Sv: Första brygden på 15 år, IPA (BIAB)

Baserat på vad jag kan läsa mig till så gör jag kopplingen mellan klarare vört = mer varmdruv.

Min praktiska erfarenhet är dock begränsad, men det är i alla fall lite bättre nu jämfört med i morse smile Detta då 2:a brygden på 20 år är sedan ett par timmar nu är i jäshinken!

Som tidigare nämt har jag förstärkt lite på effektsidan, och med min nya 2000 watts doppvärmare fick jag ett mycket bättre och rullande kok smile Funkande perfekt faktiskt, kokplattan var av nästan hela koktiden, rullade på pricis lagom (tyckte jag) med bara doppvärmaren.

När jag sedan kylde vörten kunde jag kostatera att den var klarare än förra gången. Hur mycket är naturlitvis svårt att veta exakt (och ännu svårare att beskriva) Men den var synligt klarare. Var dock lite för snabb på att tappa över med hävert till jäshinken, så mer än öskvärt följde med över, men det räknar jag med lätt kommer lägga sig på botten.

Skall bli spännade och se om en vecka eller så hur det ser ut då, men baserat på det jag noterat hitintills så påstår jag att det finns en ganska stark koppling mellan mängden varmdruv och vörtens klarhet.