HJÄLP!! - tredje infektionen i rad

Jag har nu fått tre infektioner i rad på 2 månader. Jag har totalt bara bryggt 15 satser.  Alla tre har luktat vinäger och stuckit i näsan, acetobakter gissar jag? Jag brygger ganska små satser (13 l) med BIAB och jäser i 30 litersjäshink.

Känns som att det finns ganska få tillfällen då jag kan få infektion från vörtkok till kylning ner i jästunna. Jag har en kopparspiral som kyler och kokar med den i 15 min. Min Autosiphon gjorde jag grundligt rent sista gången - har någon erfarenhet från dessa som infektionshärdar? Min gissning är att problemet är i jäsningen. De två första (weissbier och bitter) infektionerna stod utjästa 5 dagar efter 14 dagars jäsning och hade betydligt mer vinägerdoft. Den sista (california common) har jäst i 13 dagar - dock något varmt på slutet. Tidigare har jag använt mig mer av sekundärjäsning, men har på dessa sista infektioner bara använt mig av primärjäsning. Kan sekundärjäsning göra att jästen blir mer aktiv och håller borta acetobakterna?

Mina jäshinkar är bara använda 3 gånger och jag har inte använt hinkar som haft infektion till nästa jäsning. Kan det vara för mycket mängd syre i hinkarna som gör att det blir infektion? Jäser de för länge - kan jag räkna med kortare jäsning vid bara primärjäsning och att jag därför ska flaska ölet tidigare?

Hur väl behöver jag rengöra skålarna som tex malten mals i och humlen vägs i - allt det kokas tänker jag och behöver inte rengöras. Borde jag byta till tex en betterbottle för att få mindre syre i jäsningen? Jag använder Saniclean och PBW som rengöring och var ruskigt noggrann vid sista bryggningen tycker jag - men ändå infektion - suck!

Tacksam för alla svar

2 Senast ändrad av megen (2013-05-08 19:07:55)

Sv: HJÄLP!! - tredje infektionen i rad

karlsoskar skrev:

Hur väl behöver jag rengöra skålarna som tex malten mals i och humlen vägs i - allt det kokas tänker jag och behöver inte rengöras. Borde jag byta till tex en betterbottle för att få mindre syre i jäsningen? Jag använder Saniclean och PBW som rengöring och var ruskigt noggrann vid sista bryggningen tycker jag - men ändå

Passa dig för maltdammet, tror det är boven i dramat, en bra tumregel är att inte krossa malten i bryggrummet, jag gör det utomhus. Får du ner massa maltdamm i en sval/ljummen vört eller öl så spelar det ingen roll hur noggrann du varit med renligheten innan.

Ok - tack för tipset - ska krossas utomhus nästa gång. Kan det vara så att 17 liter luft i jäshinken är för mycket och att jag borde jäsa i mindre kärl?

För mig har det inte varit några problem med mindre satser i större jäskärl. Den luft som finns i innan jästen börjat jobba åker rätt snabbt ut och kvar blir koldioxid. Dock så är väl problemet med traditionella jäsrör att de släpper in syre när jästen lugnat ner sig? Om man inte tar hand om ölet i tid kanske detta spelar roll.

Jag sköljer alltid mitt jäskärl med 2-3 liter kokt vatten precis innan jag häller ner den kylda vörten, då tar man knäcken på det mesta som kommit ner i hinken efter att man gjort rent.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

maltdammet är som sagt trolig orsak. Syre behöver du inte oroa dig för..
häverten skulle jag kasta. Svår att rengöra ordentligt utan att repa vilket bara förvärrar.

Tack för alla svar! Så om jag sammanfattar det ska jag byta ut hävert och jäshink samt krossa malten på annan plats. Är en better bottle ett tätare jässystem? - alla klagar ju på att jäsrören inte är helt täta!

Kan det vara så att alla har acetobakter i sina öl bara det att med en otät jäsning så utvecklas det mer och snabbare? Efter tre infektioner på raden har jag nästan glömt bort hur färdigjäst öl luktar - för utseendet på mina infekterade öl ser väldigt lika ut som lyckat öl. Kan koldioxiden och och det låga pH´t vid jäsningen ge ett visst stick i näsan om man sticker ner huvudet långt ner i hinken även i en ej infekterad öl? Kan utjäst öl till och med vara något surt innan man flaskar det?

Vet ej, men att stoppa ner huvudet långt ner i hinken för att lukta ställer nog till det lite  ;-)
(Sagt med en stor gnutta skämt ;-) )

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Kolsyran i jäshinken luktar ganska fränt.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sitter i samma sits med tre fat som jag starkt misstänker har fått denna acetobakterie. För drygt ett år sedan hade jag samma problem och en likhet mellan dessa båda tillfällen är att jag tycker att ölen blivit extremt klar i jämförelse med mina friska öl. Känner någon av er igen detta?

RIP
Sierra Nevada klon
Tjeckisk pilsner
Mörk tjeckisk lager

21h arbete och 57liter njutning åt hel.....

Jag hade en sväng här hittat en gammal cooper lager som jag på ren idioti slängde ihop och körde på, den hade passerat tiden med 2år men va fan det kanske blir gott *hehe*.
När jag tappade upp eländet på flaska så luktade det gammalt överjäst bröd och smakade aceton med eftersmak av sura äpplen.
Nu efter 6v på lagring på luktar det lite jäst men smakar biitter och beska med drag av öl så ca 6v till kan bli bra.
är du verkligen säker på att det är infektion och inte bara färdigt och behöver lagras ?

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Ja efter besök av en österrikisk kollega, tillika vinjäsare, som luktade på den senaste satsen som jag trodde var infekterad har jag börjat tänka om. Han ifrågasatte den som infekterad. Det är långt ner i hinken som jag har upplevt den fräna doften. Dock tyckte jag att min "infekterade" weizen var väl syrlig i smaken, kan detta tänkas vara något som ska försvinna med tiden? Kan man på utseende urskilja en infektion? Ska skicka en bild på nästa sats om jag upplever den likadan som de senaste tre.

Alla tips för att undvika infektion behöver jag tänka på ändå. Jag har fram till idag varit väl oaktsam; flyttat jäskärl mellan olika rum för temperaturförändring, min ettåring har vid något tillfälle fingrat på jäsröret, krossat malt i samma rum som jag kylt vört m.m. Behöver jag bara tänka extrem renlighet efter avslutat kok?

Karl Oskar

Jag tror i min amatör sits att den behöver lagra sig mest för att syrligheten försvinner, om den är infekterad så kan det framträda som jag upplevde en gång att det stank ruttet om det. Trodde ett tag att min cooper lager var infekterad med lite lagring så blidde det bättre..
Syrlighet kan försvinna med tiden tom cooper på sin faq skriver det att den behöver längre lagring för att smaken ska framträda och syrligheten ska försvinna.

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

kwinnerhed skrev:

Dock så är väl problemet med traditionella jäsrör att de släpper in syre när jästen lugnat ner sig? Om man inte tar hand om ölet i tid kanske detta spelar roll.

Är det verkligen ett problem? Koldioxiden är ju tyngre än luft och lägger sig, såvitt jag förstår, som ett lock över grönölet. Det bryggs ju faktiskt utmärkta öl i öppna jäskärl. Jag besökte Rulles bryggeriet för ett par år sen och de körde med öppet jäskärl. Jag frågade bryggaren Gregory (hette han väl?) om detta men han var inte ett dugg orolig för oxidering.
En större anledning till att undvika lång tid i jäshink är väl att plasten i hinken inte är helt syretät.
Själv jäser jag numer i en förvaringsbox av plast (livsmedelsgodkänd) med icke tättslutande lock. Passar mycket bättre i mitt lilla kylskåp än en stor jäshink smile

andmor skrev:
kwinnerhed skrev:

Dock så är väl problemet med traditionella jäsrör att de släpper in syre när jästen lugnat ner sig? Om man inte tar hand om ölet i tid kanske detta spelar roll.

Är det verkligen ett problem? Koldioxiden är ju tyngre än luft och lägger sig, såvitt jag förstår, som ett lock över grönölet. Det bryggs ju faktiskt utmärkta öl i öppna jäskärl. Jag besökte Rulles bryggeriet för ett par år sen och de körde med öppet jäskärl. Jag frågade bryggaren Gregory (hette han väl?) om detta men han var inte ett dugg orolig för oxidering.
En större anledning till att undvika lång tid i jäshink är väl att plasten i hinken inte är helt syretät.
Själv jäser jag numer i en förvaringsbox av plast (livsmedelsgodkänd) med icke tättslutande lock. Passar mycket bättre i mitt lilla kylskåp än en stor jäshink smile

Foto skulle inte skada !

16 Senast ändrad av andmor (2013-05-10 19:42:11)

Verkar inte funka att ladda upp bilder sad

En sån här är det:
http://orthexgroup.com/sv/products/stor … classic-16

andmor skrev:

Verkar inte funka att ladda upp bilder sad

En sån här är det:
http://orthexgroup.com/sv/products/stor … classic-16

Smart, detta ska provas,s er ut att passa min kyl som jag hade i husvagnen förr, en IPÖ på 220V, extra tappkran har man ju åxå

Rätta mig om jag har fel men Acetobakter växer väl inte utan tillgång till syre, ibland bildas väl även en tunn film på ytan som skvallrar om detta eller någon annan oxidativ vildjäst eller bakterie? Det är skittråkigt att få infektioner som är svåra att härleda. Min värsta var tre öl som fick korsinfektion av Saisonjäst, inte kul när FG låg på 1,016 och allt flaskat i glas, tur PET-flaskan gick först...

Är det inte så att bakterier, vildjäster och liknande alltid finns närvarande vid hemmabryggning och att det är minimerandet av dessa som bidrar till en ickeinfekterad öl?
Så en korrekt mängd frisk jäst i rätt temeratur kan hjälpa mycket mot infektioner samt kort lagg tid? Sen finns det ju saker som kan utvecklas även vid dom rådande förhållanden efter jäsningen men att det är innan som är mest kritiskt? Rätta mig gärna om jag har fel. smile

MightyNebula skrev:

Är det inte så att bakterier, vildjäster och liknande alltid finns närvarande vid hemmabryggning och att det är minimerandet av dessa som bidrar till en ickeinfekterad öl?
Så en korrekt mängd frisk jäst i rätt temeratur kan hjälpa mycket mot infektioner samt kort lagg tid? Sen finns det ju saker som kan utvecklas även vid dom rådande förhållanden efter jäsningen men att det är innan som är mest kritiskt? Rätta mig gärna om jag har fel. smile

Jo det är riktigt, eftersom det är omöjligt att jobba i steril miljö. Men att hålla alla bakterier på halster genom att desinfektera är gott nog för oss hembryggare.

Tack för alla bra svar, är nu på fötter igen och brygger efter dessa motgångar Jag har bytt jäskärl och upplever inte alls samma syrlighet. Jag är ändå osäker på om det kan ha varit acetobakter då bilder jag tittat på av acetobakterinfekterad öl inte ser ut som det jag misslyckades med.