rengöringsmedel och desinficering

Har hittills använt vanligt diskmedel för rengöring och chemipro OXI för desinficering av jäshinkar och tillbehör. Tycker det är lite krångligt med chemipro oxi när man måste ha ganska varmt vatten för att det skall ha full effekt. skummar inte alls så man är tvungen att fylla jäshinken med vatten/chemipro för att få den rengjord.

Star san känns som ett bra alternativ då det skummar kraftigt och kan användas i tex sprayflaska, skulle ju underlätta rengöringen av alla småpryla.

Sen undrar jag om det är klokt att "bara" diska med diskmedel eller borde jag gå över till tex PBW för fullgod rengöring eller räcker det med att använda star san efter diskningen?

Sv: rengöringsmedel och desinficering

När det gäller starsan så är man enligt mig dum mot sig själv om man inte använder det som hembryggare.

Men har du inte haft problem med infektioner så är det väl bara att köra på med diskmedel.
Huvudsaken är att du känner och märker att ytorna du rengör med diskmedel blir ordentligt rena och ordentligt eftersköljda.

Märker du att det kräver en hel del skrubbning vid rengöring bör du vara observant med dina jäshinkar och byta dem ofta.
Det kan vara en av skillnaderna - mekanisk vs. kemisk rengörning. Repiga jäshinkar vill du inte hälla vört i.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av megen (2013-04-24 08:48:18)

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Thomas Fransson skrev:

När det gäller starsan så är man enligt mig dum mot sig själv om man inte använder det som hembryggare.

Men har du inte haft problem med infektioner så är det väl bara att köra på med diskmedel.
Huvudsaken är att du känner och märker att ytorna du rengör med diskmedel blir ordentligt rena och ordentligt eftersköljda.

Märker du att det kräver en hel del skrubbning vid rengöring bör du vara observant med dina jäshinkar och byta dem ofta.
Det kan vara en av skillnaderna - mekanisk vs. kemisk rengörning. Repiga jäshinkar vill du inte hälla vört i.

Yes kan bara hålla med.
Jag brukar fylla upp skitiga tunnor med pbw eller maskindiskmedel löst i varmt vatten, sen efter någon timme är det väldigt lätt att få bort smutsen utan att hårdskrubba. Brygger man väldigt humlestinna eller mörka öler kan tunnorna bli lite missfärgade, men det har enligt min mening ingen betydelse för renligheten.
Personligen så har jag inte märkt någon större slillnad på PBW och maskindiskmedel. Men kan hända att PBW är aningens bättre. Vanligt handdiskmedel skummar och är svårare att skölja bort, samt att de ofta har otrevliga dofter av citron, äpple mm som jag tycker biter sig fast i plasten. Därför slår jag ett hårt slag för ett neutralt maskindiskmedel eller PBW.

Jag brukar göra rent tunnorna, ställa undan dem, sen när det är bryggdag tar jag fram och sprayar starsan överallt. Lätt att komma åt överallt när man sprayar, samt att det går åt en mindre mängd Starsan. Gör i princip likandan med all bryggutrustning iaf prylarna som kommer i kontakt med vörten/ölet efter kok.

Sv: rengöringsmedel och desinficering

megen skrev:

Jag brukar göra rent tunnorna, ställa undan dem, sen när det är bryggdag tar jag fram och sprayar starsan överallt. Lätt att komma åt överallt när man sprayar, samt att det går åt en mindre mängd Starsan. Gör i princip likandan med all bryggutrustning iaf prylarna som kommer i kontakt med vörten/ölet efter kok.

Så du brukar nöja dig med att bara spraya Starsan på tunnorna? Jag brukar fylla dem med några liter och skaka så de blir fulla med skum. Men det kanske är överdrivet?

Mors,
Mattias

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Nej det är säkert bättre att göra som du gör. Men min metod har funkat bra, lat som man är.

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Har en liten fundering kring star san. Hur ser man om den har blivit för gammal? Då menar jag inte utspädd utan koncentrerad i flaskan.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Mät pH på den färdiga blandningen av den "gamla" starsan. Det är pH som dödar.

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Ah så klart, det borde jag ju kunna ha klurat ut själv... Tack tack smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Vätskan ska vara klar i färgen om den är bra. Jag har dock så kalkrikt vatten att min starsan är grumlig redan när den är nyblandad. Över 20 kok utan en endaste infekterad flaska peppar-peppar. Får kommunalt vatten i sommar så då blir det andra bullar...

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Aah ja just de, skall nog börja använda maskinmedel istället för fairy, att jag inte tänkt på de tidigare. Starsan tar jag hem nästa gång jag beställer nåt.

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Lindh skrev:

Vätskan ska vara klar i färgen om den är bra. Jag har dock så kalkrikt vatten att min starsan är grumlig redan när den är nyblandad. Över 20 kok utan en endaste infekterad flaska peppar-peppar. Får kommunalt vatten i sommar så då blir det andra bullar...

Njae, som jag skrev tidigare, det är pH inte grumlighet som avgör huruvida den är ok.
Jag hänvisar till brewstrong avsnittet där dom intervjuar tillverkaren av starsan. http://thebrewingnetwork.com/shows/469
Min StarSan-lösning är alltid lite som spökvatten, och jag har kommunalt VA.

Sv: rengöringsmedel och desinficering

finnen skrev:

Har hittills använt vanligt diskmedel för rengöring och chemipro OXI för desinficering av jäshinkar och tillbehör. Tycker det är lite krångligt med chemipro oxi när man måste ha ganska varmt vatten för att det skall ha full effekt. skummar inte alls så man är tvungen att fylla jäshinken med vatten/chemipro för att få den rengjord.

Har alltid använt mig av starsan och PBW men funderar på att gå över till Chemipro OXI för priset och enkelhetens skull, alltså färre moment och medel men tolkar diskussionen i tråden som att Chemipro OXI inte är ett bra alternativ. Fler som har erfarenhet av Chemipro OXI?

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Chemipro oxi är bra eftersom det tengör och desinficerar utan eftersköljning men det är inte alls lika kraftfullt som kombinationen pbw och starsan. Jag har skrivit en del om rengöring på bloggen: http://www.lindhcraftbeer.com/2015/03/r … ilisering/

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Bee skrev:

Njae, som jag skrev tidigare, det är pH inte grumlighet som avgör huruvida den är ok.
Jag hänvisar till brewstrong avsnittet där dom intervjuar tillverkaren av starsan. http://thebrewingnetwork.com/shows/469
Min StarSan-lösning är alltid lite som spökvatten, och jag har kommunalt VA.

+1  http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6439

Sv: rengöringsmedel och desinficering

Lindh skrev:

Chemipro oxi är bra eftersom det tengör och desinficerar utan eftersköljning men det är inte alls lika kraftfullt som kombinationen pbw och starsan. Jag har skrivit en del om rengöring på bloggen: http://www.lindhcraftbeer.com/2015/03/r … ilisering/

Tack för svaret, kommer testa C-OXI men köper dock starsan för att ha i sprayflaska.