Sv: Bryggdag
Slår till och brygger amerikanskt igen, närmare bestämt en American Amber West Coast Style!
Recept:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/725 … orning.htm
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 36 37 38 39 40 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Slår till och brygger amerikanskt igen, närmare bestämt en American Amber West Coast Style!
Recept:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/725 … orning.htm
Idag bryggs Imperial Porter med Pomerans och Vanilj... Den ska sedan få gosa på fat till vintern.
Här bryggs det svart belgisk barley wine, siktar på OG 1,104 :-)
Watermelon wheat står på dagen schema..
Hur tillsätter du vattenmelonen?
Idag blir det dubbel bryggning av Bohemian Pilsner. Ska man uppehålla jäskylen så länge är det bäst att vara effektiv.
Och här är det en skotte (90/-) på gång.
En Engelsk IPA med Syrénblommor och Brettanomyces står nu på vörtkok.
ÄNTLIGEN har jag bryggt igen. Det kändes som en evighet sedan men var visst bara fyra veckor.
Det blev en Black IPA med BIAB.
Min blogg har dessutom konverterats till WordPress så nu kan ni kommentera på inlägg, prenumerera via RSS, dela på Facebook osv samt att den inte är 28 mb på startsidan.
Bloggen har även ny adress: http://lindh.olkartoteket.se
Som vanligt kommer det vara mycket bilder, och stora bilder. Kan vara lite buggar och sånt eftersom det är slitit att lägga in all content igen. Välkomna!

Fick tag på några ölsatser billigt, har gjort en pils 20 liter, bytte jäst och kokte ölsatsen med sockret, mäskade även in 300 gram carapale, samt att jag tillsatte lite humle sista 5 minuterna.
Det blev även en triple helt enligt receptet, ska bli spännande att smaka dessa, har inte druckit ölsatsöl sedan 90talet.....
Salle
@Lindh:
Gjorde du nån vattenjustering? Tänkte på det där med sena rostade maltgivor. Det ger ju en sen ph-sänkning av mäsken.. som kanske ger för låg resulterande ph i vörten om man justerat vattnet för mäsken utan hänsyn till den rostade malten? Kanske är lite överpretentiöst.. men ändå!
@Dompan Usch säg inte sådär. Nej jag körde bara på. Jag har bara pHsänkare (mjölksyra) och ingen höjare, ska köpa vid nästa beställning tänkte jag. Ska snart dra in kommunalt vatten så jag har avvaktat med vattenbehandling tills dess.
Fläder mjöd står på tapeten för dagen bryggning.
Allt eko som vanligt, förutom jästen då den är en 4184 Sweat mead.
@Dompan Usch säg inte sådär. Nej jag körde bara på. Jag har bara pHsänkare (mjölksyra) och ingen höjare, ska köpa vid nästa beställning tänkte jag. Ska snart dra in kommunalt vatten så jag har avvaktat med vattenbehandling tills dess.
Det blir säkert bra ändå!
Tänkte brygga en BIPA så småningom och funderar då på att lägga mig aningen högre i PH för grundmäskningen för att det ska bli optimalt tillsammans med den rostade malten.
Det är säkert en bra idé. Om 3-4 veckor vet vi om min BIPA blev bra... ![]()
Här bryggs det svart belgisk barley wine, siktar på OG 1,104 :-)
Vilken jäst valde du till denna?
/Peter
mankang skrev:Här bryggs det svart belgisk barley wine, siktar på OG 1,104 :-)
/Peter
Wyeast Belgian Stout, tappades om igår och hade inte jäst ned särskilt bra, 1,042.
Kan tänka mig några fel: Skulle pytsat i allt socker efter ett par dagar istället för i koket samt jäst för kallt 19° i 10 dagar och sedan i 14° tills igår.
Nu står den i rumstemp med väldigt liten aktivitet. Får se om vi buteljerar den som den är eller vi delar upp den i flera och slänger i annan jäst och/eller enzymer.
aenima skrev:mankang skrev:Här bryggs det svart belgisk barley wine, siktar på OG 1,104 :-)
/PeterWyeast Belgian Stout, tappades om igår och hade inte jäst ned särskilt bra, 1,042.
Varför tappade du om den när den inte kommit längre än så?
mankang skrev:aenima skrev:Vilken jäst valde du till denna?
/PeterWyeast Belgian Stout, tappades om igår och hade inte jäst ned särskilt bra, 1,042.
Varför tappade du om den när den inte kommit längre än så?
Därför jag mätte inte före omtappningen :-) Orkade inte heller slänga i lite slurry heller. Nu är planen att köra i enzymer, lite extra socker och champagnejäst i olika kombinationer samt att buteljera några flaskor som den är.
Inspirerad av senaste numret av hembryggaren och basic brewings baby ale avsnitt så brygger jag en lättöl.
En mild med lite extra fokus på humlen. Bramling cross å fuggle. Det luktar lovande.
Idag blev det en ljus lager. Imorgon en veteöl för första gången.
Snart ska en strong bitter på no-chill dunken.
Porter blev det för mig idag, och i morgon ska det bli en ipa.
//Henrik
Bryggde en Belgisk Blonde för två dagar sedan. Har precis samlat mig efter denna struliga bryggning där det mesta jävlades.
Fel temp i inmäsk, igensatt lakning, hade sönder termometern, spillde mäsk överallt, glömde 0min-givan mm.mm.
Läs om eländet här: http://lindh.olkartoteket.se

Sidor Tillbaka 1 … 36 37 38 39 40 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag