Fat i kyl
Hej,
Får det plats med 4 fat i en vanlig kyl om man moddar bort lite plastdelar på dörren osv, eller behövs inte det?
Jag sitter på jobbet ett par veckor till och kan inte kolla upp detta så lätt.
Faten ifråga är cornelius
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Fat i kyl
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej,
Får det plats med 4 fat i en vanlig kyl om man moddar bort lite plastdelar på dörren osv, eller behövs inte det?
Jag sitter på jobbet ett par veckor till och kan inte kolla upp detta så lätt.
Faten ifråga är cornelius
Samma här. Borde väl gå att ha två på höjden möjligen men man brukar ju vilja ha lite flaskor på de övre hyllorna.
Mitt kylskåp är dock smutsigare än jonkas..
Tackar för svaren,
Då får man skaffa två kylar då:-)
lånar tråden. hoppas det är ok.
Får man in 2x Corneliusfat i en liten kyl, 85cm? Tänkte bygga en fatanläggning med tapptorn ovanpå.
Corneliusfatet (NC) är ungefär 21 * 65 cm. De små kylarna har ju ofta ett urtag för kompressorn som sitter på baksidan så det är nog inte helt självklart att det får plats i en sådan.
Om man har bajonettkopplingar så finns det en kortare variant av dem som är någon cm kortare.
Har dock bara sett de på ett ställe och jag har inte den länken på ipaden tyvärr.
Jag får plats med 4 fat i min kyl eller 3 fat och kolsyretuben. Den är inte jättestor men jag var tvungen att stoppa in en träplatta/hylla.
Jepp, CC-faten (bajonett) är 57 cm och NC är 63. Men det krävs ju ändå någon cm mer ovanför.
okej, var inställd på bajonettkoppling då jag redan har ett 9 liters fat. Men kanske får tänka om å köra bajonett då. Eller ev kolla på en annan lösning än en liten 85 cm kyl. Någon som har något förslag till kylanläggning till tapptorn? tapptornet med dubbla kranar är redan inhandlat nämligen..
Jag köpte en kyl på NetOnNet som jag trodde det skulle gå in två fat i.

Fungerade klockrent att ta upp ett hål i toppen på skåpet för att föra upp öl-ledningarna.
Dock så visade det sig att de nya A+ skåpen har mera isolering i sidorna så det blev för trångt
med två fat.

Nu håller jag på och velar mellan att skära bort lite plast på sidorna så jag får in ett fat till,
eller att köpa in lite party fat med anslutningar och ha ett corny och ett partyfat.
Nästa steg är en ek-skiva på toppen och sen någon typ av kylning till tornet. Lutar mot en
fläkt för att blåsa upp kall luft.
Kör med tillfällig spillbricka i form av IKEA tvålkopp :-)
Varför kyla tornet? Du har ju så korta slangar så det borde vara enklare att sänka temperaturen i kylen med en grad. Ett kylt torn innebär (förutom krånglet att göra det) en massa kondens.
Men trist att bara få plats med ett fat!
Kan du inte få in ett 9L fat bakom, ovanpå kompressern?
Jag var föresten lite otydlig innan när det gällde höjden. Det var på själva kopplingarna jag menade.
Där finns det någon cm att spara: http://www.chicompany.net/index.php?mai … ts_id=3255
Jag får in 2st fat i min lilla kyl. Det är lite trångt men det funkar.

Jag köpte en kökslucka på IKEA som "överliggare" på kylskåpet som jag skruvade fast tornet i. Köksluckan satte jag fast med kardborretejp som jag köpte på Biltema.

Här är en tråd från Bryggforum.nu om hur jag byggde min Kegerator för plats för 2st fat.
Här är en tråd från Bryggforum.nu om hur jag byggde min Kegerator för plats för 2st fat.
Kanon länk/tråd, snyggt jobbat ![]()
bjolu340: Det är inte tornet som ska kylas utan öl-ledningarna. Allt för att slippa skum i första glaset när man inte har hällt upp på ett tag. En del använder kopparrör över ledningarna
för att leda upp kyla. Andra använder en fläkt som blåser upp kall luft. Jag tänkte bygga med en dator fläkt i en liten lunch-låda. Sen ska isoleringen i tornet bytas till något som fungerar bättre
än den som följde med original. Om det blir för mycket kondens så får jag ändra igen.
svensson.lu: Det svider för mycket i mina småländska rötter att köpa ett 9L cornelisusfat för samma pris som 19L... därav funderingen på partyfat. Tror dock att dremel med kapskiva kan
fixa till sidorna på skåpet så att två fat går in. Jag behöver bara komma på något att ersätta plasten med. Silvertejp kanske är lösningen. Jag vill ha något som är enkelt att rengöra och blir
ganska tätt eftersom det alltid blir lite spill.
Madmaxtiger: Mycket snyggt bygge! Jag saknade dock lite bilder om håltagningen i toppen av kylskåpet. Jag var lite nervös och "grävde" mig ner uppifrån för att vara säker på att jag inte
hade sönder något innan jag borrade hålet. Hur visste du att du kunde borra upp ett hål där på ditt skåp?
Madmaxtiger: Mycket snyggt bygge! Jag saknade dock lite bilder om håltagningen i toppen av kylskåpet. Jag var lite nervös och "grävde" mig ner uppifrån för att vara säker på att jag inte
hade sönder något innan jag borrade hålet. Hur visste du att du kunde borra upp ett hål där på ditt skåp?
All kylning sker i bakväggen. Är bara isolering i toppen och sidorna.
Jag köpte en kyl på NetOnNet som jag trodde det skulle gå in två fat i.
Jag har inte testat det själv, men jag skulle testa med värmepistol och försöka massera ut hyll planen innan vinkelkapen kommer fram.
/Fredrik
En enkel modifiering som kan ge lite extra utrymme är att sätta en distansram runt dörren, t.ex. av träreglar i lämplig dimension.
Hej
Jag har ett kylskåp som är 60 cm bred och 184 cm högt men höjden kvittar ju ,jag får lätt in tre st Cornelius fat i den.
Det ända jag har gjort är att lägga en aluminium durkplåt i botten så kylen blir slät.
Jag hade kolsyran i kylen också tillbörjan men plocka ut den eftersom den tappar tryck när den blir sval det gjorde rätt mycket på sig med 450 grams tub ,
har köpt sex kilos nu som står utanför.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Fat i kyl