Kort jäsning och över jäsing

Hej!
Satte en liten 4 liters sats veteöl igår, dock blev OG väldigt högt 1.060 hann inte spä den då jag skulle åka och repa. Funkar det bra att bara låta den jäsa en vecka tror ni? Antar den blir lite sötare än vanligt?

Sen kan jag ha överdoserat jästen en aning 11g munich wheat till 4 liter så i natt skummade det över, inga mängder men ändå så locket lyfte en aning och hälften av vattnet i jäsröret var borta, tog ur dem och rengjorde och desinficerande på nytt. Men det var en jäkla aktivitet i jäskärlet så antar att det kommer hända igen under dagen. Har en blöt t-shirt runt för att hålla nere värmen. Tror ni det är någon risk för infektion?

2 Senast ändrad av Torstensson (2013-06-03 08:30:28)

Sv: Kort jäsning och över jäsing

Nej, ingen direkt risk för infektion. Är ganska vanligt med hög jäsaktivitet hos veteöl.
Vill du slippa detta så kör ner en silikonslang istället för jäsrör. Andra änden av slangen sätter du ner i en PET-flaska fyllld med star san eller liknande desinfektionsmedel, en så kallad "blow-off tube"

Den kommer inte bli sötare, den kommer få högre alkoholstyrka.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Det är nog ingen fara, en ljus vetebock på gång. Det kanske inte blir helt fel..

Tänkte om jag inte låter den jäsa klart, då borde den ju bli sötare med mindre alc. eller så får den bli stark helt enkelt tongue

Okej, det låter bra. Smakar den skit så får jag ge bort den, alltid någon som vill ha ^_^

Att inte "låta" ett öl jäsa klart är ganska svårt, så du får nog nöja dig med lite starkare öl än du tänkt.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Nejdå, det är ganska lätt att döda jästen men med större restsötma och ingen kolsyra i flaskan som resultat XD
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr … uct_id=491

Okej, trodde det gick att göra som med surdegen som går i "dvala" om man ställer den kallt men kommer igång igen om man matar den och ställer den varmt.

Tappade den på flaska idag, var väldigt klar för att bara ha stått i 4 dagar. FG var ca 1.015 så ca 5.9% ABV. Smakade rätt gott med smile

Det var snabbt marscherat, varför så kort jästid ölen är ju knappast mogen för flaska?

Risken är ju att den hade velat jäsa ut längre än till 1015, vilket den i så fall antagligen kommer att göra nu på flaska. Det kan då förstås leda till överdriven kolsyrning och i värsta fall flaskbomber. hmm

Förhoppningsvis blir det inte så, men själv skulle jag inte våga buteljera efter bara fyra dagar.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

11 Senast ändrad av longjohn (2013-06-06 20:27:06)

Min första tanke... var det FG eller SG? Dvs, vet du att jäsningen är klar? Om inte, kan det vara en investering att ställa flaskorna/backen i en plastpåse eller att på något annat sätt försäkra sig om att fortsatt jäsning (utöver primningssocker) inte får alltför trista konsekvenser. :-)

Edit: Ah, Foodhead 1 hann före. Men då är vi två som har samma magkänsla.

Nej helt säker på att det jäst klart är jag inte, men tog för säkerhets skull mindre priming socker.
Enl. tillverkaren "Quick start and vigorous fermentation, which can be completed in 4 days above 17°C." jästemp låg på ca 20–24°C (ca 20 de två första dygnen och ca 24 de andra två).

Ställer dem i en jäshink utifall att ^_^

Anledning till den snabba flaskningen är helt enkelt för att experimentera, och se om det går att göra så snabbt. Därav den lilla mängden också, tror jag fick i ca 3 liter i flaskor det var väldigt mycket jäst i botten. Så det gör inte så mycket om det skulle bli galet. Trial and error tongue

Jag låter alltid ölet stå i två veckor på hink för att jäsa ut (längre med torrhumling eller liknande). Runt 2000 flaskor flaskade utan bomb.

14 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-06-09 23:29:26)

Mätte FG idag på en öl med samma jäst som stått i 2 veckor, FG:t var 1,014 på den, så det känns (med min okunskap) att jag kommer klara mig från flaskbomber. Men ni får gärna rätta mig smile

En annan sak jag tänkte på är att enl webshopen så ska jästen vara låg flockande, men ölen har blivit mycket klarare med denna än Us-05 som jag använt förut. Vad kan det bero på?

De två med Munich jästen har varit BIAB och de två med US-05 var del mäskade med 50/50 malt/DME