1 Senast ändrad av entombed (2013-05-30 15:50:20)

Första BIAB koket!

Hej!

Tänkte ge mig på mitt första BIAB kok och tänkte kolla om detta ser funktionellt ut.

Jag har endast en 10 liters kastrull och mycket vätska försvinner under koket, går det att fylla på vatten successivt men använda mer av ingredienserna så det inte blir utspätt?

1.25 kg Pale Malt

0.25 Karamellmalt

Kok
60 min
Simcoe 5 gram
Cascade 5 gram

30 min
Simcoe 5 gram
Cascade 10 gram

10 min
Simcoe 5 gram
Cascade 5 gram

0 min
Simcoe5 gram
Cascade 5 gram

Jäst: US-05

Torrhumling
7 dagar
Cascade 5 gram

American IPA
All grain
BIAB
4,8 liter (för buteljering)
ABV 6,37%
OG: 1.061
FG: 1.013
IBU: 61.3
Color: 24.3

Tack för svar!

//Niklas

Sv: Första BIAB koket!

Maxa vattnet vid mäskningen till att börja med. Sen kanske du efter mäskning kan försöka att hälla lakvatten över påsen om du på något vis kan ställa påsen i en sil eller dylikt över grytan och på så vis försöka få ut så mycke godis som möjligt. Visst kan du ha i mer vatten under/efter kok bara det är kokt innan du har i det.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Ska man bara räkna alla värden efter buteljeringsmängden då? Så nu har vi 1,25kg malt för 4,8 liter buteljering. Det blir 4,8 liter kvar efter vi börjat med 8 liter.
Men då för att få mer öl ska vi i första koket när vi börjar med 8 liter köra vi på mer malt och när den sedan är nere på 5 liter fyller vi på med extra 3 liter. Så vi beräknar på buteljering för 8 liter och inte 4,8 som nu? Kommer OG och IBU stämma då?

Mycket frågor, men uppskattar verkligen svar smile

MAXI-Biab är vad ni skall kika på
http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=89&t=352
Funkar kanon

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Eftersom du inte riktigt vet vad du kommer få för effektivitet så är det svårt att räkna ut OG, IBU etc just nu. Men: om man utgår ifrån att ni kommer ha 75% effektivitet är det rimligt att anta att ni kommer utvinna 450*0,75=337 Öschlegrader. Nu är det så fiffigt att det kan ni dela med antalet liter för att få ut ert beräknade OG - om ni tex späder ut till 8 liter blir OG 1.(337/8) = 1.042.

Däremot är det bra att ha så mycket vätska som möjligt under mäskningen när man kör BIAB - som fjord sa ovan. Så fyll upp så gott det går.

Tack för tipsen. Läst lite om maxi-biab och verkar vara en bra metod för att få en större batch.
Om vi avvaktar med att göra en maxi-biab och förhåller oss till den enklare biab. Fungerar receptet? För vi var lite osäkra på humlemängden.

Det är inte så lite humle - jag antar att det är någon slags imperial IPA-variant ni siktar på?

Räkna IBU kan man tex göra här: http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Ja precis. Men du anser att det är för mycket humle? Jag använder "BeerSmith Lite – Home Brewing App for iPhone" Och den gav oss dessa värden:

ABV 6,37%
OG: 1.061
FG: 1.013
IBU: 61.3
Color: 24.3

Jag är inget direkt hop-head så jag har nog aldrig haft så mycket (relativt) humle i en öl men det finns nog många i forumet som har haft ännu mer. Det blir säkert bra - prova!

Jag tycker också ni borde prova med det receptet som ni har och så mäter ni era värden så att ni tills nästa gång vet effektivitet m.m. Var noga med att dokumentera allt ni gör också, för det kommer att hjälpa er tills nästa gång. Lycka till!

/David

www.youtube.com/fjordsbrewery