vill ha tips på gryta/ utrustning/ Hur länge räcker en Bielmeier???

Ok nu har min Bielmeyer lagt av för gott. Hann med 69 bryggningar med den och nu har den fått nog och vill ej mer. Frågan lyder:
Frågan lyder: Ska jag köpa en ny Bielmeier eller satsa på något annat och i så fall vad? Jag har i dagsläget ej råd med en Braumeister. Annars så vore det ju givet.  Jag uppskattar svar som tar hänsyn till en snålt tilltagen budget. Max 3-4000 kronor allt som allt.

Hej å hå/Sicken

ps. Öl är ganska gott va? ds.

2 Senast ändrad av jim [skutte] (2013-07-07 20:24:53)

Sv: vill ha tips på gryta/ utrustning/ Hur länge räcker en Bielmeier???

50 liters kastrull med tappkran och en toptier brännare på 21 kw? 4000 big_smile

Funkar att uppgradera/vidareutveckla.

36 eller 50-liters patina med induktionshäll skulle jag rekommendera. Kastrullen håller 20 år minst.

Ok tack! två bra svar. Jag har två ytterligare frågor på dessa svar.

JIM:  En sådan där brännare, kan man köra med dem inomhus också???

Lindh (bästa ölfotografen någonsin): Vilken induktionshäll skulle du rekommendera å vart får man tag i den?

5 Senast ändrad av Lindh (2013-07-08 06:47:58)

modestrick: tack så mycket!! smile

Du ska inte köra en 21kw gasol inne, det kan jag säga med en gång! Sörj för god ventilation som det brukar heta. Men toptier-en är ett monster. Grymt bra, prisvärd, men som sagt. Inte inomhus.
Induktionsplattor finns i billig variant på 2000w för 300-500kr, jag kör själv med Kjell o Company variant som reades hårt för ett halv år sedan.
Sedan finns det mellanvarianten Cloer 6650. Grymt snygg, gedigen, tysk, värmer förmodligen inte snabbare än Kjelles variant men kostar från 1000 och uppåt.
Sedan har vi monstervarianter som är för industri/restaurangkök. Här får du fördelen att de finns i högre wattstyrka, typ 3200w, men de kostar en rejäl slant och kräver 16A och ibland 3-fas.

Ska du brygga upp till 25 liter räcker det med en 2000watts induktionshäll. Ska du upp till 50 liter så måste du komplettera med någon form av värmekälla, t.ex. en grilltändare på 800w för 79kr från Kjell o Company eller Claes Olsson. Kom ihåg att använda en lös jordfelsbrytare på den bara för säkerhets skull.

Här är min platta på gång med ett 20-liters kok i min Patina 50 + tappkran. Liggunderlag från Claes Olsson (ja jag har köpt ett nytt, det gamla såg för sorgligt ut om någon minns, sitter nu som extraisolering på min hink-i-hink):
http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/07/0GL_3925.jpg

Tack så mycket Lindh!  Gör-bra!  Jag ska nog försöka kopiera din utrustning så nära jag kan. Det verkar vettigt. Bra bra! smile

Kan man termostatstyra kjelleplattan eller återställer den sig när kontakten dras ut?

Jag är nyfiken på vad som gick sönder på din Bielmeier, felsökt något?

sladdbarn skrev:

Naje jag vet inte. Trott att det var termostaten och bytte den men efter ett tag så bara lägger den av och slocknar. Kört rätt hårt med grytan så jag kanske slititi ut den . vet inte. nåt är det men jag känner ändå att det förmodligen borde vara dags att söka sig vidare till annan/bättre utrustning.  Haft bra tider me dmin Bielmier och tyckt den passat mig bra annars. När den funkat så har den varit bra.

MightyNebula skrev:

Kan man termostatstyra kjelleplattan eller återställer den sig när kontakten dras ut?

Nae, den går inte styra med extern termostat. Den har ett temperaturläge där man ställer temp istället för effekt 1-10 men jag har aldrig testat den funktionen.

modestrick skrev:
sladdbarn skrev:

Naje jag vet inte. Trott att det var termostaten och bytte den men efter ett tag så bara lägger den av och slocknar. Kört rätt hårt med grytan så jag kanske slititi ut den . vet inte. nåt är det men jag känner ändå att det förmodligen borde vara dags att söka sig vidare till annan/bättre utrustning.  Haft bra tider me dmin Bielmier och tyckt den passat mig bra annars. När den funkat så har den varit bra.

Okej, bara nyfiken för jag har en likadan själv.

sladdbarn skrev:
modestrick skrev:
sladdbarn skrev:

Okej, bara nyfiken för jag har en likadan själv.

Lyckats laga den nu lite temporärt. Kopplade förbi termostaten så nu går den på max hela tiden och jag styr den genom att stänga av/sätta på strömmen. Det fungerar.

Ska dock med tiden kolla in annan utrustning. Jag är väldigt glad i de tips jag fått i den här tråden.

Gillar inte termostaten på min heller så jag byggde en låda med pid och ssr. Funkar riktigt bra. Har falskbotten och cirkulerar med en marsh-815 pump. Tempsensorn sitter i en t-koppling på kulventilen.
Tycker den kokar på bra med 27 liter men uppkoket tar tid. Funderar på skaffa en doppvärmare eller bygga en heatstick för att skynda på uppkoket.
Annars så e jag nöjd med min Bielmeier.

Hej!

Funderar på att sätta in en extra värmespiral i min Bielmeier för att få lite bättre fart. Någon som har erfarenhet av detta? Riskerar jag att det bränner fast på värmeelementet? Den är på 2 kW.

Det beror på hur stort element du har. De minsta vattenkokarna på 2kw är ibland lite för korta och skruvade i en spiral så det inte går att komma åt och diska. Jag har humlegårdens doppvärmare på 3200w och det bränner inte fast men behöver skrubbas lätt efter varje kok så det är inte effekt utan effekt per cm som avgör fastbränningen.

Tack för svar! Värmaren är u-formad och 26 cm lång på 2kW. Köpte den billigt på e-bay. Är väl Kinatillverkad. Kanske bäst att använda jordfelsbrytare ...