Svetsfogar OK vid kommersiell bryggning?

Hallå!

Eftersöker lite erfarenhet av hur petiga livsmedelsverket är när det gäller vilka material som får komma i kontakt med livsmedel (öl) vid kommersiell bryggning?

Jag har, om fru fortuna står på min sida, möjlighet att komma över 3st 130L trycktankar i rostfritt stål. Dessa skulle bli perfekta för att bygga ett 100L bryggverk med. Dock är tankarna svetsade. Är det OK att öl kommer i kontakt med svetsfogar om man skulle bli kommersiell med bryggandet?

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Svetsfogar OK vid kommersiell bryggning?

Rostfri plåt svetsas med rostfri svets i förekommande fall - eller är det någon specialare?

Nej, det ska inte vara någon specialare vad jag vet. Tjock plåt och grymma svetsfogar.

Detta kanske är ett icke-problem då..

Rostfritt stål i materialet 316l med en ytfinhet på allra högst 1,2 för bryggerier. Lägre för mejerier, läkemedelsproducenter och elektronikproducenter.

Gutbucket skrev:

Rostfritt stål i materialet 316l med en ytfinhet på allra högst 1,2 för bryggerier. Lägre för mejerier, läkemedelsproducenter och elektronikproducenter.

Det var intressant! Finns det någon märkning som anger ytfinheten, som man kan kolla efter? 316l är väl en hårdhetsgrad om jag förstått det hela rätt.

Det fins märkt i vissa lägen om det fans krav vid tidigare användning av kärlen . Jag har en förtäckning på jobbet med all gradering annars så kan man mäta med instrument vilken ytfinhet materialet har. Själv har jag köpt fina kärl från jobbet och drar nog igång ett mickrobryggeri inom snar framtid. wink

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Kollade som hastigast på kärlen och kunde inte hitta någon beteckning, ska kolla igen noggrannare och se om det finns någon stansning eller så.

Låter kul med mikrobryggeriet! Lycka till!

Dompan skrev:
Gutbucket skrev:

Det var intressant! Finns det någon märkning som anger ytfinheten, som man kan kolla efter? 316l är väl en hårdhetsgrad om jag förstått det hela rätt.

Nä, eller ja kanske, beror på vad som menas med hårdhetsgrad. Sammansättningen av stålet är annorlunda. Det tål mer extrema miljöer är standardstål. Finns ingen märkning, sånt får du be leverantören om. Bra ställen kan elektrolytpolera stålet så det blir fint.

Dompan skrev:

Hallå!

Eftersöker lite erfarenhet av hur petiga livsmedelsverket är när det gäller vilka material som får komma i kontakt med livsmedel (öl) vid kommersiell bryggning?

Jag har, om fru fortuna står på min sida, möjlighet att komma över 3st 130L trycktankar i rostfritt stål. Dessa skulle bli perfekta för att bygga ett 100L bryggverk med. Dock är tankarna svetsade. Är det OK att öl kommer i kontakt med svetsfogar om man skulle bli kommersiell med bryggandet?

/Dompan

Om du ska brygga kommersiellt, vore det inte bättre att tänka: "Finns det svetsmaterial som inte är lämpliga att använda sig av när man brygger öl?".  Om livsmedelsverket är petiga så beror det väl på att det finns rätt många metaller som inte är så nyttiga att få i sig?

Jag kan ingenting om svetsning, men jag antar att det finns olika sätt att svetsa på. Om dessa tankar är svetsade på "fel sätt", hur pass jobbigt/dyrt/svårt vore det att göra om svetsningen på ett sätt som lämpar sig till ölbryggning? (förutsatt att det nu går)

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

10 Senast ändrad av Dompan (2013-06-28 09:54:52)

@Chubb:

Jag har funderat en del på detta. Anledningen till att jag kom att tänka på kommersiell bryggning var att jag tyckte att bryggvolymen blir större än vad jag kan avsätta i dagsläget. Men att bli kommersiell är i ärlighetens namn inte en drivkraft för tillfället. Jag vill nog "hembrygga" i några år till och förfina mina kunskaper. En kommersialisering kräver så mycket mer. Med tanke på den myriad av mikrobryggerier som startar så bör man ha en väl genomarbetad affärsidé för att lyckas skapa något hållbart. Att bara starta ett bryggeri, börja brygga och hoppas på det bästa tror jag inte på.

Så denna fråga om svetsfogar slutade i filosofi, inte teknik.. smile

För att fortsätta på svetsdiskussionen:

Det slog mig att jag har en tub Argon stående och en krallig migsvets som den månskensbonde jag är. Funkar det att använda den rena argongasen som skyddsgas om man mig:ar rostfritt? Egentligen är det väl någon kombination som används..

MIG= Metal Inert Gas alltså skall man använda en inert gas vid svetsning. Så här står det på AGA´s hemsida;  Argon, För TIG-och plasmasvetsning, rotskydd samt applikationer som kräver inert atmosfär.

Jo - men det borde ju finnas en anledning till att man spär ut argonen med lite annat när man mig:ar i rostfritt.

När jag svetsade syrafasta rör till sjukhusindustrin  med tig och orbitalsvets var enda anledningen till att använda Naton 10 tillexempel var att det var en gas som självventilerade på grund av densiteten och ett lite blankare utseenden på svetsfogen. Argon är tung och lägger sig på marken och fyller lokalen medans naton är bunden med en väteatom vilket gör den lättflyktig och gör så att den smiter ut ur lokalen genom diverse sprickor. Företaget jag jobbade på fick tjöta länge på amerikanska köpare innan de godkände gasblandningar med Argon. Jag har tyvärr ingen stor eller längre erfarenhet av svets med MIG dvs svetsning av metall inert gas rostfritt men desto mer med Tig= Tungsten inert gas. Vissa Mig/Mag svetsar kräver att man ställer om dessa om man använder annan gas än vad som är tänkt, annars får man ställa trådmatning ampere gasflöde så att det blir ett bra resultat och det fins tabeller som man kan kika på för bästa resultat.

Jag skulle säga prova att svetsa med Argon och kika på vilken tjocklek du har på tråden och materialet du skall svets och räkna ut vilken strömstyrka du bör ha och vilken trådmatningshastighet skiter det sig så pajar detta inte din svets, kanske på sin höjd sätter det igen munstycket, men då kan man rensa detta utan större problem.