Hjälp med Kölch

Hej!
Vi har en Kölch på jäsning som har stått i 2 veckor i 16*C med Wyeast 2565. Har läst en hel del om hur man ska gå vidare efter jäsning men blir inte klok på't. Receptet kommer i stort från Brewing Classic styles men med mindre justeringar. I boken står att man ska jäsa i 16 grader eller så nära som går och sedan lagra ölet kallt i fyra veckor. Vi har aldrig bryggt någon Kölch tidigare utan hållit oss till IPA/APA och skulle därför behöva lite vägledning. Det är champagnemetoden som gäller då vi inte har tillgång till fat eller utrustning för att tvångskolsyra . Finns det någon som har tips att ge oss? Tack på förhand!

/
David

Sv: Hjälp med Kölch

Hej David. Vad är det du inte blir klok på?

Efter jäsning så kan du tappa över ölen till en priminghink där den blandas med sockerlag.
Sen kan du flasktappa och kolsyrejäsa. Du kan göra detta i rumstemp för att sen lagra ölet på flaska
Finns en pdf länkad från följande sida som berättar lite om hur du ska tänka med mängd socker (annars kan du köra på 6 gram socker per liter öl).
http://www.backfire.se/index.php/bryggs … -eller-keg

Fast eftersom ni bryggt tidigare så antar jag att det handlar mer om Kölsch än primingteknik.

Jag brukar jäsa ganska kallt dvs runt 15-16 grader för att få en väldigt ren smak. Sen tappar jag över till fat och kallkrashar med tillräckligt CO2 för att jag ska kunna driva ur eventuellt gojs som samlas på bottnen. Efter det så tvångskarbonerar jag och låter den "lagras" i några veckor innan jag med välbehag dricker den.

Ställ jäshinken kallt, 0-5grader i 4 veckor. Kölsch är som en lager och kräver lite omvårdnad. Efter lagring kan du flaskjäsa, men jag tror du behöver tillsätta lite jäst.

Det tog 7 satser innan jag var nöjd med min kölsch.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hej och tack för era svar.
Jag var kanske aningen otydlig i min formulering men det är precis detta jag inte blir klok på. Det verkar nästan finnas två skolor om kölschen. Vissa menar att man kan prima och kolsyrejäsa enligt champagnemetoden och sedan ställa flaskorna i kylskåp eftersom jästen ju är en alejäst. Andra förespråkar kall lagring i varierande antal veckor eftersom det nästan är en lager. Endel tycker lagring kan ske i primärhinken, andra i sekundärhinken och somliga i fat. I vårt fall saknar vi både fat och för stunden möjlighet att kallagra på annat än flaska så det blir nog till att prima, tappa och ställa flaskorna i kylen ett tag. Egentligen ville jag bara veta det bästa alternativet utifrån våra förutsättningar.

Vad gäller socker och kolsyra så litar jag helt på beersmith. Det har alltid funkat!
Nu ska jag njuta en hembrygd ipa framför webern i det fina vädret. Alla borde göra det samma!

/
David

Hallbeck skrev:

Hej och tack för era svar.
I vårt fall saknar vi både fat och för stunden möjlighet att kallagra på annat än flaska så det blir nog till att prima, tappa och ställa flaskorna i kylen ett tag. Egentligen ville jag bara veta det bästa alternativet utifrån våra förutsättningar.

Det tycker jag låter som en bra idé! Enkelt och säkert. Täck dock bara på att inte ställa ölen i kylen INNAN den hunnit jäsa ut kolsyran på flaskan, annars riskerar ni att alla flaskorna är utan kolsyra och lite för söta...

Däremot vill jag påpeka att "champagnemetoden" är en väldigt mycket mer komplicera process som bland annat innebär att sakta sedimentera ner jästen i halsen på flaskan och sedan frysa halsen för att få ut jästen. Ordet ni letar efter är "flaskjäsning" eller "kolsyrejäsning på flaska". smile

Kölschen blir mycket trevligare efter lagring. Men detta kan lika gärna göras på flaskan bara man låter den stå upp och är försiktig när man häller upp den.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tack för era svar! Jag känner mig mycket klokare. Återkommer med resultat om några veckor smile