Nybörjarfrågor av teknisk art...

Hej!

Jag håller på att införskaffa utrustning för att göra cider och undrar över några saker som antagligen är fullständigt självklara, men som kan vålla en nybörjare som mig huvudbry. Jag hade först tänkt köpa en pumphävert med tillhörande slang till mina jästunnor, men efter att ha tittat runt här verkar det som om ett borrat hål med en tappkran är en enklare och smidigare metod att använda. Behöver jag ingen hävert om jag har en tappkran? Fungerar det med tappkran även vid omtappning? På tappkranens produktsida står det att det behövs en 16mms nippel och en slang till kranen, men jag hittar ingen nippel som är 16mm i webshopen. Och vad behöver jag slangen till när jag har en kran? Behöver jag köpa en packning till kranen eller ingår den?

Dessa frågor är som sagt av väldigt enkel natur, men är man nybörjare så är man...:)

Tack på förhand.

Sv: Nybörjarfrågor av teknisk art...

Jag kör med tappkran och har aldrig saknat en hävert. Du behöver slangen för att kunna transportera väska utan att syresätta den. Om du t.ex. vill flaska öl med hjälp av ett andra kärl där du blandar i primningssocker, så duger det (enligt mig) inte att öppna tappkranen och låta ölet plaska ner i flaskningskärlet. Ölet ska flyttas lugnt och försiktigt med så lite syrekontakt som möjligt. Jag kan tänka mig att inte heller cider ska syresättas vid flaskning, men vet inget säkert om det.

Jag använder humles tappkran 8037 och 12 mm silikonslang. Perfekt kombination. Hålet gjorde jag med hjälp av en borr från Clas Ohlson (tror jag) på 25 mm, dvs 1 mm mindre än tänkt, för det var allt jag hittade. Det blev finfint.

Jag har ingen erfarenhet av pumphävert, så jag kan inte säga bu eller bä om en sådan. Men tappkran kan jag i alla fall rekommendera.

longjohn skrev:

Jag har ingen erfarenhet av pumphävert, så jag kan inte säga bu eller bä om en sådan. Men tappkran kan jag i alla fall rekommendera.

+1 på det... Och packning ingår..

Tackar så mycket för svaren...:)

om du inte är nöjd med 25 mm bor från clas, så har Jula flera 26 mm... Fungerade perfa, men tänk på att ha mothåll och borra sakta, annars gör du slut på en hink i onödan... lånade ut mitt borr till kompis, efter två hinkar, borrade jag...

/Nilus

hominem coquo cervisia