Vörtkylning

Hej all har en liten fundering angående vörtkylning
brygger delvis på extrakt så det brukar bli kring 8-10 liter vört som kokas
ja funderar på fixa ett sånt koppar rör att lägga i vörtpannan

hitills har jag kokat vörten färdigt hällt den direct i hinken och
spolat iskallt vatten tills rätt mängd i hinken ,då har ja ju både kylt
och syresatt på en gång ,har inte stött på nått problem med denna metod

kan förstå om man har stor panna att det skulle löna sig att sätta in en kylare

Sv: Vörtkylning

Om du inte stött på några problem och om ölet smakar bra så är det antagligen inga problem med metoden. När jag själv bryggde extrakt och kokade en 10 liter fick jag kyla vörten till runt 30 grader innan jag kunde göra samma sak för att få ner temperaturen i jäskärlet tillräkligt. Mest för att ölet smakade bättre när det fick börja jäsa svalt och sedan värmas av själva jäsningen. Men då kunde jag kyla i vattenbad i vasken.

Nu när jag har en 21 liter att kyla ner kör jag med en hemmasnickrad kopparspiral och det fungerar tillräkligt bra i alla fall.

När jag brygger räcker inte spädningen av vörten på långa vägar för att få ner den till 20 grader så jag kör med kopparspiral. Temperaturen på vörten är väl en rätt linjär funktion tror jag så för att späda t.ex 10 liter 90 gradig vört till 20 grader bör det krävas:
90*10+5*x=20*y, y=x+10 =>  (antar 5-gradigt spädvatten)
900+5*x=20(x+10) =>
900+5*x=20*x+200 =>
700=15*x =>
x = 700/15 = 46,6 liter
(grovt förenklad formel)

Rätta mig gärna om jag har fel, var länge sedan man räknade sånt här.

tackar för svaren det bekräftar min tanke att vid mindre kok så är det inte så nödvädigt
men det ska väl inte vara så märkvärdigt att göra sig en kylare några meter kopparör
som passar i en trägordsslang och en kåppling till vattenkranen och klammer
ja tror att det blir nog snart en större gryta , och det funkar ju för andra så ..

formler anväder ja inte så mykt , men visst allt går att räkna ut ,

5 Senast ändrad av Joel (2006-05-16 10:34:08)

är det en immersionskylare du är ute efter (alltså en sån man sänker ner i vörten) så har jag en liggande. den har funkat bra för mig, men jag har byggt mig en motströmskylare nu, så jag har ingen användning för den längre.
om du vill ha den kan jag ta med den nästa gång jag ska ner till umeå.

edit: den är hemmasvetsad och absolut ingen skönhet, men den är gratis i alla fall smile

Va trevligt , var just hörde mig för om koppar-rör
men då tar jag gärna emot din gammla istället

den kan säkert funka för mina kok

du får hojta eller om du vet när du ska hit
det är kul att träffa nån som har samma intresse .

spover skrev:

Va trevligt , var just hörde mig för om koppar-rör
men då tar jag gärna emot din gammla istället

den kan säkert funka för mina kok

du får hojta eller om du vet när du ska hit
det är kul att träffa nån som har samma intresse .

Det tycker de två Umeboerne också, så nu väntar vi på en tredje, så vi kan vara fyra stycken i vårt norrlandsgäng (jag, Urgusinka och Joel och kanske dig också?). Hör gärna av dig:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH