Lakning ur kastull

Om man har, som jag, gryta med falskbotten och urtappningshål mitt i botten. Vad säger då fysiken?
Har återkommande lakninsproblem. Det är inte i maltbädden det stoppar, för den är luftig och fin. Börjar tro att det kan bildas nåt sorts vaacum inder silbottnen. Är det ett möjligt fenomen?
Kommer testa som det är med mindre malt och endast nykrossad fuktad malt. Kommer även gå upp i valsspel vid nästa krossning. Vilket spel upplever ni som max?

Eller helt enkelt vända maltgrytan och köra uppifrån hela tiden.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Lakning ur kastull

Det är det folk använder vakumrör till i kylväskor ivarjefall.

jim [skutte] skrev:

Det är det folk använder vakumrör till i kylväskor ivarjefall.

Jo jag vet det. Men i mitt fall vet jag inte. Kanske det blir så att det står vört under silplåten som hålls kvar av vacum, då skulle jag i princip kunna borra ett 10mm hål i båda silplåtarna och bara trycka igenom ett kopparrör som sticker ovanför kanten på kastrullen. Så skulle det ordnas.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ifall du har möjlighet att ta bort vakuumet med en sticka eller liknande kanske sprider lite ljus över problemet.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Eller så gör jag helt enkelt så här. Vänder på den. Grejjen är bara då att man trycker genom lakvattnet. Men krävs ingen modifiering alls.

http://forumbilder.se/CE9AK/img-0658.JPG

http://forumbilder.se/CE9AK/img-0659.JPG

Vilken förlust kan man räkna med om man trycker genom lakvattnet? Bör man då räkna med mycket dåligt utbyte vid lakning? Tänker mej att cirkulera den färdigmäskade vörten under uppvärmning till 76 grader, vilket tar en stund. Sen bara kopplar över och kör igenom lakvatten.
Man kan ju stypa flödet till ett minimum så klart.
Ska testa detta till helgen. Har byggt en luftningsnippel att sätta i botten på maltgrytan, så man slipper en stående vörtpelare när den ska lyftas upp.

Verka funka rätt bra detta. Allt blev bättre! Ja inte mäskningen då.... HA HA.  Men kompenserar lite för dåligt utbyte nästa gång. Hade eg inte så dåligt. Saknades typ 2 pinnar jämfört med estimated innan kok. Anser det som hyffsat. Funderar nu på en omrörningshistoria då jag inte kommer åt att röra under mäskningen.