MEGA-BIAB 120L alternativt HLT, MLT, Kokkittel

Hallå!

Detta kan bli allt från en riktig långkörare till (ännu) ett stickspår..  smile

Har tillgång till 3st 120L ståltankar som använts till transport av flytande kvävde. Dvs tankarna är mantlade/dubbelväggiga. Tänk jättestor ståltermos. Det finns bara en liten öppning upptill på kärlen med 4" tri-clamp annars är dom hermetiskt tillslutna. Bilder kommer..

Första "tanken" var att göra en vanlig 3-kärls bryggsetup med HLT, MLT, Kokkittel. Men eftersom jag inte ens har plats för en av tankarna i nuvarande boende så vore det kanske bättre att göra en "MEGA BIAB" som borde bli mer utrymmeseffektiv.

MEGA BIAB skulle innebära:

1. Elpatron 7-9kW 3-fas 400V med tillhörande PID-regulator, 3-fas SSR etc.
2. Dykrör för tempsensor till PID
3. In- och utlopp samt tillhörande pump för cirkulation av vört under mäskning samt whirlpool efter kok
4. 3/4" alt 1" kulventil för tappning
5. Kapa taket på tanken och tillverka ett nytt "kastrullock", gärna vikbart
6. Tillverkning av en maltpipa al á Braumeister av perforerad plåt (med botten). Tänk plåtversion av biab-påse. Bör rymma 30kg malt.
7. Tillverkning av vinschanordning för lyft av maltpipa

Vet ju inte hur tanken är uppbyggd inuti. Men kan man behålla den inre tanken kan man ju få till vattenkylning genom att cirkulera kallvatten mellan inner- och yttertank. Dock blir det betydligt mer svetsjobb, eftersom man måste ta upp hål i ytterväggen och försluta mot innerväggen för att det ska gå att montera elpatron, kulventil, etc. etc.

Frågan är vad man skulle få för utbyte i ett sådan här system? Förvisso cirkuleras vörten under mäskningen, men inte igenom maltpipan på samma sätt som i en braumeister, utan mer runtomkring pipan. Man lär väl helt klart få röra om då och då i pipan.

Uppskattade grovt att man skulle kunna få ut c:a 75L med denna lösning.

Är det lätt att få ur innertanken så man kan skippa den blir det mindre svets och plåtarbete, samt en större tillgänglig tankvolym. Fast då får man kyla på annat sätt.

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: MEGA-BIAB 120L alternativt HLT, MLT, Kokkittel

http://forumbilder.se/CERV9/tank-small.jpg

Du skulle ju kunna bygga om en tank till temperaturkontrollerad jästank istället? Ifall du nu övergett första idén med bryggverk så att säga.

Weinkeller skrev:

Du skulle ju kunna bygga om en tank till temperaturkontrollerad jästank istället? Ifall du nu övergett första idén med bryggverk så att säga.

Ingen dum idé! Det slog mig också att man skulle kunna bygga en eldriven mäskomrörare som vevar om i maltpipan under mäskningen. Fast den lär behöva vara rätt lågvarvig och ha högt vridmoment.

Skulle behöva ta ledigt några nån månad eller två från jobbet och fixa det här..

Motor och vinkelväxel från en slipsten?

Om de funkar som jästankar skulle det vara mitt val tror jag. Själva bryggverket kan man ju nästan bygga av gammalt skrot osv men jäskärlen ställer lite högre krav...

Kan du ta isär inre och yttre kärlet så har du en kokare och en mlt. Plus två finfina jäskärl.

fortmenfel skrev:

Motor och vinkelväxel från en slipsten?

Kanske vore nåt, men blir det inte lite "högvarvigt" ändå?  Tror att det behöver vara i storleksordningen 20 rpm. Typ degblandare?

@ Extatiskt Rasande:
Bra idéer helt klart! Jag tror man får börja med att öppna upp en av tankarna och se hur dom är uppbyggda inuti. Om innertanken är fäst på en massa ställen mot yttertanken kan det hindra flöde av kylmedium samt göra det besvärligt att separera inner- och yttertank. Frågan är sedan vad man ska använda för kylmedium och hur man ska reglera temperaturen på detta. Min första idé var att använda vanliga 60L jäshinkar och kylskåp.

Har fått tips om en som kan hjälpa till med svetsjobb efter sommarsemestern.. så detta hamnar i malpåse nån månad.

Kanske skulle funka som motor för mäskomrörning om den är tillräckligt stark:

http://mekonomen.se/bil/reservdelar/tor … 51a63075sv

Jag har inte provat själv men läst att en del använt torkarmotorer för både omrörning och att driva maltkvarnar. Nackdelen är att man behöver mata dem med 12 V DC. Och det är väl knappast värt priset för en ny motor, borde gå att hitta mycket billigare på närmsta bilskrot.

Jo, ny motor behöver man knappast köpa. Fanns även en annan variant på Biltema till halva priset av den som fanns på Mekonomen som dessutom skulle vara extra stark. Frågan är dock om dessa orkar röra runt i 20-25kg malt..

12 Senast ändrad av fresta (2013-07-15 11:46:13)

De jag läst om har bryggt i vanlig hembryggarskala, dvs kanske 4-5 kg malt. Jag vet inte om det funkar med 5 gånger större mäsk. Men designen av omrörarbladen borde spela stor roll också.

Här finns lite siffror som kanske kan vara till hjälp: schmidling.com/mix.htm.

Hej!

Här finns en torkarmotor till lägre pris http://www.skruvat.se/Vindrutetorkarmotor-P63191.aspx än på bilskroten, i alla fall där jag bor.

Jag använder den själv för att röra om i en 36l kittel och det fungerar utmärkt när jag kör den på 6V. Men den roterar för snabbt och är för kraftlös för att röra om i en fyra gånger så stor kittel. Man kan växla ned den och då få tillräckligt moment och rätt varvtal men redan vid 6V blir den så varm att man knappt kan lägga handen på den så jag har inte tordas köra den på 12V.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile