Jaha, då har man snällt väntat några dagar 
Resultat; efter att ha höjt tempen ett par-tre grader för ca. 5 dagar sedan kom jäsingen igång lite igen, men nu har den i princip avstannnat (över 4 minter, oftast 5+, mellan bubblorna i jäsröret)
Rent subjektivt tycker jag ölen klarnat något (något jag var orolig för 6 dagar sedan) Men inte mycket. Efter att ha läst vidare i mina kära gamla "Ölbrygging - en handbok för hembryggaren" så har jag en möjlig förklaring till att den är så grumlig!
Kan det bero på att jag hade svårt att få igång ett tillräcklingt bra/kraftfullt kok?
Tankarna att det är det som det kan bero på (om varför det är så grumligt) väcktes när jag läste om "klaring" i boken som jag refererar till ovan. I korthet säger de att vi ett ordentligt kok uppstår större mängder varmdruv (jämfört med en inte lika bra kok, min tolking) Mängden varmdruv var i mitt fall försumbar (jag såg inga större aggregat av proteinmolekyler helt ekelt
)
Då jag inte var nöjd med farten i koket sist har detta nu lösts, till nästa kok, med en 2000 watt doppvärmare. Denna kommer ersätta 500 watts grilltändaren nästa gång. Kokplattan lämnas dock orörd (as-is s.a.s.)
Däremot så tycker jag grönölet smakar rätt bra nu! Bättre (subjektivt) än för 6 dagar sedan, mer kropp och fyllighet
Summa-summarum; det är grömligt, visst. Det är lite svagare än vad jag hade hoppats, ok. Men det smakar rätt bra nu, och jag vill bärja med nästa kok snart..
Därför så planeras det att tappas på flaska + ett partyfat i morgon! Skall bli spännande, det med 
Några visdomsord för inför tappningen? (rengöring och det har jag koll på)
Någon feedback på min tanke att grumligheten beror på ett för svagt kok?
MVH
Ceder