Sv: Bryggdag

http://4.bp.blogspot.com/-f354OrUPUbQ/UYgWM0i1s2I/AAAAAAAAAJM/Yg1gBxpwV0g/s1600/DSC00895.JPG

Sådär såg det ut på morgonen, tur att jag fixade blowoff tuben

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

852 Senast ändrad av Ale Bundy (2013-05-10 10:22:36)

Årets första Pilsner mäskas ur. Känns som man är lite sent ute, det är ju nu man skulle velat dricka den.
Tur att man har ett fat kvar från förra året smile

Fortsätter med det färglösa temat.
Idag Pils med 100% pilsnermalt. Trist att PH-stripsen var slut just idag då, höftade därför en syrarast på 30min.

@weinkeller Om du inte redan bryggt med den.
Eldoradon va lite av en besvikense. 50g är knappt märkbart  http://alebundy.wordpress.com/2013/04/19/61-eldorale/
Det var ju ingen humlebomb som bryggdes, men det där som man förväntade sig av beskrivningen finns inte med alls.

Jaha... Brygg i dag. Mäskade in 17:30. Ett halvår sen förra bryggningen. Jag höll allt så basic det nånsin går. Blir en konstig bira detta. ale jäst.... Har inte gjort ett dugg åt vattnet. Kollade inte ens PH i mäsken. Ska däremot kolla med iodine efter stärkelse då jag misstänker dåligt utbyte i lite för packad mäsk. Mäsker därför i 75 min med pumpstopp och omrörningar. Men vi får se var det hamnar till slut.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Riktigt stark Supersaison bryggs idag. Lite kryddad med apelsinskal, coriander och paradisfrön. Använder även lite palmsocker för att få upp styrkan. Jäser med French Saison jästen från Wyeast som jag kreusenskördade idag från lördagens Saisonbryggning. Lite oortodox maltgiva med melanoidmalt och Special B i mindre mängder. Tänker mig en alkoholvärmande bärnstensfärgad belgare med lite kryddiga och estriga toner, komplex men frisk och lättdrucken.

Ale Bundy skrev:

Eldoradon va lite av en besvikense. 50g är knappt märkbart  http://alebundy.wordpress.com/2013/04/19/61-eldorale/
Det var ju ingen humlebomb som bryggdes, men det där som man förväntade sig av beskrivningen finns inte med alls.

Det var länge sedan wink Den har varit på flaska sedan 1maj så det är väl snart dags att kyla en och testa. Torrhumlade med 27g Eldorado, 26g Waimea och 15g Southern Cross till 22l. Bara Waimea och Southern Cross i koket.

Weinkeller skrev:

Det var länge sedan wink Den har varit på flaska sedan 1maj så det är väl snart dags att kyla en och testa. Torrhumlade med 27g Eldorado, 26g Waimea och 15g Southern Cross till 22l. Bara Waimea och Southern Cross i koket.

Blir ju lite svårt att särskilja den då, men rapportera gärna om du fick någon smak av den. Kanske jag då petar i resterande 50g som torrhumle.

Försöker mig på en Mörk Stark Belgare inspirerad av feedbacken på belgarna jag lämnade in till SM. Gör ett försök att jäsa denna med Belle Saison och hoppas på det bästa. Nu tror jag inte det blir något problem men är det någon som har koll på jästens alkoholtolerans? Jag borde hamna runt 11% på flaska.

Har du hunnit brygga något med Belle Saison tidigare? Har du isf några tips och erfarenheter att dela? Hur smakar det? Jästemp etc?

Nope, premiär!
Jag tänker pitcha runt 18 och hålla temperaturen under 20 grader de första tre dygnen sen släpper jag jästen fri runt 22 graders rumstemperatur, kanske med en ökning efter en vecka till ca 25-26, jag tror den kommer ge mig trevligast resultat då eftersom vörten är så stark.

861 Senast ändrad av bjolu340 (2013-05-17 11:08:52)

Här hemma var det dåligt schwung i jäsningen vid 18 grader - eller, den startade fint men stannade efter ett dygn. Höjde till 22 och skakade om kärlet och då jäste den på fint. Har varit sjuk så jag har inte tagit FG. Ska gå och göra det nu.

Edit: då den stannade efter ett dygn var det fortfarande 1.030 eller så. Och jag började vid 53. Innan detta jäste den tokigt!

1.004 var FG. Torr i smaken, med toner av citrus och lite peppar. Svårt att säga på provet men det känns inte riktigt som varken 3724 eller 3711 som jag har smakat på dem.

Okej... Har aldrig bryggt med saisonjäst öht.
Jag spånar på att göra en vört (maltkomposition är inte helt klar än) runt 1.050 och splitta på tre. En "naturell", en med korianderfrön och en med granskott. Vad tror ni?

Jäskylen kommer nog bli upptagen så jag undrar om jag kan pitcha vid ca 18 (lägre, högre?) och låta tempen stiga fritt därefter?

JAG tycker (det betyder inte att det nödvändigtvis är rätt):

Saison är en typ där man inte behöver konstra till det. Ger man jästen riktigt goda förutsättningar kommer den prestera en massa exotiska smaker helt själv. Om jag skulle delat en batch på två så hade jag väntat ut jäskylen och lekt med temperaturerna.

Extatiskt Rasande skrev:

Jag spånar på att göra en vört (maltkomposition är inte helt klar än) runt 1.050 och splitta på tre. En "naturell", en med korianderfrön och en med granskott. Vad tror ni?

Jäskylen kommer nog bli upptagen så jag undrar om jag kan pitcha vid ca 18 (lägre, högre?) och låta tempen stiga fritt därefter?

1,050 är nog inga problem att pitcha vid en högre temperatur, dock fungerar 18C alldeles utmärkt och sen är det bara att stega upp för optimal utjäsning. Indisk Koriander är riktigt fint i belgisk öl 0,5-1g liter som man mortlar och tillsätter vid 0-5min. Det blir friskt och fint och matchar nog jästen bra.  Granskott är också trevligt men jag är osäker på mängder och när för ett optimalt bidrag (bara bryggt en öl med detta).

Tack.
Koriander är egentligen min brorsas idé (men jag gillar den). Han har druckit några olika öl med koriander som han har gillat och ville brygga med det. Jag blev glad att han ville vara med och brygga, han har inte gjort det innan.

Granskott är eftersom jag förra sommarn gjorde en amerikansk blond med granskott som var grymt poppis bland vänner och bekanta. Så jag har lite press att brygga med gran igen, så varför inte. Jag tillsätter det i början av koket efter instruktion från gordon strongs "brewing better beer". Där skriver han att det krävs ett långt kok för att extrahera sockret och smaken ur skotten. Mängd är ju svårt iom att de är färska och varierar i vikt och volym, men förra gången tror jag att jag hade en sisådär en liter eller lite till till 25 liter och det blev en markant men inte påträngande smak av granen.

Bryggning av än IPA idag som ligger på gränsen till DIPA. Tänkt till kyliga kvällar i aug/sep.
Skulle blivit premiär utomhus i år men det blev inomhus med dörrarna öppna, tydligen ville inte sambon sola i ångorna av vört.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Idag har det bryggts inspirerad av Bouleward Brewing Smokestack Series Double Wide. Maltnotan liknar mest den för en ljus stark belgare (15% socker). Sedan blev det humleschema som en DIPA och Nottinghamjäst.

869 Senast ändrad av Weinkeller (2013-05-18 23:14:59)

Weinkeller skrev:

Riktigt stark Supersaison bryggs idag. Lite kryddad med apelsinskal, coriander och paradisfrön. Använder även lite palmsocker för att få upp styrkan. Jäser med French Saison jästen från Wyeast som jag kreusenskördade idag från lördagens Saisonbryggning. Lite oortodox maltgiva med melanoidmalt och Special B i mindre mängder. Tänker mig en alkoholvärmande bärnstensfärgad belgare med lite kryddiga och estriga toner, komplex men frisk och lättdrucken.

Ale Bundy skrev:

Öppnade en flaska efter färdig kolsyrejäsning, lite tidigt då jag tycker smakerna inte riktigt gått ihop ännu men jag upplevde doft och smak så här:
Doft: Apelsin, Cointreu, mandaringodiskaramell, honungsmelon, grapefrukt och persika. När ölen blir varmare utvecklas doften mer mot övermogen kiwi.
Smak: Lite murrig åt pomeranshållet, distinkt bitter. Utvecklas åt cederträhållet när ölen värms upp.

Reflektionen i nuläget är en intressant komplex doft som varierar under tiden man dricker. Smaken är inte lika intressant och i nuläget tjänar ölen på att drickas väl kyld (8-10C). Citrustonerna kommer högst troligen från Waimea enligt beskrivningen och de andra bidragen från Eldorado och Southern Cross. Kan nog tänka mig att använda de här sorterna som komplement till annan humle för att öka komplexiteten och ge ölen en lite egen touch men i nuläget är i alla fall smaken inte tillräckligt frisk och fräsch som man är van att känna den i en AIPA.

@Weinkeller  Det var en väldigt komplex beskrivning måste jag säga smile
Jag hoppas min också bättrar på sig med lite tid.

Idag bryggs en SMaSH IPA, med Maris Otter och Amarillio tillsammans med jästen West Coast
http://shop.humle.se/jast/jast-pa-agar/ … a-snedagar
Någon som har någon erfarenhet av jästen?

Extatiskt Rasande skrev:

Kollade lite i skåpet. Jag har victory, amber, special roast, carapale, chrystal 40, samt lite olika mörk karamellmalt från TF och dessutom pale chocolate och vanlig chokladmalt. Det känns som att jag skulle vilja använda dom, hellre än att de ligger i skåpet och blir dåliga. Möjligt att victory och/eller special roast skulle kunna ge lite brödighet och chrystal 40 för lite sötma. Jag vet ju hur dom här maltsorterna uppför sig i mina vanliga öl men nu är jag ute på för mig okänt territorium.

Var får man tag på indisk koriander?

Malt kostar inte många kronor, gör ett recept utifrån vad du vill åstadkomma för öl och inte utifrån vilka maltsorter du har liggande.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

I huvudstaden brukar jag handla på en som heter "Indian food store", grymt bra koriander har dom på 100g och 1kg påsar.
Vet inte mycket om Saison men det är väl en bondöl som egentligen betyder "keep it simple" vad gäller maltnotor och humle, men det var min tolkning.

Ok, då kollar jag i stadens "etniska" mataffärer.

Skåprensar du aldrig Chubb? Skulle jag köpa malten kostar det inte många kronor, helt riktigt. Då skulle jag använda munchner malt för att få lite brödighet. Men jag tänker att victory eller special roast också ger såna smaker. Jag använder gärna den malt som jag har hemma så att den inte ligger och förgås.

bjolu340 skrev:

1.004 var FG. Torr i smaken

Hur smakar en torr öl, försöker föreställa mig de men lyckas inte riktigt...