Liquid smoke

Hej i forumet!
Har fått tag på 4 liter liquid smoke så in i helsikes billigt,som man kan ha hela grillsäsongen.
Men jag tänkte att man kanske kan brygga em Bambergkopia med hjälp av detta,vad tror ni??

2 Senast ändrad av Kenneth (2006-05-14 08:40:01)

Sv: Liquid smoke

Det kommer inte att bli en kopia på Aecht Schlenkerla Rauchbier.
Anledningen är att "liquid smoke" är gjort på Hickory medans rökmalt är rökt med bok.

Däremot kan du göra en egen "rököl" eller snarare öl med röksmak.
Doseringen är det svårt att göra någon rekommendation om.

Enklast är att köpa några goda tyska pilsner och prova med en eller flera droppar och smaka av.

Var hittade du liquid smoke? Jag skulle gärna köpa lite för marinadändamål.

/Fredrik

Jag lyckades tjata mig till att få handla av en snabbmatsgrossist,jag gav 340:- för 3,8 liter.
Hur mycket behöver du Fredrik?

Alla ica kvantum eller coop skall ha dom i sortementet, annars kan man be dom ta hem.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Bryggde en porter med liquid smoke i en gång.. Smaken var mer underlig än bra i det fallet dock. Efter ett par månader var den dock fullt drickbar även om rökigheten hade i stort sett försvunnit då.

Just därför kan det vara bra att testa med att ha i det i en några vanliga öl först så att man får en uppfattning om det fungerar eller inte.
Samma sak med alla kryddor egentligen.
Man kan ta en "neutral" öl och krydda för att se om det fungerar och hur stor mängd man bör ha.

Aha.. 4 liter låter ju lite mycket smile finns det inte normala förpackningar på ICA? jag får kolla på ica nästa gång!

/Fredrik

Jag har nu provat i tyska systemöl,jag tyckte att 1,5 ml/33cl var lagom rökigt.
Om man vill koka liquid smoke med vörten kan man då dosera som på det färdiga ölet,eller blir det mer/mindre rökigt då?

Jag skulle nog tillsätta det efter kok och kylning.
Åtminstonde första gången man gör det.
Det är svårt att veta hur det kommer att reagera tillsammans med kokhet vört i mer än en timmes tid.