diacetylrast

Hej!

Har satt min första sats för två veckor sedan och tänkte redan nu göra en till.
Satsen är en lager med Wyeast 2206 och den andra tänkte jag med White Labs WLP802.
Nu till frågan jag har bara en jäskyl med universaltemp och jag jäser sats 1 i ca 11 grader hur gör jag med diacetylrasten om jag har två satser i samma kyl
kan man sätta ut sats 1 i rums temp ca 19 grader och låta den jäsa ut eller jag ska vänta med sats 2 till sats 1 är flaskad och klar?

Mvh

Tobbe

Sv: diacetylrast

Sätt ut en som skall stå på diacetylrast
Kolla OG
Ett tips på lager är att starta diacetylrasten nånstan runt 1.020-1.025
Har du lägre värde än så nu kan det vara en idé att låta den stå på d-rast i upp mot en vecka
Glöm inte att skydda hinken mot ljus bara

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Ok tack!!
Det är ok att göra d-rasten i ca 19 grader då fast Wyeast rek 15 grader

TobbeN skrev:

Ok tack!!
Det är ok att göra d-rasten i ca 19 grader då fast Wyeast rek 15 grader

Ja det går bra

Brandis skrev:

Ja det går bra

Tackar!

Så efter d-rasten är det bara att flaska,lagra och sedan korka upp en god kall öl wink

(Är ju nybörjare därav kanske en del dumma frågot)

6 Senast ändrad av svensson.lu (2013-05-02 06:34:27)

Jepp, precis som vanligt.
Du gör precis som jag just nu en jäsning enligt modell F nedan

http://braukaiser.com/wiki/images/7/73/Lager_fermentation_charts.gif

http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti … ing_Lagers

7 Senast ändrad av TobbeN (2013-05-03 07:34:29)

Tackar svensson.lu !!

När vet man att d-rasten är klar? Kolla sg två dagar i rad eller på något annat sätt

Enligt diagrammet som svensson.lu bifogat så är det alltid 8 dygn innan d-rast är det de man ska gå efter eller som brandos skrev ett sg vid 20-25

10 Senast ändrad av Brandis (2013-05-06 19:21:55)

Jag läste nånstans att man skulle göra den innan primären var klar, för mig funkar den metoden, men det kan ju också bero på ditt OG och ditt förväntade FG
Läste på samma ställe att man bör kör den vid 75% in i jäsningen ungefär
Har lagt mig där och låter det står i 2-3 dagar innan jag ställer det i kylen igen, mina OG brukar vara likvärdiga precis som mina förväntade FG

Edit: Får förtydliga, man gör den i slutfasen av primärjäsningen så det finns lite att jobba med för jästen

Precis, gå på SG. Det du ser är bara ett exempel på olika jäsningar med samma förutsättning.

Om du behöver förlänga eller över huvudtaget behöver en diacetylrast kan du testa.
När du tar ett prov för att testa SG så mäter du först på provet och sedan tar du och häller upp det i två likadana glas/glasburkar och sätter på lock eller folie.
Sen stoppar du den ena burken i ett vattenbad mellan 60-70 grader under 20min.
Det som händer då är att eventuell acetolaktat övergår till diacetyl. Kyl sedan ner glasen till samma temp och provdofta och smaka på proven. Om du kan detektera diacetyl i något av glasen är det bara att fortsätta rasta lite till, men känner du inget är det klart.

Brandis skrev:

låter det står i 2-3 dagar innan jag ställer det i kylen igen

Ställer du in jäshinken igen efter d-rast? Jag hade tänkt flaska efter d-rasten och sen kolsyrejäsa den i en två veckor i rumstemp sedan in med dom i kyl lr är jag fel på det?

Ja, jag ställer tillbaks den i kylen efter d-rasten
Har ingen möjlighet till en riktig kallkrasch så har jag inte nytt på gång till jäsning får det stå nån vecka eller 2 i kylen efter d-rasten

Har också flaskat efter d-rasten vid något tillfälle, men då gäller det att det jäst helt klart (Lika FG 2 dagar i rad)
Tror det stod närmare en vecka på d-rast den gången