Kylskåp eller frys för jäsningen och ölförvaring?

Hej
Nu har jag tröttnat på att vara tvungen att anpassa mina bryggningar efter vädret och temperaturen i min källare. Därför tänkte jag införskaffa någon typ av kyl med reglering för att kunna brygga vilken öl jag vill oberoende av vädret.
Vad ska man ha en kyl eller frys? Mina krav är att det ska få plats med en eller två jäshinkar eller en jäshink och 2 fat.
Det ska kunna gå att få ned temperaturen till runt 0. Vad ska jag ha och vad rekommenderar ni? Jag har inte lust att bygga om för mycket. Finns det några stående frysar som skulle funkar utan ombyggnad?

Sv: Kylskåp eller frys för jäsningen och ölförvaring?

Jag tror på att köpa en begagnad kyl på blocket. De som har frysar verkar ha ständiga fuktproblem och stående frysar kan ju knappast fungera för där är hyllorna integrerade i kylsystemet.

Begagnad hel-kyl och en stc1000 regulator så har du allt du behöver.

4 Senast ändrad av Runo (2013-05-10 20:02:08)

Går det att få ned en kyl till runt nollan? Är alltid kylsytemet integrerat i hyllorna i stående frysar?

Glöm frys.
Kyl går under nollan om den kan, man får kolla max/min värden.
Har man frisk rygg och gott om plats kan frysbox vara ett bra alternativ.
Men en universaltermostat eller stc1000 är nog tyvärr ett måste på alla alternativ.

Jag skruvade loss min termostat och kalibrerade den, så nu smiter kylen ned till -1 i maxläget.

bjolu340 skrev:

Jag skruvade loss min termostat och kalibrerade den, så nu smiter kylen ned till -1 i maxläget.

Hur gjorde du då? Om du nu inte hade någon sorts hi-Tech termostat...

Det kan vara så att vredet har ett mekaniskt stopp. Det kanske är det han har manipulerat?
Min kyl går till -1 på max, vilket är praktiskt, men jag kör på minsta kylning när jag styr jäsningen.

9 Senast ändrad av bjolu340 (2013-05-11 17:38:02)

Alltså det är ju bara ett vridbart motstånd så jag skruvade loss höljet och sänkte ned sensorn i olika tempererade vätskor och lyssnade när det klickade till i det.

Detta fungerar ju bara på lite billigare kylar som inte har digital termostat. Lyckligtvis är jag en snål jäkel.

Tillägg: Såhär, alltså!

http://www.wineloverspage.com/rscellar.shtml

Ale Bundy skrev:

Glöm frys.
Men en universaltermostat eller stc1000 är nog tyvärr ett måste på alla alternativ.

Varför kan jag glömma frys? Problemet med frysboxar är väl att höjden inte räcker till? en stc1000 har jag tänkt använda.

Runo skrev:
Ale Bundy skrev:

Glöm frys.

Varför kan jag glömma frys? Problemet med frysboxar är väl att höjden inte räcker till? en stc1000 har jag tänkt använda.

Kanske uttryckte mig lite plumpt. Men jag har aldrig sett en fullhöjdsfrys utan integrerade hyllplan.
Jag tror en frysbox har tillräcklig höjd. Jag räknar alltid med ett behov av 60+cm för corneliusfat (få plats med koppling + JG-koppling)
Mina jäshinkar(inkl jäsrör) är betydligt lägre än 60cm så jag skulle tro en frysbox på 80cm skulle vara fullt tillräckligt.

Jag har en sån där 3/4 kyl som är helt öppen. får in 2 fat nere och jäshink uppe. Alt 2 jäshinkar. Gjorde en halvhylla där nere som jag stoppar dit om jag ska jäshink nere. Kompressorn tar ju en del plats längst ner, men faten går in framför. Kör termostat från humle och kan bottenfrysa 2 jäshinkar om jag vill brygga Eissbier! (Har ofrivilligt hänt 2 ggr när jag glömt stoppa tillbaka termostaten)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Runo skrev:
Ale Bundy skrev:

Glöm frys.

Frysbox går alldeles utmärkt. Det krävs lite armstyrka för att lyfta 25-kg-fat ner i den, de är jobbiga att rengöra vid spill och du måste ordna något så att det inte bildas mögel. Å andra sidan är de grymt effektiva, både vad gäller hur många fat som går ner och hur mycket energi som går åt. Googla på Keezer om du vill ha tips.

Själv kör jag kylskåp med humlegårdens termostat, men det är mest för att jag är lat.

Jag har frysbox för mina fat och jag är inte helt nöjd, hade hellre valt kylskåp.
Har ej prövat jäsa i frysbox för att jag tycker det är alldeles för jobbat att lyfta upp och ner tunga jäskärl i den.

Det största problemet jag upplever med frysbox är kondensbildningen som du inte får i ett kylskåp, för mig krävs det en torrboll annars kommer jag få en hög vatten i botten.
På grund av den fuktiga luften så är det extra trivsamt med mögel, speciellt när det kan komma lite spill, inte helt kul att städa rent.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Frysbox är inget alternativ för mig däremot kan en frys utan kylslingor i hyllorna vara det men det vet jag inte om det finns.

Runo skrev:

Frysbox är inget alternativ för mig däremot kan en frys utan kylslingor i hyllorna vara det men det vet jag inte om det finns.

Som sagts ovan - jag inte att det finns eller har i alla fall aldrig sett det själv. Men om du vill ha något som står upp borde ju ett vanligt kylskåp funka utmärkt?