Pastörisera honungen till sekundären?
Är detta ett måste, hur stor är risken för infektion? Jag inbillar mej att en del aromer försvinner.
Martin
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Pastörisera honungen till sekundären?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är detta ett måste, hur stor är risken för infektion? Jag inbillar mej att en del aromer försvinner.
Martin
Honung innehåller ju både jäst och bakterier men frågan är hur skadliga de är för ölen? Jag har fått någon form av hinnbildande jäst i mjöd när jag skippade pastörisering. Dock så bidrog det inte till några smaker som jag upplever som felaktiga. Dock så var mjöden uppåt 13-14% så det kan ju vara en viss skillnad mot öl.
Du kan ju testa att splitta batchen och testa både och?
En gång hällde jag i honung i vatten (som inte var kokt!) och löste upp det. Sen hällde jag bara i det i den avkylda vörten innan jäsning. Kanske hade jag tur, men en kompis gör alltid så när han brygger och vad jag vet har han inte haft några problem. Dock så ska jag när jag nästa gång brygger med honung nog lösa upp den i kokt och avkylt vatten för att vara på den säkra sidan.
Du kan ju också göra som Weinkeller föreslog och testa både och ![]()
/ David
Hej
Honung innehåller mjölksyrebakterier.
Det är risk att man får mjölksyrejäsning om man inte hettar upp honungen eller som när man gör cider låter alkoholen nå ca 15%.
Som biodlare ser man alltid till att honungen innehåller mindre än 20% vatten annars börjar det jäsa i burkarna.
/Kjell
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Pastörisera honungen till sekundären?