maltmagnus för2300 kr tror jag att det var. Kranen som sitter på är inget vidare så jag rekommenderar att du köper en annan bättre dylik. Jag köpte kran av MM också och sedan dess är det en fröjd att brygga. förr kokade jag på spisen så det blev ju ett rejält lyft.  det finns säkert en hel del bilder och text angående grytan på min sk bryggblogg. Ganska fånig blogg och oseriös visserligen men om du vill spana in grytan in action så kan du ju kika där ändå. 
Fråga om det är nåt mer.
häpp/R

Kanon tack för tipset om kranen vilken kran köpte du?

kulventil och slangnippel från maltmagnus för 260 plus 80 kr. Lite dyrt för en kran kanske men men. Det fick det vara värt.
hejåhå/R

modestrick skrev:

Morsning Runo!

Jag har en Bielmeier på 2000 watt och med den så finns det kraft nog att koka rejält tycker jag. Jag brukar koka 25 liter och det är inga problem.
Jag köpte min gryta nu i våras och bryggt ett gäng gånger med den och är mkt nöjd. Jag köpte min av Maltmagnus för2300 kr tror jag att det var. Kranen som sitter på är inget vidare så jag rekommenderar att du köper en annan bättre dylik. Jag köpte kran av MM också och sedan dess är det en fröjd att brygga. förr kokade jag på spisen så det blev ju ett rejält lyft.  det finns säkert en hel del bilder och text angående grytan på min sk bryggblogg. Ganska fånig blogg och oseriös visserligen men om du vill spana in grytan in action så kan du ju kika där ändå. 
Fråga om det är nåt mer.
häpp/R

Vad står på undersidan av din Bielmeier
Fick hem min precis och på den står 1800 watt... och beteckning BHG 695.028
Köpte den som Runo länkar till direkt från Bielmeier

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

12 Senast ändrad av Runo (2013-01-20 12:05:09)

Konstig de skriver ju 2000w på hemsidan. Har du provat hur lång tid det tar att få upp ett rullande kok?

Ja, det tog ungefär 35 minuter att få 6 liter vatten att koka, lyfte jag av locket då, slutade det koka, det bubblade en aning men inget regelrätt kok
Min enhet har åkt tillbaka till Tyskland och en ny är nu på väg till mig. Lät jag locket vara av några minuter tog det sedan 10 minuter att få kok igen.
(ja den var inställd på högsta effekt)
Instansningen på elementet gick tyvärr inte att tyda alls heller så efter några mail bad de mig returnera den för ett byte
En vänlig själ gjorde en kalkylering på effekten och han fick det till ca 1250 w så något var galet med mitt ex, fick väl måndagsexet antagligen wink

Jag beställde också direkt från Tyskland, fick precis som Brandis en 1800w tunna istället för den på 2000w som jag beställde. Har kontaktat tyskarna, blir intressant att höra vad de har för svar. Antingen har de dåliga rutiner eller så har de tagit en rövare för att bli av med gamla 1800w apparater. Man kan tydligt se på kartongen att de har klistrat över den gamla etiketten (BHG 695 dvs 1800w kokaren) med en etikett som stämmer med 2000w apparaten. Lite som ICA och köttfärs...

Jag köpte en Bielmeier gryta av MaltMagnus för ett år sedan och där har han också struket över 1800w och satt på en ny etikett med 2000w .
Jag använder en grilltändare som hjälp när jag vill uppnå ett rullande kok.
Men annars är jag nöjd.

Stefan

Östra Karaby skrev:

Jag beställde också direkt från Tyskland, fick precis som Brandis en 1800w tunna istället för den på 2000w som jag beställde. Har kontaktat tyskarna, blir intressant att höra vad de har för svar. Antingen har de dåliga rutiner eller så har de tagit en rövare för att bli av med gamla 1800w apparater. Man kan tydligt se på kartongen att de har klistrat över den gamla etiketten (BHG 695 dvs 1800w kokaren) med en etikett som stämmer med 2000w apparaten. Lite som ICA och köttfärs...

Fick en ny i retur då det var fel på min tydligen
modellen vi köper är en ombyggd BHG695, dom verkar vara lite slarviga med att byta den där etiketten på apparaten. Lättast att se vad man har för effekt är att skruva av botten och ta en titt på värmeelementet där det står instansat vad för effekt elementet har.

Fick precis det svart från Bielmeier och efter att ha jobbat mig förbi alla skrivar så hittade jag ett 2000w ellement. Konstigt att de inte kan sätta på en 2000w lapp i botten på grytan, då hade jag hafte en pilsner på jäsning i kylen och tyskarna sluppit ett argt mail.

Well well, nu blir det upp till bevis imorgon då det ska premiärbryggas.

Var exakt på värmeelementet hittar ni den instansade siffran? Skruvade precis isär min utan att se något. Etiketten säger 1800W och jag kan med nöd och näppe nå något som liknar ett kok med 25 l vört, tre lager liggunderlag och locket nästan helt på.

Har bryggt 8 gånger med min Bieltmeier sedan i höstas och är mer än nöjd. Med en filt virad runt grytan så stormkokar den 23 liter utan problem!

www.facebook.com/bjorwik

Andreas Andersson skrev:

Var exakt på värmeelementet hittar ni den instansade siffran? Skruvade precis isär min utan att se något. Etiketten säger 1800W och jag kan med nöd och näppe nå något som liknar ett kok med 25 l vört, tre lager liggunderlag och locket nästan helt på.

Om jag minns rätt så är det stansat nånstans vid/nära någon av "kontakterna"
Kan vara svårt upptäcka och se

Ok, tack!

Jag avlägger en lägesrapport ifall det är intressant för någon: Första gången jag använde min stål-bielmeier fick jag visserligen något som liknade ett kok på 26 l vört, men bara med tre lager liggunderlag och locket över mer än halva grytan. Andra gången kokade det bara sporadiskt, genomsnittstemp var dryga 90C. Tyskarna svarade snabbt och trodde det var termostaten, men jag ville gärna utesluta att det satt fel element i. Därav frågan.

Jag har kopplat bort termostaten på min nu och kör elen rätt in i värmeslingan Funkar gör-bra! Kokar som bara den.  Testbryggde en IPA idag utan några som helst aber. Inga kokmässiga sådana iaf.

Fick äntligen tid att nysta i det här.

Jag vågade inte koppla bort termostaten helt utan band ner den i botten med ståltråd. Sen testade jag att koka ca 25l vatten. Jag fick kok men bara med lock. När jag tog av det lade det sig genast. Jag väntade ytterligare en timme och det bubblar lite kring värmeslingorna, men inget kok. Sen gav jag upp.

Blir det skillnad om jag tar bort termostaten helt à la modestrick?
Blir det skillnad om jag kokar vört istället för vatten?

Jag kör med lock ändå tills det börjar koka å då drar jag av locket litegrann så jag har en glipa på 5 cm eller så. Då kokar det. HElt utan lock får inte heller jag det att stormkoka.  sad  Så är det men det får duga.

Jag kör med en bakplåt över mellan 2/3 till halva öppningen, får bra kok då. Tar jag av helt lägger sig koket och småputtrar istället.
Skall sätta på ny isoleringen runt kitteln också, Clas Olssons tjocka liggunderlag för att se om det gör skillnad.