Pump till motströmskylare och problem med ånga
Hej!
Då har jag stött på två nya problem, igen.
(1) Igår då jag skulle kyla min vört fungerade inte den motströmskylare jag byggt och tidigare framgångsrikt testat. Jag fick suga och suga, och det resulterade i en bränd tunga. Ajajaj! Häverteffekten fungerde helt plötsligt inte alls. Det är tydligt jag behöver en pump till kylaren. Jag har hört rådet jag ska gå till miljöstationer och sådant och be om pump till diskmmaskiner och sånt.
Problemet är att all vitvaruutrustning går direkt till skroten, i alla fall här i Umeå. En ny kostar 500-600 kr. Det svider, fast inte lika mycket som 100 C vört mot tungan, så jag är beredd hala upp pengarna. Kruxet är installationen.
Skulle någon humlebladare som har erfarenhet av diskmaskinspumpar och dyl. i motströmskylare guida mig till lyckosam installation? Rör det sig om svåra installationer där det krävs elektriker inblandad?
(2) I mitt kök blev det tjockt med ånga och 30 C varmt vid vörtkoket. Fläkten är det inget fel på, men den duger helt enkelt inte när man ska koka 25 l vört i 1-2 h! Detta är verkligen ett problem då jag var tvungen vara näck i arbetet (svetten lackade ändå!). Fatta vad 25 l kokande vört kan göra med en naken man! Jag vågar inte tänka tanken. Smakprov har jag både på vänster hjand och i munnen.
Sedan ska vi inte tala om min tjej som blir illamående av humleodörerna, som även en humleälskanre som jag finner något påträngande... Jag vill inte att ölbryggandet resulterar i äkteskapliga tvister.
Skulle det gå att koppla in extrafläkt? Utsug vid fönstret 3 m bort?
Skulle vilja vara ute på balkongen, men det skulle medföra problem med vattenslangarna till kylaren och uppvärmningen skulle inte heller direkt gynnas av att det är 10-15 minusgrader utomhus.
Det är ett satans skit att bo i lägenhet. Hade jag en villa skulle jag bygga bryggeri i källaren, helt klart.
Ölbryggning är kul, men inte när man bränner sig, blir ångkokt och stöter sig med tjejen.
Hoppas på råd!
Tor