Exakt hur viktigt är PH och vatten osv?

Hej!

Desto mer jag läser desto mindre klokare blir jag.

Först trodde jag det var bus enkelt att göra öl, men nu verkar det vara svårt.

Det finns produkter att köpa för att ändra PH värden och andra saker för att göra vattnet torrare osv osv.

Jag vill bara göra öl som blir god, kanske godare än det som säljs på systemet.

Men det verkar som man måste ha väldiga kunskaper gällande vatten och dess värden för att sedan få om värderna så de stämmer in på en IPA's vatten eller vetes vatten.

eller köra på det PH värde som är.

Går det inte att bara ta det kranvatten man har och få ett bra öl ändå?

Sv: Exakt hur viktigt är PH och vatten osv?

Jo det gör det, men då kommer din öl bli bäst om den håller sig inom ett specifikt färgintervall (EBC) som är idealt för just ditt vatten. Mörkare öl kommer generellt sätt bli syrligare och ljusare kan bli kärva/astringenta. Antingen så justerar man för att få en perfekt förutsättning att brygga just den specifika ölen eller också så håller man sig inom ett intervall som passar vattnet helt enkelt. Det finns många hjälpmedel för att justera vattnet men du måste veta vad du utgår från och vad  du vill brygga.

Ok,

Men när jag tittar på diverse videos eller läser bloggar där någon gör ett recept så tar de ju aldrig med hur viktigt det är med vattnet.

Om jag ska brygga en IPA som är rätt ljus? Vad och hur mycket måste jag tillföra av vad det nu är man ska tilläga?

Eller om jag ska brygga t ex Brewers Choice Stout som är rätt mörk, det är ju ett färdigt kit och ska vara busenkel att göra enligt dom, men om jag då måste läsa på om PH eller vattenvärden för att få ett värde som passar för stout, då var det ju inte längre så lätt som företaget för detta kit marknadsförde.

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Vad gör man med t ex kalciumsulfat och vad används det till?
Vad gör man med t ex kalciumkarbonat och vad används det till?
Vad gör man med t ex  mjölksyra och vad används det till?
Vad gör man med t ex magnesiumsulfat och vad används det till?

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

alegi skrev:

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

6 Senast ändrad av alegi (2013-05-20 17:19:50)

slussenporsche skrev:
alegi skrev:

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

Jätte snällt.

Just nu bor jag i Hägersten men jag brygger ute i Saltsjöbaden då jag ska flyta dit, dvs jag bor i Stockholm ifall det rör sig om samma vatten.

men framtida projekt kommer att ske ute i saltsjöbaden, så får väl ringa till dem och fråga.

Jag återkommer med svar.

7 Senast ändrad av cabrón (2013-05-20 20:25:51)

Hej.

Om du vill brygga god öl så bättrar du dina odds avsevärt om du vattenbehandlar. Annars blir det lite jeapardy över det hela, dvs du kan brygga god öl ändå men inte lika träffsäkert. Det blir också svårt att brygga olika stilar då ditt vatten passar det ena bättre än det andra.

Om du ska brygga i Nacka kommun får du vatten från Norsborgs vattenverk och de har en vattenanalys här:

http://www.stockholmvatten.se/commondat … -21-CB.pdf

De viktigaste värdena du ska hålla koll på är:

ph 8.5
alkalinitet 52
kalcium 24
sulfat 36
klorid 13
natrium 9.8

kalciumsultfat (CASO4) är bra för att brygga ipor och andra öl där du vill framhäva humlen (beska och smak).
Mjölksyra sänker ph.
kalciumkarbonat är bra om du brygger stout och behöver höja phvärdet.

Alkaliniteten är en viktigare faktor än phvärdet då det fungerar som en buffert vid förändringar.
Jag är absolut ingen expert men håller på lär mig nu då jag precis som du vill göra öl godare än det som finns på systemet.

Börja med att brygga utan att vattenbehandla, du kommer få gott öl ändå. Sen kan du gröta ner dig i vattnet. Har du inte ett hyfsat recept, en process du behärskar, en god hygien och kontroll på jäsningen, så spelar det ingen roll att du tillsätter x av det ena och y av det andra. Vattenbehandla när du är säker på grunderna, det är svårt nog.
Det är svårt att flyga om man inte ens lärt sig krypa. Själv stapplar jag fram än så länge...

Jag har en bekant som har kom trea i skandinaviska mästerskapen och han har aldrig kört vattenjustering förutom ph-stabilisator. Så det går att göra bra öl med rent kranvatten.

Det är som Bee säger onödigt att gröta sig ner i vattenbehandling innan du ens har ett hum om hur de tre andra huvudingredienserna malt, humle och jäst samt bryggprocessen påverkar resultatet.

Det beror nog i och för sig lite på vad man har för kranvatten. Jag har egen brunn och ölet blir milsvitt bättre med lite vattenjustering.

Hur mycket påverkar smaken på vattnet det färdiga ölet?

alegi skrev:

Ok,
Eller om jag ska brygga t ex Brewers Choice Stout som är rätt mörk, det är ju ett färdigt kit och ska vara busenkel att göra enligt dom, men om jag då måste läsa på om PH eller vattenvärden för att få ett värde som passar för stout, då var det ju inte längre så lätt som företaget för detta kit marknadsförde.

Det är lite annat med extrakt iom att mäskningen redan har gjorts åt dig. Dessutom blir ju de mineraler som fanns i vörten kvar i extraktet när de torkar den.

slussenporsche skrev:
alegi skrev:

A

Fick som svar:

"Hårdhet dricksvattnet 4-5 dH (Tyska grader) och PH-värdet drygt 8.

Vad går jag vidare med nu? smile

JanssonGuitars skrev:

Det är inte svar på frågan - mitt vatten är mycket drickbart, definitivt bättre än kommunalt sjövatten - men behöver alltså ändå justering.

Nej, det för står jag, var mest nyfiken på hur/om det påverkar smile Tog med mig 20L från föräldrarna som har egen brunn och enl. mig det godaste vattnet som finns, men har ju ingen koll alls på värdena på vattnet.

alegi skrev:
slussenporsche skrev:
alegi skrev:

A

Fick som svar:

Har du sett mitt inlägg? Där har du alla siffror du behöver men nu får jag trollvibbar av dig.

cabrón skrev:
alegi skrev:
slussenporsche skrev:

A

Fick som svar:

Har du sett mitt inlägg? Där har du alla siffror du behöver men nu får jag trollvibbar av dig.

Hej, Nej sorry, jag skrev svaret innan jag hade uppdaterat sidan och sett att det kommit nya inlägg.

Ditt svar var ju identiskt.

Om vi nu har värdet på vattnet, hur går jag tillväga med de produkter som finns till vatten?

alegi skrev:
cabrón skrev:
alegi skrev:

Fick som svar:

Hej, Nej sorry, jag skrev svaret innan jag hade uppdaterat sidan och sett att det kommit nya inlägg.

Ditt svar var ju identiskt.

Om vi nu har värdet på vattnet, hur går jag tillväga med de produkter som finns till vatten?

Ja eller mitt svar innehåller mer än hårdhet och ph vilket du behöver veta.:)
Vi måste ha klart för oss om du ska brygga öl (helmaltsbryggning) eller använda dig av ett färdigt kit (extraktbryggning). Om du extraktbrygger är jag tveksam till att du ens ska vattenbehandla då man normalt vattenbehandlar när man mäskar. Jag är tveksam till kvaliten på ölet du får isåfall eftersom du inte gör öl på samma villkor som ett bryggeri gör öl.

Jag har kört ölsatser men har gått vidare till att köra hardcore med malt,humle via BIAB metoden.

Händer väl att jag kör en malt extrakt ibland, t ex när jag och tjejen gjorde en honung veteöl, men min IPA som jag vill göra i morgon/torsdag skall köras via BIAB tänkte jag.

Så där kan det vara bra att veta värden och allt smile.

alegi skrev:

Jag har kört ölsatser men har gått vidare till att köra hardcore med malt,humle via BIAB metoden.

Händer väl att jag kör en malt extrakt ibland, t ex när jag och tjejen gjorde en honung veteöl, men min IPA som jag vill göra i morgon/torsdag skall köras via BIAB tänkte jag.

Så där kan det vara bra att veta värden och allt smile.

Ok en vattenprofil har du nu. Nästa steg är att lära sig att använda en kalkylator för att hitta en vattenprofil och ta reda på vad du tänker lägga till.

En tydlig kalkylator är denna sida: http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/ där du matar in dina värden och väljer vatten du vill imitera. Vill du exempelvis göra en ipa kan du välja "Burton on trent". Kalkylatorn föreslår att du då ska lägga till ca: 0,5 - 1 tesked CASO4 (på 15 l mäskvatten) för att hamna inom rätt intervall. Dina värden är ganska lik mina (norra stockholm) och det verkar stämma. Inte så krångligt ändå.

Jag gillar också EZ water calculator http://www.ezwatercalculator.com/ där du skriver in vilken färg (EBC) du får på ölen och programmet räknar ut tillsatser.
En grym tutorial på hur man använder EZ finns här: https://www.youtube.com/watch?v=o1n7-RjEJEM På EZ får du veta vilken ph du hamnar på efter att ha slängt i malten och ser om du behöver sänka ditt ph med mjölksyra.

EZ har numera att man knappar in maltnotan istället.

Jag passar på att smita in en vattenfråga. På landstället där jag brygger har vi en egen brunn, natrium innehållet är riktigt högt 240 mg/l. Är det något jag kan göra för att få ner värdet?

JanssonGuitars skrev:

Jag fick inte ordning på mina ljusare öl innan jag vattenjusterade och kontrollerade ph noga.

Stouten har alltid fungerat, men det har ju med malten egenskaper att göra.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

24 Senast ändrad av cabrón (2013-05-24 18:09:43)

Polly skrev:

Jag passar på att smita in en vattenfråga. På landstället där jag brygger har vi en egen brunn, natrium innehållet är riktigt högt 240 mg/l. Är det något jag kan göra för att få ner värdet?

Det var en riktigt högt värde då man inte bör brygga med mer än 50 ml/l. Det verkar inte vara helt enkelt att komma åt heller. I denna tråd har en person samma problem:

http://www.homebrewtalk.com/f36/sodium- … ter-35396/

Polly skrev:

Det låter lite högt. Smakar vattnet bra eller är det salt?

Omvänd osmos är en form av rening. Filter och reningssystem kostar dock en hel del. Om vattnet/ölen smakar bra så är ju allt frid och fröjd men annars måste ni fundera över någon form av rening eller ta med vanligt vatten och späda 50/50 så bör det gå bra att brygga med enligt riktlinjen 0-150mg/l (Palmer).