1 Senast ändrad av finnen (2013-04-27 15:17:48)

Finsk mjöd

Vet inte om ni känner till den finska mjöden eller sima som det heter på finska. Det har inget att göra med "riktig" mjöd som bryggs på honung m.m, utan är en annan dryck som bryggdes som törtssläckare till gubbarna som arbetade på åkrarna.
Idag lagar man den egentligen bara till 1 maj och dricks med traditionella struvor.

Ett enkelt recept på detta är:

4L vatten
250g farinsocker
250gr socker
1-2 citroner
1 flaska valfri öl
bakjäst, mängden som en ärta ungefär.

koka upp 2L vatten och lös sockret, pressa citronerna och tillsätt saften. späd på med resten av vattnet och ölen. tillsätt jästen vid 37C.

Låt stå i rumstemperatur ett dygn och tappa på flaska, tillsätt lite russin i flaskorna.
Som ni förstår så kan man inte ha riktigt täta korkar utan låta kolsyra sippra ut så man inte får flaskbomber.
Bör nog drickas riktigt färsk, inom en vecka typ.

Antingen älskar man sima eller så hatar man den, jag tillhör de som älskar den. Prova på så får vi se vad ni tycker!

Sv: Finsk mjöd

Min flickvän gjorde detta och var första gången någonsin jag smakat finskt mjöd. Var otroligt gott och rekommenderas.

Hon snackade även om att man kan klämma i lite apelsin eller mandrarin saft direkt i flaskan för att mixa smaken lite.

Hur gott som helst. Morsan brukade till och med torrhumla det!

En fantastisk törstsläckare. Den första flaskan man dricker är ganska söt. Efter ett par dagar är de perfekta och förhoppningsvis har man kommit till den sista flaskan innan den börjar bli alldeles för torr. Anledningen till att man har i russin i flaskorna är för att man ska se när den är färdig. När russinen flyter upp till ytan så är drycken klar.

Ett tips är att riva citronskalet och ha med den i jäsningen innan man tappar upp det. Du kan också lägga till lite apelsinskal.