1 Senast ändrad av urgusinka (2005-02-24 16:23:54)

Pump till motströmskylare och problem med ånga

Hej!

Då har jag stött på två nya problem, igen.

(1) Igår då jag skulle kyla min vört fungerade inte den motströmskylare jag byggt och tidigare framgångsrikt testat. Jag fick suga och suga, och det resulterade i en bränd tunga. Ajajaj! Häverteffekten fungerde helt plötsligt inte alls. Det är tydligt jag behöver en pump till kylaren. Jag har hört rådet jag ska gå till miljöstationer och sådant och be om pump till diskmmaskiner och sånt.

Problemet är att all vitvaruutrustning går direkt till skroten, i alla fall här i Umeå. En ny kostar 500-600 kr. Det svider, fast inte lika mycket som 100 C vört mot tungan, så jag är beredd hala upp pengarna. Kruxet är installationen.

Skulle någon humlebladare som har erfarenhet av diskmaskinspumpar och dyl. i motströmskylare guida mig till lyckosam installation? Rör det sig om svåra installationer där det krävs elektriker inblandad?

(2) I mitt kök blev det tjockt med ånga och 30 C varmt vid vörtkoket. Fläkten är det inget fel på, men den duger helt enkelt inte när man ska koka 25 l vört i 1-2 h! Detta är verkligen ett problem då jag var tvungen vara näck i arbetet (svetten lackade ändå!). Fatta vad 25 l kokande vört kan göra med en naken man! Jag vågar inte tänka tanken. Smakprov har jag både på vänster hjand och i munnen.

Sedan ska vi inte tala om min tjej som blir illamående av humleodörerna, som även en humleälskanre som jag finner något påträngande... Jag vill inte att ölbryggandet resulterar i äkteskapliga tvister.

Skulle det gå att koppla in extrafläkt? Utsug vid fönstret 3 m bort?

Skulle vilja vara ute på balkongen, men det skulle medföra problem med vattenslangarna till kylaren och uppvärmningen skulle inte heller direkt gynnas av att det är 10-15 minusgrader utomhus.

Det är ett satans skit att bo i lägenhet. Hade jag en villa skulle jag bygga bryggeri i källaren, helt klart.

Ölbryggning är kul, men inte när man bränner sig, blir ångkokt och stöter sig med tjejen.

Hoppas på råd!

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Pump till motströmskylare och problem med ånga

Hej,
Jag bor i villa och har numera bryggeriet i källaren, men bryggde tidigare i köket. Efter 1 timmes kok blev det lite imma på fönstret, men aldrig det du beskriver. Har du koll på om fläkten verkligen suger som den ska? Att den går och låter är en sak men är det fritt fram i kanalerna? Till en början med finns det ett filter som ska filtrera bort stekos/fett så att det inte kommer in i ventilationssystemet(=brandfara). Det filtret kan vara igensatt och måste då rengöras/bytas ut. Utloppskanalen kan vara igensatt om inte fastighetsförvaltare/sotare gjort sitt jobb på många år, men det är nog inte så vanligt. Sedan kan naturligtvis fläkten vara lite allmänt trött av ålder.

Hej!

(1)  Jag har flera pumpar som jag plockat från tvättmaskiner och diskmaskiner. Jga har fått dem på återvinningstationer och av vitvaruhandlare som tar tillbaka gammalt "skrot" när de installerar nytt. Men ett alternativ i det här fallet bör ändå vara en 100:- skruvdragare (från Rusta eller någon annan liknade butik) och en billig pump avsedd att drivas med borrmaskin (Claes Ohlsson etc) En laddning på skruvdragaren borde räcka för mer än 25 liter...

(2) Jag körde förut med en normal spisfläkt över kokkärlet (en gammar tvättmaskin). Det fungerade visserligen men jag var tvungen att hänga ner ett plastdrapperi runt om för att inte hela källaren skulle bli ångfylld. I mitt nya bryggeri gjorde jag något annat. I locket på kokkärlet (i mitt fall locket på den toppmatade tvättmaskinen) tog jag upp ett 100 mm hål och i det limmade jag fast en fläns (finns som standard till fläktar till badrum, kök etc - köps på på OBS!) och satte dit en flexibel 100 mm slang sv den typ man använder till köksfläktar. Andra änden på slangen satte jag i ventilationsöppningen (i den gamla tvättstugan). Med locket nedfält till "kokaren" så går all ånga genom röret upp genom skorstenen, med självdrag. Inget problem med ånga i källaren!

Lycka till! Hoppas tipsen kan vara till nytta!
mvh
/dan Åkerlund - Karlstad

Hej,

när jag bodde i lägenhet ställde jag kokkärlet på en skiva med hjul och körde ut det på balkongen. När det var dags för kylning körde jag tillbaka det till köket. Det gick utmärkt ända tills rökdykarna ringde på dörren och frågade med Darth Vader-röst "Är det här det brinner?".

Detta hände sig på Axtorpsvägen i Umeå. Numera bor jag i hus på Frösön, men jag rullar fortfarande ut kokkärlet under koket. Kärlet är isolerat med liggunderlag, och när det är riktigt kallt brukar jag förstärka med en gammal filt.

/Fredrik Ståhl