Vad är det jag brygger =)

Hej - nybörjare här. Har gjort några extraktbryggningar och gått över till allgrain. Men ibland går det lite fort när man beställer och tänker efter senare.

Tänkte brygga en steambeer men beställde alejäst - ids inte beställa om utan kör på de ingredienser jag har.

Vad är det jag brygger? Nån sorts american ale? Egentligen är det ju skitsamma om det smakar bra - men jag gillar att lära mig!

Här är mitt recept:

Pilsnermalt 4 kg, varav 400 g (10%) rostade i ugn
Första givan Spalten select 4,0 - 6,0% @ 90 min 40 g   
Andra givan Spalten select 4,0 - 6,0% @ 30 min 30 g
Tredje givan Spalten select 4,0 - 6,0% @ 0 min 10 g

Wyeast XL 1056 American Ale SMACKPACK

(ev torrhumla med 20g spalten select)

/g0x

Sv: Vad är det jag brygger =)

Det lutar åt någon slags Pale Ale. Men du kanske ska tänka om humlegivorna lite och satsa tyngre i slutet på koket. Sen ska du nog ha i första givan först vid 60 minuter. Googla upp John Palmers American Pale Ale recept och kika.

Har aldrig testat Spalter. Men det är väl en tysk humle som använts mycket i lager.

obrygd.blogspot.se

3 Senast ändrad av megen (2013-06-01 07:36:07)

Jag kan tänka mig att det blev en trevlig lite tyskpilsner liknande pale ale. Har sett många recept på tysk pilsner där de faktiskt har en bittergiva på 90min, vet inte varför, men jag har läst anledningen till detta någon gång, men kommer inte riktigt ihåg. Personligen så aktar jag mig för stora humlegivor sent i koket eller torrhumling när man använder ädelhumle, tycker att det lätt blir en tvålig smak i ölet. Men du kanske ska testa att torrhumla halva batchen med 10gram humle och sedan jämföra mot den icke torrhumlade delen, det lär du dig mycket på. Så ditt recept verkar helt ok tycker jag. Brukar normalt sett se betydligt värre ut när nybörjare ska komponera ihop recept själva.

Receptet är en typisk "California Common" eller steambeer om man så vill.
Det var de tyska immigranterna till USA som började med eftersom de saknade sin tyska pilsner "hemmifrån" men hade inte möjlighet att jäsa svalt.

Om du lagrar ölet kallt efter jäsningen så kommer fruktighet och annat att lägga sig och det kommer att påminna mer om en pilsner än en ale.

Jag började på samma sätt en gång i tiden, och jag kan rekommendera alla nybörjare att börja så enkelt som möjligt.
en sorts malt och en sorts humle.

Jag skulle inte torrhumla denna typ av öl.
Lägg istället de sista 20 grammen Spalter Select vid kokslut istället.

Tack för fina kommentarer och tips! Idag har jag bryggdag - det blev 5% rostade korn och brandvarnaren är testad smile