Konfunderad över lagerjäsning

Jag började min bryggkarriär i januari med ett par olika ales. Dessa var det inga som helst problem med. Har sedan gjort ett par extraktbryggningar lager och nu senast en helmaltslager genom BIAB.
Första lagern stod i cirka två veckor, tills SG låg strax under 1.025. Därefter en diacerylrast på ca en vecka. FG låg då på 1.012, och jag bestämde mig för att flasksätta. Blev lite konfunderad över att det fanns en hel del kolsyra, men flaskade ändå. Höll "för säkerhets skull" soclerprimningen nere på 6g/L. Efter ca en månads lagring är kolsyran i absolut högsta laget.
Med detta i bakhuvudet tänkte jag ha lite mer is i magen med nästa omgång. Den var tänkt att sättas på flaska i fredags, efter tre veckor i jästunnan varav ca 1 vecka på diacetylrast. Men med ett SG på 1.018 och kolsyra i ölet fick jag lugna mig. Dock, med rädsla för autolys samt att jag ville återanvända slurry i nästa bryggning (mitt andra fredagsprojekt) så tappade jag i stället om till en ny tunna.
Gjorde ett.prov idag och SG ligger fortfarande på 1.018, kolsyra i ölet samt att ölet har klarnat betydligt. Hur ska jag göra? Kan man tappa upp ölet med kolsyra i, och strunta i att prima, alternativt köra 3-4 g/L. Eller ska jag vänta tills all kolsyra försvunnit?

Sv: Konfunderad över lagerjäsning

Att det är kolsyra i ölet gör ingenting, orsaken till att du upplever mer kolsyra i din lager jämfört mot dina ale's innan tappning beror på att kolsyran inte är lika flyktig i lägre temperaturer.
Det är bara att kalkulera för den eventuella kolsyran som redan är bunden i ölet när du primar. Du kan använda en kalkulator som ex. denna http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/widgets/bp.html där skriver du in temperaturen du har jäst så justerar den efter det.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Det låter som underpitch av jäst i båda fallen, då tar ölen längre tid på sig att jäsa ut. Andra anledningar kan vara en vört med låg förjäsbarhet (mycket specialmalt och/eller hög mäsktemp) eller en jäst som lämnar en rejält maltig profil. Har du mer fakta om recept ingredienser tillvägagångssätt etc etc?

Jadå. Lite hemmabygge båda två.

Första:
Jäst: Danish lager (wyeast). 0,5 L förkultur 1.040. 2 dagar innan bryggning.

Malt: Spraymalt ljust 3kg
Humle: Saaz; 60 min  60g
                         20min  20g
                           5min  10g

Koktid 90min.

24 liter innan kok, 19liter efter.
OG 1.052
FG 1.012

Andra:
Jäst: Southern german lager (White labs). 3L förkultur 1.040 ca 1dygn innan bryggning. (Fick för mig att mängd kunde kompensera för tid)

Malt: Spraymalt Ljust 2kg.
          Spraymalt Mörkt 0,5kg
          700g ekrökt vetemalt (stöptes i 45min vid 67grader)

Humle: Styrian Golding 70min 10g (skåpsrensning)
              Hallertauer Mittelfruh 70min 60g
              Hallertauer Mittelfruh 20min 20g
              Hallertauer Mittelfruh 5min  20g

Koktid 90min.
Volym innan kok 22L
Volym efter kok 17L
OG 1.055
FG 1.018

Tog 2dl jästslurry ur den sistnämnda för att använda i nästa bryggning. Jäsningen av denna fick en mycket snabbare start och har börjat lugna ner sig tidigare än förra jäsningen. Ska bli intressant att se om den jäser ut bättre.

På den andra ölen hamnar du lite under jästens utjäsningsgrad (66% mot normala 68-76) dlevis kan det bero på det möra extraktet som har lite låg förjäsbarhet samt att din mäskning av vetemalten kanske var i kortaste laget så du inte bara fick med maltsocker från denna. I båda fallen känns dock förkulturerna lite små för kall jäsning (även om det gick bra i öl nummer ett) och jag tror du kommer få bättre resultat med mera jäst.

Hur ska man tänka angående förkultur när det gäller lager? Hur länge innan bryggning samt hur stor förkultur bör man göra? Förutsatt att jästen är hyfsat färsk då.

1.5-2 L behövs för att kunna öka mängden jäst, annars aktiverar du den "bara".
För lager vill du ha dubbla pitchmängden mot en ale i samma og/liter spann så 2 rör/packs med 2+liter eller 1 rör och kanske 4-5 liter.

Så gör jag iaf.

Alternativet 2-3 st påsar torrjäst fungerar också bra. Saflager W-34/70 tycker jag ger riktigt bra lageröl.

En bra ide att köra in sej på torrjäst och få alla dom andra sakerna att funka först.Ganska jobbigt att bygga upp stora (tillräckligt stora) jästmängder för lagerbryggning om man har begränsade möjligheter och tid. Tänker själv strunta i det ett tag eftersom jag är sällan hemma, så torrjästen funkar bra.
Men är det inte bättre att jobba upp förkulturen i 2 steg med kanske 1 liter vört i varje som får sedimentera emellan, än att vräka på med flera liter vört på 1 gång?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jo det är helt rätt om det är en mindre mängd jäst man ska propagera upp, anledningen att man stegar upp jästen är för att inte stressa den för mycket men upp till 5 liter 1040 vört klarar jäst som kommer från rör/packs gallant utan stress.

Om jag gör en lager med flytande jäst så brukar jag brygga en öl på ca 6l med extrakt (Typ OG 1,045-1,050) i min 9l IKEA kastrull. Kokar in rejäl mängd humle för ca 30IBU i 15min sen är det bara kyla och jäsa i en sisådär tre veckor så har man en fin jästmängd till sin tänkta lageröl. Ett utmärkt sätt att testa olika nya humlesorter på, eller för att få ett hum om jästens sätt att arbeta eller dess karaktär tex.

12 Senast ändrad av wicing (2013-06-30 22:54:08)

Konstaterade en felkälla som jag tror kan vara av betydelse.
Första ölen (med danish lager) jästes när det fortfarande var kallt ute och höll temperaturen i ett egenmodifierat värmeskåp. Här bevakades temperaturen dels genom den elektroniska termostat som styr värmen, men också genom en elektronisk ute/innetermometer.
Andra ölen (Southern german lager) jästes i kylskåp. Likaså efterföljande batch på samma jäst. Båda jäste i mitt tycke ut dåligt (1.018/1.020). Konstaterade när jag nu använder kylen för lagring och ladei en ny och mer lättavläst termometer att denna slår fel mot den gamla termometern. Den gamla visade 12*C och den nya drygt 8*C. Detta innebär att jag när jag trodde jag höll 9*C i kylen kanske snarare höll runt 5*C. Kan detta ha påverkat utjäsningsgraden?

Javisst, den låga temperaturen kan ha gjort att jästen flockade för tidigt. Nu vet jag inte hur känslig danish lager är men det är fullt möjligt. Man behöver alltid kalibrera termometrarna!

Ett bra sätt att försäkra sig om bra utjäsning med lagerjäst är att höja temperaturen mot slutet av jäsningen, det ger dessutom mindre diacetyl. Fast det förutsätter förstås att man har lite koll på hur långt jäsningen gått. Jag brukar gå på en kombination av erfarenhet, smak och SG (refraktometer) för att avgöra när ölet nått minst 3/4 av förväntad utjäsning och då helt enkelt flytta jäskärlet ut i rumstemperatur. Låt det stå så tills aktiviteten avstannat + några dagar till.

Den traditionella metoden för lager bygger på jäsning i kall temperatur hela tiden, men kräver bra temperaturkontroll, stor mängd jäst och god vigör på jästen.

Danish-lager satsen gick bra. Där värmde jag upp till ca 9 grader och kunde hålla det ganska bra. De senare, på Southern german lager, jäste jag i kyl och det är här det blev problem med temperaturen. Vad jag har kunnat utläsa har denne jästen ganska hög flockningsgrad. Antar att detta bidrar till att jästen ger upp lättare vid för låga temperaturer i och med att den flockulerar lättare?
Jag ställde i och för sig ut batchen för diacetylrast efter ca två veckor (SG 1.023), men det är kanske möjligt att jästen inte fick någon direkt raketstart av det om den redan hunnit ge upp pga kylan?