HJÄLP!! - tredje infektionen i rad
Jag har nu fått tre infektioner i rad på 2 månader. Jag har totalt bara bryggt 15 satser. Alla tre har luktat vinäger och stuckit i näsan, acetobakter gissar jag? Jag brygger ganska små satser (13 l) med BIAB och jäser i 30 litersjäshink.
Känns som att det finns ganska få tillfällen då jag kan få infektion från vörtkok till kylning ner i jästunna. Jag har en kopparspiral som kyler och kokar med den i 15 min. Min Autosiphon gjorde jag grundligt rent sista gången - har någon erfarenhet från dessa som infektionshärdar? Min gissning är att problemet är i jäsningen. De två första (weissbier och bitter) infektionerna stod utjästa 5 dagar efter 14 dagars jäsning och hade betydligt mer vinägerdoft. Den sista (california common) har jäst i 13 dagar - dock något varmt på slutet. Tidigare har jag använt mig mer av sekundärjäsning, men har på dessa sista infektioner bara använt mig av primärjäsning. Kan sekundärjäsning göra att jästen blir mer aktiv och håller borta acetobakterna?
Mina jäshinkar är bara använda 3 gånger och jag har inte använt hinkar som haft infektion till nästa jäsning. Kan det vara för mycket mängd syre i hinkarna som gör att det blir infektion? Jäser de för länge - kan jag räkna med kortare jäsning vid bara primärjäsning och att jag därför ska flaska ölet tidigare?
Hur väl behöver jag rengöra skålarna som tex malten mals i och humlen vägs i - allt det kokas tänker jag och behöver inte rengöras. Borde jag byta till tex en betterbottle för att få mindre syre i jäsningen? Jag använder Saniclean och PBW som rengöring och var ruskigt noggrann vid sista bryggningen tycker jag - men ändå infektion - suck!
Tacksam för alla svar