Erfarenhet av Svarta/Röda vinbär i öl

Hej,
Jag har bryggt ett fylligt veteöl som grund för en fruktöl. Jag delade upp ölen på två kärl efter primärjäsningen och tillsatte ca 80-85g/l uppkokade svarta vinbär till den ena och lika mycket röda vinbär i den andra. Tanken är att låta bären jäsa med i ca en vecka och sedan kallkrascha ölen några dagar innan jag tappar på flaska.

Är det någon här som använt sig av vinbär eller liknande syrliga bär i öl och kan dela med sig av resultatet?

OG var 1,048 och FG beräknas till ca 1,015. IBU ca 15-20 och jästen WLP300. Lite arom av Simcoe, en del karamellmalt och havregryn skiljer receptet från klassiska veteölen.

Sv: Erfarenhet av Svarta/Röda vinbär i öl

Weinkeller skrev:

Är det någon här som använt sig av vinbär eller liknande syrliga bär i öl och kan dela med sig av resultatet?

Nej, men vi har fullt med röda vinbär i frysen som vi inte riktigt vet vad vi ska ha dem till. Så förhoppningsvis får vi veta här senare  hur det gick för dig. wink

Det låter bra att du har tänkt på att ha en hyfsad restsötma.
Jag tror det behövs för att balansera syrligheten från bären.

Jag har inte använt vinbär i något öl, men jag har druckit Lindemans Cassis (svarta vinbär) och den är väldigt trevlig.
Dessutom har jag en del svarta vinbär i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med.
Men tack vare det här inlägget så kanske det blir en svartvinbärsöl till sommaren smile

Hej

Har bryggt en hel del fruktvin.
Skulle råda till stor varsamhet med de röda vinbären, dess syra kan lätt ta överhanden.
De svarta tycker jag däremot, har en fyllig och mkt god smak,
ganska utpräglad, som kanske kan övergå i dominant om för stor mängd används.
Följer med intresse denna "forskning" smile

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

http://www.forumbilder.se/CEA0D/svartvinbarsol.JPG?width=150
Svartvinbärsvarianten är provad och resultatet ganska trevligt även om jag tror den vinner på att lagras lite till.
Färgen är sjysst även om fotot kanske inte är det, vätskan är disig och skummet ordinärt med rosa ton.
Doften drar åt mild brettkaraktär (alltså fruktig åt körsbärspaj, läder, lite funky) men även frisk, lite syrlig med antydan till svavel. Doften känns ok men skvallrar inte om att ölen är jäst med just svarta vinbär.
Smaken är fräsch, fyllig, lätt syrlig (men inte så mycket som jag trodde egentligen). Avslutningen drar mot rårörda svarta vinbär och en lätt beska finns här också. En reflektion är basölen, weiss kanske inte är det bästa alternativet då utrymmet för fruktens(bärets) dofter blir lite lidande u konkurrensen. Kanske hade en renare jäst tex för amerikansk veteöl passat bättre. Restsötman, maltnotan, beska etc känns annars helt rätt i en sådan här fruktöl. Om jag gör om det så kanske jag tar en neutralare jäst och 20% mer Svarta vinbär kan jag tänka.

Receptet för de som undrar:
Type: All Grain
Date: 2013-04-09
Batch Size: 22,00 L
Boil Size: 27,65 L Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min  Equipment: BIAB 

Ingredients
2,20 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 44,90 %
1,80 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 36,73 %
0,40 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 8,16 %
0,30 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 6,12 %
0,20 kg Viking Enzym Malt (5,9 EBC) Grain 4,08 %

10,00 gm Southern Cross, 2010 (art. 470710) [14,90 %] (60 min) 16,8 IBU
15,00 gm Simcoe 2011 [14,20 %] (5 min)  4,3 IBU

0,50 tsp Wyeast Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)

2,00 gm Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min)
4,00 gm Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)
10,00 gm Calcium Chloride (Mash 60,0 min)
15,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 min)

1 Pkgs Hefeweizen Ale(slurry) (WLP300)

Measured Original Gravity: 1,048 SG
Measured Final Gravity: 1,015 SG
Actual Alcohol by Vol: 4,30 %

Bitterness: 21,1 IBU
Est Color: 15,6 EBC

Mash Name: BIAB Total Grain Weight: 4,90 kg

0 min Inmäskning Add 30,00 L of water at 60,0 C
75 min Försockring  71,0 C
10 min Utmäskning 75,0 C

Carbonation Used: 10g/l

Vattenprofil:
Ca: Mg: CaCO3: Na: Cl:   SO4: Eff Hardness: Res Alk:
159 10   107       7    166  110   119               -12

Logg:
2013-04-09: Bryggdag, fick justera mjölksyran från 10ml till 15ml pga högt pH-värde. Förvärmde havregrynen till grötliknande konsistens. Mäsktemp första 45min var 70,5C och resterande tid 71C. Fick lite dåligt utbyte så jag ändrade koktiden till 75min och tillsatte 300g vetespraymalt. 1,036 och 26l innan kok. Efter kok 22l med OG 1,048. Började jäsningen i badkaret vid ca 16 grader.
2013-04-17: Tappade av ca 10-11l och tillförde 850g uppkokade och mosade röda vinbär till sekundärkärlet och tippade i 875g svarta vinbär i primärkärlet. SG uppmätt till ca 1,018.
2013-04-23: Flyttade jäskärlen till kylskåpet som håller ca 2 grader.
2013-04-28: Tog ur kallkrash för att ge plats för annan öl. Jättegrumliga öl står och klarnar vid ca 10 grader.
2013-05-01: Tappade på flaska. FG uppmätt till 1,015 och ölen primad med ca 10g/l vilket ger en alkoholhalt på 4,8%. Gjorde en 50/50 blandning på 3st 150cl flaskor och märkte BRW. Röda vinbär märktes RW och Svarta vinbär BW. Båda varianterna smakade helt ok, röda lite syrligare och de svarta lite fylligare.
2013-05-19: Första provsmak enligt ovan.

Fortsättning på ovanstående då även varianten med Röda vinbär är avsmakad.

Färgen är inte speciellt inbjudande, blek orangeaktig och grumlig. Skummet är fint, vitt och högt (typsikt äta med sked skum).
Doften är riktigt trevlig, syrlig och full av röda bär och liknar även den lite brettad öl. Ingen svavel eller andra otrevliga dofter, den känns riktigt fräsch.
Smaken är friskt syrlig med en del bärighet, inte så komplex men trevlig. Eftersmaken har däremot drag av lite fadda vegetabilier som känns lite felplacerade. Jag tror inte man tänker så mycket på detta om man dricker ölen som vanligt men när man analyserar en öl så tenderar man att leta fel och detta är ett.

För att summera svarta/röda vinbär i ung fyllig veteöl så får de godkänt. Smak och färg är bäst i den svarta varianten medan skum och doft är bättre i den röda. Blandvarianten jag tappade på flaska får vänta ett tag eftersom jag tror den här ölen har potential att bli lite bättre med åtminstone en månads lagring ytterligare. Men svaret på om det går att använda vinbär i öl har jag i alla fall fått.

Kunde man inte tänka sig svarta vinbär i en porter med lite bakgrundssötma från malten med?

Jag har testat en del frukt/bär/grönsaker i öl och melomel.
Radarber i veteöl blev sådär, rabarber i suröl blev mycket bättre.
Björnbär i stout blev bra.
Äppelcider med en mix av körsbär, björnbär och svarta vinbär i sekundären blev mycket bra, speciellt så här efter två års lagring.

bjolu340 skrev:

Kunde man inte tänka sig svarta vinbär i en porter med lite bakgrundssötma från malten med?

Jo, porter gifter sig nog bra med Svarta vinbär.

Jag fick hedersomnämnande på SM för min In Verum Cassis - en Berliner Weisse med laktokultur från Verum Hälsofil som sedan spontanjästes med en rejäl dos svarta vinbär. Det blir mycket doft, smak och färg från svarta vinbär, absolut värt att prova. Jag lät det stå i rumstemperatur på damejeanne i mer än ett halvår, det är viktigt att det inte kommer in för mycket syre för då bildas det för mycket ättiksyra. Vilken karaktär det blir från jäsningen beror nog mycket på vad som lever på vinbären i din trädgård, jag fick nästan ingen vildjästkaraktär denna gång utan mest ren mjölksyra.

Röda vinbär har inte mycket smak, doft eller färg utan mest syra, jag har provat med det på samma sätt i en Berliner Weisse en gång och var inte nöjd. Man skulle kunna använda det för syrans skull men då i kombination med något annat som balanserar upp det. Det är en annan sak i saft där sockret kompenserar för en del av syran.

Baserat på alla erfarenheter här i tråden så verkar det inte vara några problem med kolsyrejäsning trots tillsats av olika bär? Jag har gått omkring med villfarelsen att många bär innehåller naturliga konserveringsmedel som tar kål på jästen och att det därmed är tvångskarbonering som gäller..

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Spännande! Jag är nyfiken på varför du använder 10g/litern till kolsyrningen?

sladdbarn skrev:

För jag vill ha en riktigt rejäl kolsyra. Passar i veteöl tycker jag.

Weinkeller skrev:
sladdbarn skrev:

För jag vill ha en riktigt rejäl kolsyra. Passar i veteöl tycker jag.

Okay!

I vissa länder brukar man ju använda svartvinbärsblad till olika inläggningar som typ gurkor osv. Dessa ger mycket trevlig doft och smak.  Har själv gått och tänkt på att slänga i ett par vinbärsblad ca 5 min innan slut. Vad tror ni?

Intressant!
Det kanske man kan torrmummla med...

comrade skrev:

I vissa länder brukar man ju använda svartvinbärsblad till olika inläggningar som typ gurkor osv. Dessa ger mycket trevlig doft och smak.  Har själv gått och tänkt på att slänga i ett par vinbärsblad ca 5 min innan slut. Vad tror ni?

Kan funka. När man gör saft på vinbärsblad brukar man koka en sockerlag med citroner, hälla den heta lagen över bladen och låta dra några dygn. Bladen ger mest arom och inte så mycket smak tycker jag. Jag skulle prova i en lättare, mindre smakrik öl så att det märks.

Att "torrhumla" med svartvinbärsblad låter riskabelt, de har inte samma desinficerande ämnen som humle så man får räkna med vildjäst och/eller bakterier. Men om det är det man är ute efter så kan det också bli bra.

Hjortron och lingon innehåller natriumbensoat som ett naturligt konserveringsmedel. Men de flesta andra bär kan inte ha särskilt mycket sådant, med tanke på hur snabbt de jäser, surnar eller möglar om man inte tar hand om dem på något sätt. Hjortron behöver varken socker eller artificiella konserveringsmedel för att hålla sig om man bara förvarar myltan svalt i väl rengjorda burkar. Men jag tror inte effekten är så stark att det påverkar jäsningen när man tillsätter det i ett öl. För ett par år sen hade någon en "husmanskostöl" på SM med lingon i och det verkar ha gått bra. Jag tror också någon hade en lingonveteöl på en höstölsträff.

Angående natriumbensoat, se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5309