Jästfundering

Hej,

Har planerat in en Kölsch på lördag och håller på med en förkultur sedan i morse.(23/4)

Min plan är att propagera denna i två steg.

Jag har dock ett par spörsmål;

Hur lång tid tar det för jästen att jäsa ut det första steget?
2 lit vatten+232g DME

På ett cirkus dvs. vet att det beror på temp osv. HAr magnet omrörare och den står i 21 deg c

Jästen är en original vial WLP029,, 2013-02+20.

Jag vet att det inte kanske behövs en förkultur till en Kölsch med så ok jäst,,men tänkte ta och spara undan lite till senare.

Min nästa tanke är att köra steg två till 1,5 lit och 150g DME.

Bryggningen kommer att ske på lördag så det är ingen panik med något.

Några tankar och/eller synpunkter?

Planerar: Dansk lager, Kölsch  // Lagrar/dricker: Pale Ale, APA,Kölsch+Caifornia common+ Lager*3+Denny porter+Engelsk Barley+ Cider: (English cider)(11+12+13)

Sv: Jästfundering

Spara jästen från kakan istället, då slipper du krångla.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Har du en magnetomrörare så behöver du inte göra detta i två steg. 2l, 200g extrakt räcker utmärkt till en sats på 20-25l öl. Du kan dessutom ta undan lite, ca 25% och göra en 1l starter på detta till nästa öl.

Weinkeller, har du koll på vilken tillväxt man kan förvänta sig med magnetomrörare? Palmers tabeller utgår väl ifrån en "enkel" förkultur.

5 Senast ändrad av Weinkeller (2013-04-25 13:03:48)

Jag går efter Mr Malty kalkylatorn. Men ärligt talat höftar jag lite eftersom teori och praktik är två skilda ting. Alla parametrar som finns för in så mycket osäkerhet. Jag tar ofta lite mer än som behövs helt enkelt.

Ja.

Hittade en rätt intressant artikel i ämnet här: http://www.maltosefalcons.com/tech/yeas … -practices

Enkelt uttryckt kan man väl säga att för en 1.5-2l förkultur och fräsh flytande jäst kan man förvänta sig i princip dubbla tillväxten med magnetomrörare vs Palmers tabeller.

Fast som du säger - ser man bara till att man har mycket jäst så behöver man inte fundera så mycket på saken...