Problem jag inte förstår mig på

Tjena.

Har på mina två senaste brygder fått ett skumt(för mig) problem.
Låt mig berätta. Allt är kanon fram till omtappning till sekundärjäsning. Smak, lukt, fg färg osv.
När det en dryg vecka senare är dags för buteljering luktar det skumt. En frän doft och någon slags bränd smak. Var ett par veckor sedan nu så minns inte exakt. Vad som förvirrar mig vidare är att när jag häller ut ölet i vasken så "skvalpar" det inte som en vätska med en densitet på 1014 borde göra. Utan det påminner mer om en oljig konsistens. Denna effekt blir ännu tydligare efter en vecka på flaska.

Vad jag har satt som potentiell orsak är en för hög temperatur under sekundärjäsningen( 22-24 grader). Alternativt någon form av infektion? Spåna gärna lite med mig och be om kompletterande uppgifter.

Sköt om er!
Dosé

Sv: Problem jag inte förstår mig på

Första steget hade väl för min del varit att skippa omtappningen inför sekundärjäsning och se om problemet kvarstår.
Men för att kunna hjälpa mer, behöver vi nog se lite mer information om t ex malt, jäst, din procedur, hur och med vad du rengör dina bryggprylar osv

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Jo jag har varit inne på att strunta i att omtappningen. Blir nog så. Är för stunden i Norge och har inte receptet här. Men en crystal malt och Maris otter. Jästen minns jag inte namnet på då jag testade en ny variant. Minns dock att den trivdes i 20-23 grader. Jag desinficerar med jodofor men försöker hela tiden bli bättre i mina hygien rutiner. Men det finns givetvis en risk att det är här det skett något fel. Hoppas att problemet är så simpelt ändå smile

Men du rengör väl med något mer än jodofor?

Joo jag diskar ur med varmt vatten, diskmedel och diskborste.. Det är värre med en hävertslang då förstås.

1: använd inte vanligt diskmedel i närheten av dina bryggprylar, och inte samma grejjer du använder till din vardagliga disk
2: Köp VWP eller PBW och använd det till rengörning

Tämligen stor risk att din nuvarande rengörningsmetod är grunden till ditt problem (om du kör med vanligt diskmedel osv...).

Hävertslang, hävert ,skedar och allt är lätt att rengöra i en tom jäshink ihop med ovanstående medel, häll i enligt instruktionerna på burken, fyll hinken, ringla ner slangen i hinken, låt stå 30 minuter minst. skälj rent med vatten, desinficera sedan med ditt jodofor
Busenkelt

Ja det där var ju öppenbarligen bara att fixa

Och passa på byta hävert (eller slangen om du kör med pumphävert) den är nog tyvärr rätt körd och är en enkel investering

En snart uppkommen (och med tiden ökande!) förändring i konsistens till att bli mer och mer som "matolja" är ett säkert tecken på infektion av slembildande bakterier. Brukar dessutom åtföljas (men inte alltid) av obehaglig smak eller syrlighet.
Detta är ganska besvärliga kryp som gärna gömmer sig i repor i plast (diskborstar repar!!) och mitt råd är att byta ut all utrustning utom sådan som kan värmebehandlas länge (kokas en stund) för att ta kål på en möjlig infektion som grävt sig in på djupet i prylarna. Kom ihåg att det är bortslängda pengar att bara byta några saker och sedan behålla infektionen i något som sedan smittar ner allt det nya igen. Se sedan över rengöringsrutinerna enligt tipsen ovan.  Dessa hjälper tyvärr inte perfekt för repade plastföremål som nämndes innan, så hantera all utrustning varsamt. Lycka till!

/CalleT