1 Senast ändrad av Jonka (2013-05-30 10:45:46)

Hjälp med felsökning + vattenbehandling

Ännu en tänker-jag-rätt-om-vattenbehandlingen-fråga.

Jag håller på att leta efter orsaken och lösningen till vissa felsmaker jag upplever i en del av mina öl. Detta har lett mig till att skapa en handlingsplan att brygga efter för att ringa in vad som kan vara orsaken.

Problemen:
- I vissa öl har jag fått en upplevd ton av "plastighet", märks när man rapar, märks oftare i mörk öl.

- Vissa öl med olika malt- och humlesammansättningar smakar likadant. Oftast slår humlebeskan igenom. Märks mest med torrhumlade öl. De smakar dock inte dåligt. Mest märkligt var det när jag fick samma smak även fast jag använde en veteölsjäst(WB-06).

- För många öl har haft toner av DMS (tror jag). De smakar och luktar något som jag inbillar mig är "cooked corn".

Notera att inte alla öl har dessa symptom, vissa blir kanon.

Handlingsplan:
- Ett enkelt utgångsrecept. Jag tänker en "Smash" pale ale, Weyermann Pale ale + Simcoe + us-05 el. Nottingham.

- Öka koktid, isolera grytan bättre. Få det att rulla mer (DMS-problemet)

- Vattenbehandla (Nytt för mig)

- Jäsa i kylskåp med ambient temp på ca 16-17 C

Vattenbehandlingen:
Min vattenrapport är (Jämjö 2012):
pH     8,3
Ca     57
Mg     6,3
Na     28
SO4   36
Cl      44
HCO3 140
Vattenverkschefen intygar via e-post att inga tillsatser(Kloraminer etc) finns i vattnet

Jag tänker, ljus öl (10 EBC) med betoning på humle. Kommer att mäta pH i mäsken. Än så länge har jag bara räknat med Palmers excel och kikat på EZ water excelen.

20 liters batch - ca 5 kg malt

Mäskvatten 13 liter
+ 1 ml mjölksyra
+ 3 g SO4 (ca 3,75 ml)
+ 1 g CaCl2 (33% - ca 3 ml)

Lakvatten 17,5 liter - Target pH 6
+ 2,4 ml mjölksyra

Resultatet enl. Palmers excel blir då:
Ca     132
Mg     6,3
Na     28
SO4   165
Cl      81
Alkalinity as CaCO3 - 115
Est. EBC low 6
Est. EBC high 15
More Bitter

Vad tror ni som har vattenbehandlat, felsökt felsmaker eller löst bryggproblem av den här sorten om min plan?

Ser vattenbehandlingen okej ut? Har jag tänkt rätt?

/Jon

obrygd.blogspot.se

Sv: Hjälp med felsökning + vattenbehandling

Ang. vattenbehandlingen kommer det en ny bok om inte allt för lång tid som behandlar ämnet. Vänta på den så får du ett riktigt underlag.

För att bli kvitt dina problem tror jag att du behöver se till vad som skiljer sig i din procedur när öl blir bra respektive dåligt.
Några punkter att tänka extra på kan vara:
- Ojämn jästemp?
- Jäst som inte fungerar där du jäser
- renlighet

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Vissa öl blir kanon. Vad har de gemensamt? Procedur, stil, ingridienser?
Hur kyler du vörten? Vid vilken temp pitchar du jästen? Du använder torrjäst, rehydrerar du den?

Vad gäller vattenbehandlingen så är i mitt tycke det lättaste att justera med syra tills du har ph5,2-5,6 i rumstemp. Salta "to taste" med kalciumsulfat eller kalciumklorid i koket. Men det förutsätter ett bra mätverktyg för att kolla av mäskph. Kalkylatorer kan man tyvärr inte lita helt på, även om du hamnar "på bollplan".

4 Senast ändrad av megen (2013-05-30 15:26:29)

Jonka skrev:

- I vissa öl har jag fått en upplevd ton av "plastighet", märks när man rapar, märks oftare i mörk öl.

Visst är den fruktansvärt störande?
Du kan rådda igenom denna tråd: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3471

Angående plastsmaken så är det enligt mig stressad jäst som orsakar den. Har dock kommit underfund med att plastsmaken är flyktig och kan vädras bort. Jag har ofta fått den obehagliga smaken vid lagerbryggning. Och det jag kom fram till var just det, när jag lät jäshinkarna stå nån vecka extra innan tappning till flaska/fat så var problemet som bortblåst. Har du färdigtappade flaskor så kan du med fördel tappa upp ölet ett tag innan du dricker den, tid innan beror på hur kraftig plastsmaken är och du blir tvungen att testa dig fram.

Jag håller med Megen om plastsmaken. Om du till exempel strör torrjäst i en aning för varm vört så skulle det kunna förmå ge den där äckliga smaken. Har haft den innan jag hade en jäskyl och då var det just jästemp som var problemet. För varm pitch och för varm (och för stora tempvariationer) ambient temp. Har inte upplevt den där smaken i någon öl som jag kontrollerat tempen på och pitchat kallt. Men det här har du redan varit inne på eller hur?

6 Senast ändrad av Jonka (2013-05-30 15:57:14)

Ska testa det där med att låta en uppslagen plastöl lufta sig lite.

När jag använder US-05 brukar jag rehydrera, kokt avsvalnat vatten, låta stå en ca 30 minuter innan pitchning. Brukar pitcha i vört som är ca 20C. Nerkyld med 10 meters kylspiral. När väl vörten är kyld och whirlpoolad brukar jag låta den stå ca 1-2 timmar innan pitch för att få ner fällning så mycket som möjligt. Kan inte tänka mig hela vörten stiger många grader från 20 C på den tiden.

Edit, jo jag tappar över i jäskärl först såklart också...

obrygd.blogspot.se

Din Mg värde är lite lågt, jag förstår att man behöver mer så att jästen blir nöjd.  Det kan påverka plast smacken kanske.

Ser ut som ganska mycket S04, kan det vara varför besked är så stark?  Kanske försöker håller ner S04 lite gran.

Angående att du upplever att dina öl smakar lika kan bero på överhumling och kanske låg mäsktemp. Dvs du låter humlen ta över för mycket och tillräckligt smakutrymme för malt och jäst finns inte kvar. Försök att hitta en bättre balans. Spånar lite här bara, men det kan vara så...

En sak som kan bättra den balansen är tex ett jämnt förhållande mellan sulfat/klorid eller kanske t.o.m en övervikt för kloriderna om du upplever en humledominans.

Ja, Weinkeller. Jag har börjat fundera i de banorna också. De ölen som blivit bäst är enkla veteöl, Saison, APA'or, rätt så enkla recept. Ofta är det efter torrhumling som likheterna kommer upp.

Jag håller på att brygga rätt snart med nedanstående:

15,00 g  Simcoe [14,00 %] - Boil 60,0 min     
15,00 g  Simcoe [14,00 %] - Boil 15,0 min     
30,00 g  Simcoe [14,00 %] - Boil 0 min

blir ca 39 IBU. Jag kanske ska sänka 60 minutersgivan?

kommer hoppa över torrhumlingen.

obrygd.blogspot.se

Har du testat att köra med campden i vattnet ? Har testat lite olika saker på Karlskrona vattnet allt från osmos filter till bara vanligt kol filter men har helt bytt över till campden tabletter för att få bort kloret och hypokloriten som dom kör med i vattnet här.

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

11 Senast ändrad av Jonka (2013-05-30 18:53:40)

Magnus. Jag fick det här svaret från Mats Strand, Karlskrona kommun, Tekniska förvaltningen, VA/Renhållning, gällande jämjövattnet:

Det är det verk som har den bästa och stabilaste vattenkvaliteten i kommunen. Vi gör inga tillsatser alls till vattnet. Det bara luftas och filtreras.
Jag bifogar årsrapport för 2012.

Så om man ska gå på det så behövs det inte rensas bort kloraminer etc.

Var köper du tabletterna förresten?

ps. Lämnar gärna över några öl för test till dig.

obrygd.blogspot.se

OK jag har pratat men Anders Adolfsson på Labb sidan och fick svaret När det gäller upplevda lukt- och smakproblem kan de vara en effekt av klorering i kombination av rester av organiskt material från reningen av vattnet genom vattenverket. Detta utgör ingen fara för att dricka vattnet, men kan som sagt göra att vattnet upplevs sämre estetiskt sätt.
Vattnet kloreras idag med hypoklorit, som en säkerhetsbarriär mot mikrobiologisk smitta men det va ett tag sedan..

Jag köper dom på homebrewstuff .Men du kan köpa löst pulver på humle.se
Men jag vet hur det är att brottats med en massa felsmaker och framför allt i humligare öl.

Ja det är ju såklart värt ett försök.

Får se hur den här kommande batchen ser ut. Vilka steg man tar då.

obrygd.blogspot.se

Jonka skrev:

Magnus. Jag fick det här svaret från Mats Strand, Karlskrona kommun, Tekniska förvaltningen, VA/Renhållning, gällande jämjövattnet:

Det är det verk som har den bästa och stabilaste vattenkvaliteten i kommunen. Vi gör inga tillsatser alls till vattnet. Det bara luftas och filtreras.
Jag bifogar årsrapport för 2012.

Så om man ska gå på det så behövs det inte rensas bort kloraminer etc.

Var köper du tabletterna förresten?

ps. Lämnar gärna över några öl för test till dig.

Men med vattenbehandling så lär du märka en hel del skillnad. Ska börja flaska lite mer nu när jag brygger, så vi kan ju byta lite öl.

Låter helt fantastiskt Magnus.  Jag byggde faktiskt ihop en sån här idag http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … amp;t=7764 så att fatet kan splittas upp i små flaskor om man ska ta sig någonstans. Ska bli intressant o se om den funkar.

Liten uppdatering på min bryggning.
Simcoen var ju såklart på 11.9% inte 14%. Så jag satsar på ca 33 IBU istället.

PH i vid mäskstart var ca 6.3. Kom ner till ca 5.3 efter en stund. Snart kokar det.

obrygd.blogspot.se