1 Senast ändrad av Eidre (2013-07-10 16:59:15)

Koll av utrustning för litet hemmabrygge

Hej Alla

Första inlägget här (även om jag varit inne och läst tidigare många gånger).

Har bryggt öl med kompisar (på deras utrustningar) och teoretisk/praktiskt studerat ölbryggning på ett par mikrobryggerier. Men nu har jag bestämt mig för att köpa egna prylar för hemmabryggning.
Fördelen är ju att jag nu kan köpa precis det jag vill ha (uppenbara nackdelen är en stor engångskostnad som skall ut)

Funderat länge på vad som skulle passa mig och har till slut kommit fram till att Braumeister är min pryl.

Men det är ju mer saker än en BM som behövs. Jag börjar som sagt från scratch.
Skulle vara väldigt snällt om någon/några här på forumet kan kolla igenom den inköpslistan för utrustning jag har komponerat ihop och kan säga om något vitalt saknas.
Listan innehåller inget för flasktappning, rengöring eller ingredienser.

Braumeister 20l
Rengöringskit Braumeister
Cervisia kylspiral, 13 m
Slang 5+5m till kylare (inkl kopplingar)
Slang 5m till påfyllning
Maltkross "corona"
Jäshink 30l inkl jäsrör (primär)
Jäsdunk BeerBottle 23l (sekundär)
Propp + DryTap + Handtag till BB
Pumphävert + Häverslang 8mm
Digitalvåg
Hydrometer
Mätglas 100ml
Termometer
Slev
E-kolv
Jäskylare

Tror att jag fått med allt, men flera ögon....

MVH

Uppdaterad...

Sv: Koll av utrustning för litet hemmabrygge

Du behöver minst två jäskärl och jag skulle komplettera med en jäshink och inte en till bottle. Detta eftersom det i primär jäsningen blir en hel del junk på sidorna som du får svårt att rengöra i en better bottle.
Till kylspiralen behövs koppling till kran.
Någon form av större slev är bra att ha när du mäskar in för att undvika klumpar.
En bra termometer! Nästan de viktigaste...

Tack,
Bra tillägg, speciellt att komplettera med en mer lättstädad jäshink

Uppdaterar listan.

4 Senast ändrad av Ceder (2013-07-08 21:21:18)

Den uppdaterade listan ser komplett ut för en novis som mig smile

En fråga dock; varför Braumeister?

Är det av utrymmes och smidighetskäl - OK/klokt

Men om inte; varför inte välja en annan metod, då jag personligen tycker man får mer "känsla" för processen (och därmed i förlängnigen lär sig mer?) och dessutom spara rätt många spänn

EDIT: En liten kommentaren avseende listan (men de är en smaksak) är att jag skulle valt ett 250 ml. mätglas istället (själv tycker det är svårt att säkerställa en mätning som inte är påverkas av att hydrometern "fastnat" i ett smalt mätglas) Men det är som sagt en smaksak.

Ceder skrev:

En fråga dock; varför Braumeister?

Är det av utrymmes och smidighetskäl - OK/klokt

Det är absolut av smidighetsskäl och till viss del av utrymmesskäl. Ville ha något relativt enkelt men ändå kunna göra repeterbara batcher när jag väl hittar recept som jag/vi gillar.

Ceder skrev:

EDIT: En liten kommentaren avseende listan (men de är en smaksak) är att jag skulle valt ett 250 ml. mätglas istället (själv tycker det är svårt att säkerställa en mätning som inte är påverkas av att hydrometern "fastnat" i ett smalt mätglas) Men det är som sagt en smaksak.

Bra tänkt, skall nog ta ett större mätglas.

Tackar!

6 Senast ändrad av Ceder (2013-07-08 22:40:09)

Är du beredd att göra/bygga vissa delar själv? om så kan du spara några spänn genom att göra en egen kylspiral av "bromsrör" (8 mm, 10 meter för 399:- på Biltema, visserligen inte lika effektivt som föreslagen kylspiral men det är "bara" 20 liter vi snackar om här så det kommer kylas snabbt nog ändå, anser jag)

En kapsyleringsapparat vore väl bra med.

Listan innehåller inget för flasktappning, rengöring eller ingredienser
Men tack för påminnelsen....

2L E-kolv (eller motsvarande) till förkulturer. Magnetomrörare är inte nödvändigt, men trevligt smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hydrometern fastnar inte i ett 100ml, 250 är bara onödigt enligt mig.. Vill man mäta 4 grr på en bryggd får man nästan börja ta hänsyn till svinnet när man brygger exakt'a batch storlekar..

Som redan påpekats med rengöringen av "better bottle". Sedan är dom så snålt tilltagna att dom lätt kröjsar över vid 20+ batcher.
Börja med hinkar tillsvidare är mitt råd, ölet lär smaka lika bra, dessutom ska man jäsa mörkt.
Saknar därför jäskyl på din lista som Nr.1.. Göm och glömm i 3 veckor..

E-kolv - check
Jäskyl - check
Tanken är att köpa ett gammalt kylskåp på blocket (eller byta befintlig kylare i köket till en ny och låta nuvarande pensioneras som jäskylare).

Verkar som om folk i allmänhet inte är så imponerade av BeerBottle. Får nog fundera på om en dylik är värd investeringen eller inte. Måste ju säga att jag gärna vill kunna titta på ölet under sekundärjäsningen :-)

Då har Humlegården fått sälja lite prylar, allt inköp utom termometern som jag glömde.
Tack för hjälpen!