Kylspiral
Hej!
Ska införskaffa en kylspiral och tänkte göra som många andra att bygga en med bränslerör från biltema, men finns det risker att kopparn ger ifrån sig smaker eller annat som imte är bra?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Kylspiral
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Ska införskaffa en kylspiral och tänkte göra som många andra att bygga en med bränslerör från biltema, men finns det risker att kopparn ger ifrån sig smaker eller annat som imte är bra?
Har jag svårt att tro, men jag är däremot rätt övertygad om att 15 mm prisolrör (5 meter) kommer kyla din vört mycket snabbare. Jag byggde min kylspiral med denna från byggmax (billigare än biltema på 15 mm prisol) http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ … 601/prisol
EDIT: tar tillbaka att det kommer gå fortare att kyla, tänkte i hastigheten på 6 mm bräslerör (inser att det bräslerör som åsyftas är 8 mm, som Biltema också har) Antar att kyleffekten kommer vara snarlik mellan 5 meter 15 mm prisol och 10 meter 8 mm bräslerör, men vet inte säkert (och uttaler mig därför inte längre lika tvärsäkert i frågan
)
Hoppas jag inte skapade onödig förvirring ![]()
Koppar kan nog lösas i försumbara mängder i kontakt med kallt vatten och ännu mer i varmt vatten. I din vört är det ju bara utsidan av röret som är i kontakt med vörten så det är inte aktuellt att oroa sig.
Tackar så mycket!
Blir nog att köpa en från humleshop (om den är värd det). Blir nog inte mycket billigare å göra en av prisol rör.
475:- för 5 meter prisol eller 895 :- för kylaren på humleshop som är 9 m. kyler den stora kylare så mycket bättre att det är värt att köpa kylaren från humle eller det räcker att ha 5 meter prisol ?
Beror på hur mycket du kokar. 20-25 liter räcker 5 meter. 40 liter så GÅR det med 5 meter men jag ångrar att jag inte byggde en längre än jag gjorde. Det är krångligt för någon med noll svetskunskap (läs mig) att förlänga spiralen vid senare skede även om jag går lite i de tankarna, eller helt enkelt köpa humles.
Beror på hur mycket du kokar. 20-25 liter räcker 5 meter
Kokar i 36 liters gryta men man vet ju aldrig när man uppgraderar
.
stick in på en vvs återförsäljare ibland hittar 15M slingor.
Vi köpte vår från hopandgrape
http://www.hopandgrape.co.uk/public/det … MM20027639
Fungerade rätt hyffsat till 40L kok. om inte annat kan man ju serie- eller paralellkoppla fler spiraler ![]()
Jag har en spiral byggd med Biltemas rör, 10 m. Kyler 10-12 liter på ca 7-8 minuter om jag rör runt spiralen då och då. 18-23 liter kyls på strax över 20 minuter med omrörning. Jag funderade också på att köpa Humles spiral men då jag var i snabbt behov tråklade jag ihop en från Biltemaröret och måste säga jag är helt nöjd.
10meter 8mm kopparör från biltema kostar 399 kr och har 0.25m2 kylarea jämfört med 5m 15mm pistolrör 0.24m2. Kör själv med biltema, lätt att kröka till å funkar bra i allmänhet.
10meter 8mm kopparör från biltema kostar 399 kr och har 0.25m2 kylarea jämfört med 5m 15mm pistolrör 0.24m2.
Då kanske det är lönt i alla fall. Man blir ju rent förvirrad ![]()
...Man blir ju rent förvirrad
Har du övervägt att köra med plattvärmeväxlare? ;-)
Jag har precis skaffat en och det ångrar jag inte!
Har du övervägt att köra med plattvärmeväxlare? ;-)
Har läst lite om det verkar vara lite meck med rengöring å så men det är det kanske inte?
( Ja varför inte ännu mer å välja på
)
Efter att ha läst vad Jamil säger om spiralens fördelar för hembryggare (snabbare nedkylning av hela vörten vilket ger stabilare 0min giva t.ex.) har jag helt släppt tanken om plattvärmeväxlare även om de verkar väldigt smidiga vid storkok som jag gör emellanåt (förutom rengörningen då).
Saxat från MrMalty:
There are several additional benefits:
Improved hop aroma.
Reduced DMS.
Reduced cold break in the fermenter
Ability to control the final temperature more precisely.
Har också kört plattvärmeväxlare länge men nu gått tillbaka till kylspiral, på grund av anledningarna ovan. Fler bonusar är färre slangar, mindre risk för oxidering, mer sällan stopp i och färre saker som kan gå sönder eller krångla.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Kylspiral