Satan

Hej!
Eftersom både Motorhead och Iron Maiden har släppt öl tänkte jag att mitt band inte skulle vara sämre. \m/
Tänkte göra en provbatch på ca 5liter med Jalapeños i.

Recept, typ:
0.5kg vetemalt (30min)
0.5kg vetemalt extrakt
10gr citra i 10 min

10-20gr jalapeños med frön och allt sista minuten.

Koktid 15 min.

Vill åt lite humlesmak i början som sen går över i chillin som eftersmak. kanske behöver mer humle/längre tid??

Sv: Satan

varför vete?
du behöver nog ha en bittergiva. "normalt" sett brukar man koka i ca 60 minuter och ha en bittergiva (ca 60min). sen en smakgiva (30 - 20 min) , och en aromgiva 10-0 min).
vill du dessutom en en humlig öl så borde du humla i flameout (vid kylningen) och torrhumla efter primärjäsning.

Jag har själv ingen erfarenhet av extraktbrygge så ta gärna mina råd med en näve salt.
//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Gillar vete, och har det hemma tongue

Citran är på 14.9% alfa. Använder samma metod som Det lilla köksbryggeriet de kokar bara i 15 min, vet inte hur längre/kortare tid påverkar. Men antar att det blir mer humlesmak ju längre det kokar då.

4 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-04-29 16:12:14)

Lång koktid ger mer beska, kort koktid ger mer smak och arom, förenklat och kortfattat. Så det är inte så enkelt som längre kok=mer smak av humle.

Jag har läst att just Citra inte gör sig så bra som bitterhumle (dvs långt kok 60 min) men det är bara hörsägen, har själv bara använt citra i sena givor. Man behöver inte ha en bittergiva utan man kan lägga all humle på slutet, men då får man kompensera upp mängden lite. Beersmith ger ca 24 IBU på 10 minuter (Tinseth) vilket inte är så beskt. Men så kommer kanske jalapenon bidra till det beska intrycket.

I lördags var det en Jalapeno Cream Ale som tog fina priser. Personen/erna bakom ölen kanske finns här på forumet?

Okej.

Ändrade lite
0.7 vetemalt
0.5 extrakt

12g cascade (6.9%) 60min
8g citra (14.9%) flameout (hur många min är det???)

Jäst 6g Safale US-05

1,06 OG
1.013 FG

6.1%

5.4°L
35 IBU

På en graf fick jag fram så här typ

malty |----------|---x------| hoppy

vilket känns som lagom smile

Jag brukar köra flameout att jag kyler till 80 graden och stannar kylningen där. Tillsätter humlen och låter den dra i ca 10-15 minuter och startar kylningen efter det. När kylningen är klar så tar jag bort humlepåsen.

Skippa att dela upp jästen. Häll i hela paketet.
//Jonas

Okej, då gör jag så big_smile

Nu står den i garderoben och gottar till sig. Hoppas det blir drickbart tongue

La i fyra chillihalvor i jäskärlet med, får se om de får ligga kvar hela tiden eller om jag försöker fiska upp dem om en vecka.

9 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-05-06 07:50:41)

Kollade till ölen imorse, det verkar vara något skum som lagt sig på kanterna och på chillin, var inte så på den förra ölen jag bryggde. Ser lite ut som en aktiv surdeg, kan det ha blivit en infektion? Det luktar likadant från jäsröret iaf.

http://martinjansson.se/oel/satan_skum.JPG

Syns inte så jättebra på bilden tyvärr.

Ser ut som jäst tycker jag.
Steriliserade du chilin på något sätt innan den tillsattes?
Till nästa gång så kanske du skall tillsätta chillin i koket, alt i sekundäjäsningenr så jästen får jobba ostört med ölen först.
//Jonas

Chillin la jag i de sista minuterna i koket, varav några fick följa med i jäsningen.

Ja får hoppas den har klarat sig smile

Tycker det ser ut som fin fin jäsning

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

13 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-05-13 09:44:25)

Nu är den tappad på flaska och står i garderoben igen och gottar till sig smile
Smakade på ölen och det finns en tydlig smak av chilin, men den tog inte över helt. Kommer nog passa bra till grillad kyckling i sommar smile
Kolsyran kommer nog framhäva  styrkan lite mer.
OG och FG stämmde hyffsat bra, lite svårt att läsa av hydrometern, men OG var typ 1.058 och FG 1.012.

JanssonGuitars skrev:

Nu är den tappad på flaska och står i garderoben igen och gottar till sig smile
Smakade på ölen och det finns en tydlig smak av chilin, men den tog inte över helt. Kommer nog passa bra till grillad kyckling i sommar smile
Kolsyran kommer nog framhäva  styrkan lite mer.
OG och FG stämmde hyffsat bra, lite svårt att läsa av hydrometern, men OG var typ 1.058 och FG 1.012.

Grattis

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

Öppnade en flaska som inte blev helt fylld och smakade nyss. Jalapeño smaken har blivit mycket tydligare och det finns en klar hetta. Inte den godaste ölen jag smakat men helt ok, ska testa att göra en beer can chicken på den i kväll.