1 Senast ändrad av Bullen (2006-05-10 09:32:44)

Brände malten, så provar detta istället.

Hej!

Är så trött nu på mina misslyckade rököl så igår försökte jag röka malt själv i grillen med fuktad körsbärsved. Glömde tyvärr bort det och imorse var det nästintill aska av alltihop. Då jästpåsen redan var knäckt till en experimentbryggning på ca 4 liter slängde jag i all hast ihop ett annat recept som ser ut såhär, kan det funka tro?

4,5 Liter

845 gram  Pilsnermalt

255 gram Havremalt

3 gram Amarillo 60 minuter

4 gram Amarillo 30 minuter

1 krm Ingefära 5 minuter

Inmäskning  kallt

Försockringsrast 15 min 68 grader

Dekoktion 20 min

Försockringsrast 10 min 68 grader

Dekoktion 20 min

Utmäskning 10 min 75 grader

OG:___________(1046)
FG:____________(1011)

IBU: 23

Jäst: Scottisch Ale

Sv: Brände malten, så provar detta istället.

För att uppnå ett resultat som liknar de tyska rökölen så bör du använda bok när du gör egen malt.
Bok ger en mjuk och behaglig röksmak.
Körsbär fungerar säkert också och det kan vara kul att prova,

Receptet i övrigt har jag väl inte så mycket kommentarer om.
Jag är inte van att brygga så små batcher så det krävs att jag räknar en del på det för att kunna göra någon analys av det.
Ingefära kan vara riktigt trevlig i öl om man får en bra balans.

Okej det ska jag försöka komma ihåg. Inte så mycket bok i de sörmländska skogarna dock vad jag vet. Körsvbärsveden var 5 meter från grillen så det var nära och behändigt. Jag klädde in grillen i folie och lade fuktat malt i en metallsil på gallret, metoden verkar fungera bra sålänge man inte har den på för länge som jag gjorde, ska testa igen och förhoppningsvis räcker det om man gör litegrann som sedan blir väldigt drygt.

Hoppas jag får en bra balans med ingefäran, aldrig provat förut men det här är ju bara en experimentbatch så det får gå hursom helst.

Är det att föredra lagerjäst när man gör rököl eller går det bra att göra en rök-ale? Vill ha liknande den där enda som finns på systemet, gulaktig flaska, någontin... rauchtbier. Fast rökigare. Blir i sådant fall att ta till California lager, har en lager med pilsen lager nere i garaget just nu och den ligger på 14 grader, lite i värsta laget så nu blir det Cal. resten av sommaren, går ju inte att få ner värmen så bra i det här vädret smile

Det blir snart kallare...
Nog finns det bok även i Sörmland.
Men det enklaste är nog att få tag på bokspån någonstans.

Lagerjäst är att föredra eftersom man inte vill få en massa fruktestrar som "bråkar" med röksmaken.
Cal. common är OK om man inte har kylskåp att jäsa i.
Använd inte heller humle med citrusarom, såsom Cascade Amarillo m.fler!
Jag använder bara tyska humlesorter när jag brygger tyska öl.
Lite trist och tradtionellt kanske men det blir bra!

Jo det kanske finns här, jag tänker att bok bara finns i södra sverige, men säkerligen finns det även här.

Då kanske det är därför mina rököl fått sådan konstig smak, pga fruktestrarna, att det blir en konstig kombination. Typ som att blanda en massa färger, blir ju bara svart tillslut.

Ska prova då med tyska humlesorter och Cal. lager när jag fixat någon bra rökmalt.

Dåligt utbyte fick jag, 1036 men jag låter det vara så. Kommer ju hamna någonstans runt folkölsnivå, blir ett spännande experiment. Slutade med att jag hade i 2,5 krm ingefära också. Får se var detta kommer sluta, blir 7-8 provflaskor i alla fall och blir det lyckat kan jag tänka mig att prova något liknande alkoholsvagare recept igen.

Alkoholsvaga recept ska man absolut inte se ner på. Nu när värmen har kommit orkar jag nästan bara dricka det lite syrliga beska öl av folkölsstyrka som jag bryggt. (med belgian strong ale jäst dessutom). Finns inga bättre och mer tillfredställande törstsläckare.

Du får rapportera hur det går med rökningen. Har tänkt göra något liknande men inte fått tummen ur. Suttit och läst i Smoked Beers boken och blivit inspirerad. Just körsbärsträ rekommenderas i den om jag inte minns fel. Stod lite om vilka smaker man kunde vänta sig av olika träslag också.

8 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-10 16:55:04)

Kenneth skrev:

Det blir snart kallare...
Nog finns det bok även i Sörmland.
Men det enklaste är nog att få tag på bokspån någonstans.

Lagerjäst är att föredra eftersom man inte vill få en massa fruktestrar som "bråkar" med röksmaken.
Cal. common är OK om man inte har kylskåp att jäsa i.
Använd inte heller humle med citrusarom, såsom Cascade Amarillo m.fler!
Jag använder bara tyska humlesorter när jag brygger tyska öl.
Lite trist och tradtionellt kanske men det blir bra!

Kenneth: Traditionellt: Javisst    Trist: No way    Tysk humle är gott och passar alldeles utmärkt:-)

Lund: Hållar med dig vad angår alkoholsvage öl. Visserligen är min specialitet att göra alkoholsstark öl lättdruckit, eller mindre sprittige, men efter sommarlovet kommer jag satsa mycket på 1030-40 OG - den delen av bryggningen vill jag också behärska. Just nu är jag bäst på normalstark öl - 1045-55, och starka, men jag vill kunna allt inom bryggningen till perfektion:-) Därför avunder jag mycket de folk som har gjord vällyckade svaga brygdar:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Fick inte så dåligt utbyte som jag trodde heller, vart lite mer vört än jag räknat med så utbytet var nog det beräknade ändå, dock OG 1036 vilket blir spännande. Jo det är klart det är trevligt om man får ihop det med en alkoholsvagare öl, men det är ju inte säkert att man får det, men det kan ju gå smile

Jag ska säga till hur det går med rökningen. Får göra ett mer seriöst försök och vara lite mer uppmärksam. Vill ju ha det riktigt, riktigt rökt men inte aska smile