Vetesommaröl..?

Hejsan..

Funderar på att brygga min första veteöl.. läste att det finns fler här inne som har gett sig på det..
Jag vill komma åt den där syrliga lite citrussmaken som kan finnas i veteöl, det är inte fel nu när värmen kommer:)
hur gör man? eller blir all veteöl sådan i smaken?

Sv: Vetesommaröl..?

Det låtar så att det är en Belgisk veteöl du vill komma åt. De brukar vara kryddade med apelsinskal, pommerans, peppar och korianderfron. Belgian Witbier veteöljäst (Brewer's Choice 3944) rekomenderas.

Du kan också välje att brygga en engelsk veteale. Där får man gärna smälla på med beska. Det blir hur gott som helst. Du kan få mitt recept som jag redan har bryggat efter tillsammans med Tor.

Engelsk Veteale. OG 1044 FG 1010 - 10 liter och 70% effektivitet.

1050 gram Pale Ale Malt
950 gram Vetemalt
25 Gram East Kent Goldings
14 Gram Styrian Goldings (1 pucka alltså)
25 Gram Carscade
London Ale Brewer's Choice 1028

Mäskning: Vetemalten utsättas för proteinrast 20 minuter tillsammans med 200 gram Pale Ale Malt. Höja temperaturen till 75 gram och hälla i resten av pale ale malten. Mäskningsschemaet:

68 grader: 15 minuter
Dekoktion: 20 minuter (1/3 av mäsken)
68 grader: 15 Minuter
Dekoktion: 20 minuter (1/3)
75 grader: 15 Minuter

Laka ur

Vörtkok: 2 timmar

East Kent Goldings: 1 Timme
Protafloc: 20 minuter
Styrian Goldings: 15 Minuter
Carscade: 5 minuter

Primär Jäsning: 4 dagar
Sekundär: 14 dagar

Karbonära med 7 gram socker per liter

Flaskjäsa i 3 veckor och lagring till juli.

Denne ölen får pga humlen en citrusagtig smak och personligen föredrar jag veteale fram för witbier. Mycket mycket fräsh och jag gillar grejen med att man får smälla på med humlen. Mums:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jan,efer att ha läst dina briljanta inlägg de senaste 4 månaderna så måste jag undra varför du alltid har så väldigt lång koktid??
ingen annan verkar koka så länge som du,varför??

Beror på flera sakar. Nu tycker jag personligen inte att två timmar är länge. Men man kokar bort flera oönskade sakar i vörten vid längre kok. Kom ihåg även att ljusa ölsorter som Urquell ursprungligen blev kokt i 5-6 timmar. Vissa andra ölsorter kokar ju ett halvt dygn och bier de garde är helt i omkring 18 timmar! Skotsk ale ca. 8 timmar.....Så det är egentligen inte så där jättelänge jag kokar. För det andra blir vörten mycket renare under koket och mer blank.

Nu ska det också sägas att jag är inne i en period där jag bryggar mycket öl till vintermånaderna och de behövar tid på sig för att mogna till ordenligt. Där kokar jag extra länge (och oftare) därför att:
1) Få en tydig karamelisering av vörten
2) Förutom karameliseringen kan andra intrsanta smakar uppstå som t.ex en viss smak av lakrits (koka en öl där dark crystal malt ingår och koka det 5,5 timme och du får se). Min Porsbock - se tråden om dubbeltbock vid recepterna - kokte jag 5 timmar och den fick smakar som lakrits, rosin och sådana intresanta smakar av långkoket. Jag rekomendera långkok till ölsorter där en karameliserat smak passar bra.
3) Man kan i principet nöja sig med att koka ned 1 liter vört så det blir ren sirap, men långkoket ger enligt mig en bättre karameliserat smak och är mer jämn enligt mitt tycke, fast jag kan även rekomendera det förnamnde om man antigen inte hinnar eller orkar långa kok.
4) 3 timmar är för ljusa öl den idéele kokningstid tycker som jag hembryggare därför att man får en väldig låg karamelisering som egentligen bara förstärkar maltigheten istället för att utveckla andra intresanta smakar.

Så nu vet du varför. Dessutom är jag mycket uthållig, och om jag vill ha karameliserat effekter och så då är det viktigaste för mig vad som jag tycker blir bäst. Jag har kokat vört ca. 5 timmar även om jag bara hade sovat 2-3 timmar natten förinnan!! En Dansk ger sig inte så lätt:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej och tack för svaret ang veteöl... Skall testa det snart!

Läste om dina koktider . MKT intressant...! Jag själv kokar nästan bara i 60-80 min.
Men om du kokar i  säg tre tim, måste du laka ur 15 liter extra eller justerar du vattenmängden efter hand? För mig så försvinner ca 5 liter vid en timmes kokning men de fem lakar jag ut exra.. Och när lägger du i bitterhumlen?? när det är 60 min kvar? Måste säga att detta lät intressant skall testa detta på min nästa brygd..
Om du fått några fler effekter av långkok kan du väl berätta mer...?

Väntar med spänning:)

6 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-07 11:53:26)

Annars kan man ju alltid tillsätta rent vatten under koket. Extraktet behållas ju även om en del vatten ångar bort. Så det är inga problem. Men jovisst lakar jag ur en del, men mest för att få bättre utbytte, och sedan spädda ut till önskat OG. Angånde humle - det är precis som det brukar. De första timmarna är utan humle. Och sedan börjar man tillsätta humlen den sista timman. Hoppas du fick med ett vetemalten mäskas från början vid 50-55 grader (proteinrasten) och att du sedan slängar i pale ale malten. Om du inte vill göra dekoktionmäskning, då kan du nöjas med 60-70 minuter vid 68 grader istället, och sedan 15 minuter vid 75 grader. Fast jag rekomendera dekoktion alltid pga fler fördelar vid det - både vad angår utbytte, men även praktiska. Men förstås om du inte kännar dig säkar på det, då använda bara vanlig infusion, som de ju gör i England, fast i längden skulle jag dock rekomendera dekoktion.

Menar du att du vill testa mitt och Tors veteölrecept? Berätta om hur det gick när du bryggat den, och hur du tycker den kom att smaka? Själva var vi mycket nöjda med den - väldigt fräsch och valsmakande  - förstås inte en öl där man blir tokig pga av alle de underbara smaksnyansar, men mer du vet - en bra och ytterst välsmakande och enkel törstsläckare man kan dricka fler av. Och det är bra tycker jag att finns sådan öl - jag skulle bli leds på westvleteren eller liknande om jag skulle dricka det varje dag:-)

ALBA GU BRATH