Liberty Ale/APA hjälp

Favoritölen just nu är Anchor Brewings Liberty Ale och nu tänkte jag försöka mig på något liknande vid nästa bryggning. Tacksam för ideér kring detta recept jag slängt ihop.

Räcker det t.ex. med ett paket jäst till en 38 liters batch eller behöver jag två?
Skall jag använda anis för att få till den lilla lakritstonen som finns i Liberty Ale? Lämplig mängd isåfall?
Några andra ideer kring val av jäst, malt och humle?

Batch Size: 38,00 l
Boil Time: 60 min

9,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (3,0 SRM)
1,00 kg Crystal 100 (55,8 SRM)
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (2,0 SRM)
0,40 kg Munich (10,2 SRM)
46,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min
78,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 30,0 min
23,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 30,0 min
47,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min
3,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins)
3,00 tsp Anis (Boil 10,0 mins)
1,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051)
40,00 g Cascade [5,50 %] - Dry Hop 3,0 DaysHop

Est Original Gravity: 1,064
Est Final Gravity: 1,019
Estimated Alcohol by Vol: 6,0 %
Bitterness: 61,5
Est Color: 11,4 SRM

Sv: Liberty Ale/APA hjälp

Gör en förkultur så får du pigg jäst och slipper köpa två paket.

Känns som att IBUn är lite väl hög för den ölen? Och jag skulle skippat Anisen, jag minns inte hur Liberty Ale smakar men den är väl inte kryddad? Lakristonen kan nog komma från en kombination av karamellmalten, jästen och Northen Brewer isf. Kryddning blir oftast för mycket tycker jag. Svårt att få till det bra, antingen märker man inget eller så tar det över smaken totalt. Det är min åsikt iaf, men vet att många gillar kryddor i sina öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Innehåller liberty ale verkligen Northern Brewer btw?

Tack för input Chubb. Kollade deras hemsida och du var rätt ute vad det gäller humlen. Den är endast humlad med Cascade.

Försök få tag på IPA av Mitch Steele, han skriver något om Anchor steam i den. Finns säkert ett recept på liberty ale också.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Kolla här:
http://www.fermentationriot.com/recipev … ?beerID=58

Tack Sebastian. Kom på att jag faktiskt har boken (fick den i julklapp av min sambo). Hittar inget recept men väl en del annat om ölen. Bryggdes första gången 1975 och humlades då med Hallertau. Receptet gjordes om samma år och bitter, arom och torrhumlades nu istället med den då relativt nya sorten Casacade och såldes som julöl fram till 1984 då den blev en året runt öl. Det står också att beskan skall vara över 40 IBU men ingenting om malten eller vilken jäst som används. Har dock läst någonstans på nåt amerikanskt forum att California Ale V skall vara den jäst som används. Har aldrig bryggt med den men kanske är det som Chubb säger, att det är den som i kombination med malten, ger den diskreta lakritssmaken som ackompanjerar humlens citrus/grapefruit.

Dom använder väl bara 2-radigt pale till Liberty läste jag nånstans.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Slussenporsche: Tack för tipset.

Brandis. Du har nog rätt. Skall nog bara vara 2-radig pale malt, Cascade samt White Labs California Ale V (Wyeast 1272).

Under löptexten står det lite info om ölen och någon karamellmalt nämns inte där.

http://www.anchorbrewing.com/beer/liberty_ale

Kolla också brewing network.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Känns lite fattigt på ingredienser utan karamellmalten men varför krångla till det;) Man får hoppas att det är en trollkonstnär till jäst helt enkelt. Har nu sänkt IBU:n lite som föreslogs. Vad tror ni om humlegivorna? Hur mycket behövs till torrhumlingen om jag bara kör i ett par dagar för att uppnå hyggligt resultat?

Estimated OG: 1,062 SG
Estimated Color: 5,8 SRM
Estimated IBU: 46,3 IBUs
Estimated ABV: 5,8%
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
10,00 kg              Pale Malt (Weyermann) (3,3 SRM)          Grain         1        100,0 %       
65,00 g               Cascade [5,50 %] - Boil 60,0 min         Hop           2        22,3 IBUs     
65,00 g               Cascade [5,50 %] - Boil 30,0 min         Hop           3        17,1 IBUs     
40,00 g               Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min         Hop           4        6,8 IBUs     
2,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        5        -             
1,0 pkg               California Ale V (White Labs #WLP051) [3 Yeast         6        -             
30,00 g               Cascade [5,50 %] - Dry Hop 3,0 Days      Hop           7        0,0 IBUs

Sitter och funderar på hur de får till färgen bara, undrar om de kokar 75-90 minuter tro?
Är själv sugen på att give it a go, får lägga in det i planen för majs bryggningar kanske

Den är ganska ljus till färgen men det känns som att den blir lite för ljus med bara pale ale malt.
Klart, det beror lite på Anchors bryggprocess, koktid, o.d.

Ska köpa ett par o prova den igen eftersom det var ett tag sedan.
Jag tycker att den är lite ojämn och det beror troligen på kvalitén på Cascade humlet som varierar från år till år.
När den är bra är den verkligen god, men ibland har jag upplevt att den saknar fräschör.
Förr vet jag att Fritz var väldigt noga med en obruten kylkedja från bryggeriet till detaljisten.
Men vårt kära systembolag har ju inte några kyldiskar wink

Cascade är ju en väldigt etablerad humlesort. Jag tvivlar på att den har kraftiga variatoner från år till år.

Är det inte mer troligt att flaskorna man får tag på systemet är olika gamla? Om den saknar fräschör har du antagligen fått en gammal och trött flaska?

Obruten kylkedja skiter ju sig ändå för systembolaget förvarar ju inte sina öl i kylrum.

15 Senast ändrad av Brandis (2013-04-18 14:19:28)

Kikat runt lite till och det verkar som Anchor använder jästen White Labs WLP051 California V / Wyeast American Ale II till Liberty
Jäser man den runt 17-19 grader så kan du ha en vinnare på g

Skall fila på ett recept också så fort jag hinner.
Måste få ur mitt julölsrecept ur huvudet först bara... (ligger lite före i planeringen och tankarna verkar det som wink )

Edit:
Ljusheten beror ju lite på vilken Pale man kör med, US 2-row verkar ju bli för ljus medan Weyermans, Vikings eller Marris Otter verkar ligga på något som påminner om Libertys färg
Tänkte prova med Vikings eller Weyermans när jag kör.

För kolsyresättning använder de någon metod de kallar "bunging"

Någon som känner till deras metod?

16 Senast ändrad av Weeping Willow (2013-04-18 14:25:47)

Har druckit direkt ur flaskan de senaste gångerna men minns den också som något mörkare med en liten dragning åt koppar.

Den här sidan hävdar att den ligger på 10 SRM och har 30 i IBU
http://growler-station.com/main/beers/a … berty-ale/

Om det stämmer är ju dock svårt att veta.

17 Senast ändrad av Brandis (2013-04-18 16:21:45)

finns väl nått genomsnitt för Pale Ales som säger 10 srm
Tycker dock Liberty känns ljusare än t ex Sierra Nevada Apa. Kan ha fel
Med Weyermans Pale ale och koktid 75 minuter får jag ca 10 EBC (motsvarar ungefär 5 SRM om jag ser rätt)
IBU är nog nånstans runt 30-35 gissar jag på då den inte är så besk

Har precis provat en flaska.
Färgen är lite mörkt gul/ljust bärnstensfärgad (light amber).
Smaken är lätt fruktig, örtig, hittar inte några karamelltoner/toffee dock finns en tydlig restsötma.
Inte heller några brända/rökiga toner.
Så det är troligen helt korrekt att det endast är gjort på 100% pale ale malt.

Det finns en mycket tydlig grape/citrus humlesmak som drar åt gräsighet (troligen från torrhumlingen)
Beskan är tydlig men inte överdriven, min gissning är att det ligger någonstans 35-40 IBU kanske något över.
Hittar inte någon torrhet/sulfat i smaken som stramar upp det hela. Så jag tror inte att de burtoniserat vattnet.
Kan inte påstå att jag hittar någon laktritssmak heller, men det finns något i smaken som troligen kommer från jästen/jäsningen.

Doften är tydlig och "amerikansk" men inte så markant att den skriker Cascade.

Så receptet ser ut att vara rätt så korrekt.

Tack för den analysen Kenneth. Skall köra en lite mindre batch och sedan köpa in några flaskor och jämföra.

Idag har jag äntligen tid över för bryggning och skall köra en 20-liters batch.