Stopp i RIMS

Hej Alla,

Jag är ny här på forumet, köpte mig nyligen en Brewster för att komma igång och brygga. Tidigare erfarenheter är endast vinsatser under gymnasietiden.

Första bryggningen flöt på ganska bra, mycket att hålla reda på när man är nybörjare, missade lite men resultatet verkar bli öl, även om det inte är klart
än. Det är en lager, så lagring några veckor till.

Andra bryggningen, en Pale Ale, körde vi med Maris Otter som malt, jag köpte färdigmalt från humle.se för jag har ingen egen kvarn än.
Under mäskningen så fick vi helt stopp i flödet och pumpen i Brewster tömde helt utrymmet under "bädden" och temperaturen stack iväg
så att värmningen stängde av.

Vi fick lösa problemet så gott det gick genom att röra en massa under hela mäskningen, vilket jag tror verkar ha gjort ölen väldigt grumlig.
Kan det stämma? eller kan det ha någon annan orsak?

Jag har surfat lite på stop i flödet vid RIMS och den bästa lösningen verkar vara att inte mala så fint.. vilket jag nu inte kan ändra på.

Nu till min fråga: Finns det andra lösningar? Jag har sett att det fiinns havreskal på humle.se, någon som har använt dessa med framgång?

/Stefan

Sv: Stopp i RIMS

Jag vet inte riktigt hur brewster fungerar, men Maris Otter malt som dessutom är färdigmalen ska inte ge stopp i flödet.
-Hur är förhållandet vatten/malt?
- kan du effekten på pumpen? minska flödet lite?

Ja det blir betydligt klarare vört om cirkulerar genom en orörd maltbädd

4,5 Kg malt till 19L (4,2L / Kg)

Det går inte att reglera pumpen i Bruwster, men jag tror inte det hade hjälpt att skruva ner farten på den.
Jag lyfte på silen när pumpen hade gått torrt, nästan inte något flöde alls. Det var endast genom att röra
en massa som vi fick något att rinna igenom bädden. All vört låg och flöt ovanpå bädden.

En sak jag har funderat på är om säcken med malt har "skakat" upp de mest finmalda ämnena överst
i säcken, och att vi när vi mätte upp malt fick för fin-malet, är jag ute och cycklar?

/Stefan

Jag hade flyttat john guest avstängningsventil till utflödet och inte till inflödet på pumpen. Då kan du justera flödet utan att pumpen vispar luft och vört vilket garanterat kommer sabba din öl. Det är viktigt att du börja circulera långsamt för att sedan öka. Annars är risken med fin mald malt att du får en betongmatta i botten av mäsken.

Stefan Orkesta: hoppas du inte köpte prylarna på postorder, då du ju bara kunnat knalla ner till Humles butik och köpa prylarna, och slippa fraktavgiften.....
Tror att om du går till butiken så blir du nog bättre hjälpt av dom i butiken än på detta forum, även om det tillhör Humle.
Glöm inte att redovisa hur ni löste problemen så att vi andra slipper fråga.
Hoppas att du inte är ett sk forumtroll, jag får lite vibbar av det när jag ser var du bor......

Orkesta ligger ca: 1 mil norr om Vallentuna så knalla är lite långt, men jag var på den öppna bryggningen som humle anordnade,
vilket var väldigt nyttigt att se maskinen i drift innan jag köpte. Sen är det perfekt att kunna hämta upp orden på väg hem från
jobbet, och komplettera med den där sista saken som jag ofta kommer på efter att jag har lagt orden....

Jag såg inte mitt problem som något som strulade med utrustningen, utan mest som ett problem med mig som nybörjare till bryggare,
därför har jag inte tänkt på att åka förbi butiken och fråga. Jag har läst det här forumet ett tag nu och har blivit otroligt imponerad
av den kunskap som finns här.

rossen: Tack för tipset, låter klockrent. Jag ska snart brygga igen då blir det till att försöka reglera på utsidan av pumpen istället.

/Stefan

Jag har ett hemmabygge, inte brewster, men det funkar med samma princip med recirkulation (dock herms). Havreskal fungerar bra. Billigt och enkelt sätt att öka genomflödet. Sen för mig gäller det att reglera ner flödet på pumpen. En annan grej som jag gör är att jag rör runt då och då, och sen låter en ny bädd sätta sig. Ibland får jag en proteinig smet som lägger sig längst upp på maltbädden. Då bildas lätt kanaler. Då brukar jag röra om bara i de översta lagren av maltbädden. Det påverkar inte klarheten av vörten men jag blir av med kanalerna. Sen är det ju också en fråga om vatten till maltförhållandet. Jag kör gärna en ganska lös mäsk.

Hur är falskbotten i brewster utformad? Det påverkar ju.

Jag bryggde igen med samma recept förra veckan, har inte haft tid att lägga in en rapport tidigare.

Stort sett så gick det bra, bättre flöde genom malt-bädden än förra gången men jag fick reglera
flödet igenom pumpen en del för att det inte skulle tömmas under sil-botten.
Jag använde också havreskal och tror att det hjälpte en del det också.

Jag använde följande konstruktion för regleringen av pumpen.

http://i.imgur.com/NlmMmYj.jpg

Jag kan dock inte rekommendera någon annan att försöka samma konstruktion eftersom
pumpen la av efter bryggningen. Nu vet jag såklart inte om det var på grund av regleringen
eller om den skulle ha lagt av ändå.

Jag tror jag ska försöka reglera matarspänningen till pumpen istället nästa gång.

Återkommer efter jäsning och omtappning med rapport om ölet blev blankare denna gång.

tror inte du behöver stirra dej blind på om vörten är grumlig eller glasklar i detta skedet. kommer att sedimentera ut ändå vad det lider. beror mycket på jäst och även humle har jag upptäckt.
ny vet jag inte vilket mäskschema ni använder, men om ni testar med infusionsmäskning och starta med rätt strike temp. dvs att ni eller ett program räknar ut exakt vattentemp för att mäsken ska hamna rätt i temp när ni rört ner malten. sen rör ni om och låter den stå still nån halvtimme. mycket av det fina pulvret är ren stärkelse som ska omvandlas till socker. Sen öppnar ni kulventilen i botten mycket försiktigt i början. Nästan inget alls. Kör igång pumpen med endast korta intervaller och öka sen på. Kommer nog ta några katastrofbryggningar innaan ni få kläm på det.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Efter en ordentlig genomgång och rengöring av pumpen snurrar den igen. Det var nog intorkad
vört som gjorde att den la av. Jag tyckte att jag hade rengjort den på brygg-kvällen
men det verkar finnas skrymslen som är svåra att få rent.

Ett tips är att rengöra direkt efter mäskning och inte vänta.
Tack Humlegården för hjälpen.

scaryeyes: Det är ölen som blev grumlig, inte ens kall-krasch eller gelatin har fått den blank.
Det kanske finns  olika sätt att brygga med Brewster men jag kör med:
* värmer vattnet till 55C
* I med malten
* På med pumpen
* Upp till 65C som hålls i en timme.
* Nästa rast är 78C i tio minuter.
* Bort med pumpen
* Upp med silen och låt vörten rinna ner.
* Häll på lakvatten i sakta mak
* Börja koka

Sista bryggningen tog jag det lugnare med pumpen i början och kollade noga på att nivån av vört inte
steg en massa ovanpå malt-bädden. Det gick bättre tyckte jag. Vet dock inte hur ölen blir eftersom den
fortfarande är kvar i jästunnan.

Går inte pumpslangen att lossa och stoppa ner i ett annat kärl när den sitter monterad? Tänker som att köra en pbw cirkulation i externt kärl. I så fall kan man pyssla med det och låta den gå ett tag under uppkoket och sen blocka bort en helt ren pump.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house