Funkar kalasbra. Har testat med mellan 3 och 10 kg malt och det har inte varit några problem alls. Vörten blir klar och fin redan efter några liters cirkulation, och det verkar i stort sett omöjligt att få stopp, även om man brygger med stora mängder vete. Det rinner alltid på så pass hög takt att man får strypa flödet lite för att det inte ska gå för fort. För några dagar sedan bryggde jag wit. Totalt 6 kg malt (40% pilsner, 50 % vetekross och 10 % havregryn). Använde inte havreskal eller liknande, men det rann ändå klar och fin vört och utbytet var nära 90%. Den kanske enskilt bästa pryl jag köpt till bryggeriet. Körde med hink i hink förut och det suger verkligen om man jämför.
Jag har monterat på ett längre rör med en böj som går över kastrullkanten så jag slapp borra hål i kastrullen. Förlängs sedan med en slang ner i kokkärlet. Ett litet sug så gör hävertprincipen resten. Sen är det bara att lyfta ur den när man lakat klart. Och under mäskningen är det inget som sitter nere i kastrulbotten som hindrar att man rör om. Bara att trycka ner den på botten när mäskningen är färdig och sätta igång i laka.
/Erik Rönnqvist