Hjälp med felsökning + vattenbehandling
Ännu en tänker-jag-rätt-om-vattenbehandlingen-fråga.
Jag håller på att leta efter orsaken och lösningen till vissa felsmaker jag upplever i en del av mina öl. Detta har lett mig till att skapa en handlingsplan att brygga efter för att ringa in vad som kan vara orsaken.
Problemen:
- I vissa öl har jag fått en upplevd ton av "plastighet", märks när man rapar, märks oftare i mörk öl.
- Vissa öl med olika malt- och humlesammansättningar smakar likadant. Oftast slår humlebeskan igenom. Märks mest med torrhumlade öl. De smakar dock inte dåligt. Mest märkligt var det när jag fick samma smak även fast jag använde en veteölsjäst(WB-06).
- För många öl har haft toner av DMS (tror jag). De smakar och luktar något som jag inbillar mig är "cooked corn".
Notera att inte alla öl har dessa symptom, vissa blir kanon.
Handlingsplan:
- Ett enkelt utgångsrecept. Jag tänker en "Smash" pale ale, Weyermann Pale ale + Simcoe + us-05 el. Nottingham.
- Öka koktid, isolera grytan bättre. Få det att rulla mer (DMS-problemet)
- Vattenbehandla (Nytt för mig)
- Jäsa i kylskåp med ambient temp på ca 16-17 C
Vattenbehandlingen:
Min vattenrapport är (Jämjö 2012):
pH 8,3
Ca 57
Mg 6,3
Na 28
SO4 36
Cl 44
HCO3 140
Vattenverkschefen intygar via e-post att inga tillsatser(Kloraminer etc) finns i vattnet
Jag tänker, ljus öl (10 EBC) med betoning på humle. Kommer att mäta pH i mäsken. Än så länge har jag bara räknat med Palmers excel och kikat på EZ water excelen.
20 liters batch - ca 5 kg malt
Mäskvatten 13 liter
+ 1 ml mjölksyra
+ 3 g SO4 (ca 3,75 ml)
+ 1 g CaCl2 (33% - ca 3 ml)
Lakvatten 17,5 liter - Target pH 6
+ 2,4 ml mjölksyra
Resultatet enl. Palmers excel blir då:
Ca 132
Mg 6,3
Na 28
SO4 165
Cl 81
Alkalinity as CaCO3 - 115
Est. EBC low 6
Est. EBC high 15
More Bitter
Vad tror ni som har vattenbehandlat, felsökt felsmaker eller löst bryggproblem av den här sorten om min plan?
Ser vattenbehandlingen okej ut? Har jag tänkt rätt?
/Jon