Konfunderad över lagerjäsning
Jag började min bryggkarriär i januari med ett par olika ales. Dessa var det inga som helst problem med. Har sedan gjort ett par extraktbryggningar lager och nu senast en helmaltslager genom BIAB.
Första lagern stod i cirka två veckor, tills SG låg strax under 1.025. Därefter en diacerylrast på ca en vecka. FG låg då på 1.012, och jag bestämde mig för att flasksätta. Blev lite konfunderad över att det fanns en hel del kolsyra, men flaskade ändå. Höll "för säkerhets skull" soclerprimningen nere på 6g/L. Efter ca en månads lagring är kolsyran i absolut högsta laget.
Med detta i bakhuvudet tänkte jag ha lite mer is i magen med nästa omgång. Den var tänkt att sättas på flaska i fredags, efter tre veckor i jästunnan varav ca 1 vecka på diacetylrast. Men med ett SG på 1.018 och kolsyra i ölet fick jag lugna mig. Dock, med rädsla för autolys samt att jag ville återanvända slurry i nästa bryggning (mitt andra fredagsprojekt) så tappade jag i stället om till en ny tunna.
Gjorde ett.prov idag och SG ligger fortfarande på 1.018, kolsyra i ölet samt att ölet har klarnat betydligt. Hur ska jag göra? Kan man tappa upp ölet med kolsyra i, och strunta i att prima, alternativt köra 3-4 g/L. Eller ska jag vänta tills all kolsyra försvunnit?