Mysteriet med skumfontänen
Nej, det är inte ett nyupptäckt tintinalbum, utan mina senaste öl som alla har en tendens att bilda skumfontän när de öppnas.
Även om jag tar en kylskåpskall öl och hanterar den försiktigt blir det ofta fontän av det.
Det har aldrig hänt med mina tre första bryggder, men därefter verkar det hända, särskilt när de stått ett tag, dvs det har gått bra när de är precis färdigflaskjästa.
Efter snabbt googlande hittade jag en del träffar bla på Hbt om 'the gusher bug'. Jag kan inte avgöra om jag ska tro på att en sådan bugg existerar, men som ni förstår är jag lite orolig att jag kanske fått någon organism i mina flaskningsprylar. Det ska tilläggas att jag inte har sett eller smakat något underligt i de drabbade ölen. Alla drabbade öl har fått ca 5-6g socker per liter. Jäst är s-04 och wlp007 dry English ale (olika öl).
Flaskorna har desinficerats antingen i ugn eller med OxiClean, som också använts till hinkar, flaskfyllaren mm.
Jag hade tänkt flaska en lovande fläderwit imorgon och hoppas på något sätt kunna få bukt med detta.
Någon som känner igen detta eller har några idéer?