Den stora ölresan.

Serie som sänds på SVT tar Jonas "steken" Magnusson där han undersöker ölkultur.

Intressant för oss ölälskare så klart och jag tyckte det första programmet var ganska bra. I synnerhet den italienska bryggaren vars öl går att beställa från systemet.

Sv: Den stora ölresan.

Jo fast man fick ju inte höra så mycket om bryggaren eller ölen. Kändes mest som en dålig ursäkt att få åka till Italien och softa.

Hittills känns det som ännu ett program som bygger på principen att någon som inte vet så mycket åker runt och är skeptisk. Tyckte att det mest påminde om "En idiot på resa" tyvärr. Men jag ska se följande program och hoppas att jag får anledning att ändra mig smile

Tyckte första avsnittet var ganska konstigt:

- Han åker runt och pratar med folk och säger inte så mycket. Sen i efterhand fäller han massa negativa kommentarer om dom när dom inte har chansen att försvara sig.

- Han verkar tycka att allt som inte är att dricka en tjeckisk lager för att bli full är konstigt sätt att dricka öl.

- Han smakade inte ens på ölen som hälldes upp på Baladin däremot smakar han intresserat på öl blandat med soja.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Håller med. Programmet hade kunnat gjorts bättre. Fast jag ser väl de två andra avsnitten också. Handlar ju om öl

Ingen som såg 100% bonde?  Den där dansken är helt otroligt duktig och driftig. I förra avsnittet gjorde de öl på malt som han gjort själv från korn han odlat själv.

En klassisk dokumentärfilm i sann SVT konstkufanda.
När jag tänker efter så handlade det om absolut ingenting. Like Seinfeld a Show about nothing. Den enda skillnaden var att detta vekligen inte handlade om någonting.

6 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-04-20 19:00:31)

modestrick skrev:

Ingen som såg 100% bonde?  Den där dansken är helt otroligt duktig och driftig. I förra avsnittet gjorde de öl på malt som han gjort själv från korn han odlat själv.

Jag har sett några avsnitt och vill se mer. Bonderöven finns på http://www.dr.dk/ men jag fattar knappt något av danskan. Enda nackdelen med programmet är att man blir avundsjuk. Jag vill vara den snubben big_smile

Om någon vet något ställe att se programmet textat skulle det uppskattas...

Ne, väldigt stereotyperande journalistik. Inte alls nyanserat och informerande. Tråkigt SVT.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Extatiskt Rasande skrev:
modestrick skrev:

Jag har sett några avsnitt och vill se mer. Bonderöven finns på http://www.dr.dk/ men jag fattar knappt något av danskan. Enda nackdelen med programmet är att man blir avundsjuk. Jag vill vara den snubben big_smile

Om någon vet något ställe att se programmet textat skulle det uppskattas...

Den går ju på svt1 på måndagar. Jag tänker spela in alla avsnitt och spara. Jag skulle nöja mig med att ha en tiondel av hans energi. Han har ju hur många projekt på G samtidigt som helst.

Ja men det är väl säsong 2 som går? Jag vill se allt det gamla också.

Extatiskt Rasande skrev:

Ja men det är väl säsong 2 som går? Jag vill se allt det gamla också.

Åh, är det? Visste inte. JA det hade varit kul å se första också. Hoppas den går i repris någon gång. Man måste ju ha den svenska texten. Jag begriper inte ett ord Danska.

11 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-04-22 19:18:57)

Nej jag vet inte heller. Jag bara utgick från att det var det mtp att det gick nåt år sedan eller två på svt och att det är säsong 2 på dansk teve nu.

Men mest är det nog så att jag är för bortskämd med internet-teve för att orka hålla en tid i en tablå. Jag vill se allt. NU. Att slå på vanlig teve känns exotiskt och gammeldags så det skulle iofs kanske passa just det programmet big_smile

Jag tycker ändå att han (Jonas) tacklar ämnet ganska bra. Det kanske var för mycket fokus på tjeckisk öl i första avsnittet men skillnaden på hur man konsumerar alkohol var skojig som den belevade italienaren han träffade när han hällde i sig vinet. Bohemen som gjorde sina lyxöl Baladin var också ett intressant inslag. Soja-öl gubben var mest komisk men passade kanske inte riktigt in.

Angående "Den Stora Ölresan" säger jag:

-Hellre ett program om öl än inget program om öl
-Se detta som ett kvitto på det stora ölintresse som finns i Sverige
-Banar väg för fler tv-produktioner om öl

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Del två tycker jag var himla bra. Hurra!  smile Mycket intressant och bra

modestrick skrev:

Del två tycker jag var himla bra. Hurra!  smile Mycket intressant och bra

Jag håller med, det fanns en röd tråd som följde hela detta avsnitt. Men det kanske det gjorde i första också bara att jag inte fattade det.
Synd bara att han inte prickade av Belgien också.

Japp del 2 var en rejäl uppryckning, ska bli kul att se vad det blir i 3:an.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Såg precis del 2 och tycker programmet var mycket intressant och givande. Jag tycker vi har en helt genuin ölkultur där vi är så nyfikna och öppna på olika stilar medan andra länder framstår som gråa, trista och inskränkta.

Kul med inslaget om Nordkorea, något som druckit den biran?

Jag blir helt trött på hans röst. Inget annat än hans malande gnäll, han pratar, pratar och pratar. Hela tiden är det "Jag, jag jag". Det är knappast svårt att förstå vart han vill komma i kritiken av kommersialism och "branding" men det blir i bästa fall ett fäktande mot väderkvarnar.

Människan slår in öppna dörrar. Välkommen, men du är lite sen till festen!

Hmm... Jag har inte sett nåt av programmen. men en thej jag känner tipsade mej härom dagen. Hon är en vanlig, ej öl-nörd-tjej och tyckte det var bra. Man ska kanske se det som steg i rätt riktning ändå med ölorienterade program även från statligt håll?

Har som sagt inte sett nåt ännu pga jobb eller garagevistelse. Men jag vill hellre ha program i ämnet än inga alls. Tycker vi som nördat ner oss att det kunde va mer si eller så, så tycker den ovetande massan ändå om det.
Det är nog en större vinst.

Jag missar gärna festen, bara det finns mycket öl kvar! smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Extatiskt Rasande skrev:

Människan slår in öppna dörrar. Välkommen, men du är lite sen till festen!

Har nu sett alla tre avsnitten. Jag skulle vilja kalla det för bedrövlig TV. Kvasi-journalistik. "Många kommersiella lageröl smakar likadant" Herregud vilket Scoop!
Tänk på att de här snubbarna fått göra 3 x 1 timmes program om öl att sända på primetime. Det har ju aldrig hänt tidigare. Och vad fick de ur sig? Min morsa hade gjort det bättre!

Så jag håller med: Välkommen med ditt ölprogram SVT. Men nästa gång kanske du skulle kolla efter vad du fick med dig i din vita påse...

Bedrövligt var ordet. Göra ett program om öl och lägga all fokus på alkoholprocent och kommersiell lager. Som att göra ett program om matkultur och bara prova hur macdonaldsburgare smakar på olika ställen.

Vi måste ha uppfattat det hela olika. Jag uppfattade ämnet som en resa i ölkulturer. Ok att snubben inte snackade finIPA eller så mycket om den belgiska mångfalden och att fokus till stor del låg på lageröl. Men utgångspunkten var väl ändå hans egen ransakan om vad som byggt upp hans egen tanke om vad fin och riktig öl är. Serien handlade väl egentligen inte så mycket om öl som dryck utan mer om öl som kulturell företeelse. I det sammanhanget var det väl naturligt att utgå från lagertypen? Sen att det hade varit kul med en mer nyanserad bild av den tid och det sammanhang som de flesta här lever och brygger i är väl sant men jag uppfattade aldrig att syftet var att belysa den delen? Jag tyckte det var rätt kul och intressant men kanske inte som bryggare eller ölnörd.

Målgruppen är väl en vanlig Svensson som i princip aldrig ens sneglat på Alehyllan på bolaget. Tanken var nog inte att attrahera ölnördarna utan att försöka belysa hur ölkulturen ser ut idag och varför? Att det handlar mestadels om ljus lager finner jag naturligt då det står för minst 90% av all försäljning i Sverige och världen.

Mer nördiga program som tex Brewmasters som gick på discovery får vi hoppas på. Omnipollo kanske tar tag i det ?

Jag har inget emot tesen han driver, bara det att den inte räcker till tre entimmarsprogram. Han kunde ägnat första 20 minutrarna i första programmet till att etablera sin tes, och sedan ägnat resten åt att utförska mer intressanta aspekter av ölkulturen.

Som det är nu är det som att göra ett program som heter "den stora bilresan" eller "den stora mjukvaruresan" eller "den stora mjölkresan" där man i tre timmar åker runt och "avslöjar" att stora multinationella bolag inom fordon/mjukvara/mejeri/whatnot vill tjäna pengar och försöker få dig att köpa deras produkter genom marknadsföring, samt att lagar, regler och en konkurrensutsatt marknad, hör och häpna, har påverkat produkternas utformning. Och till råga på allt så blundar man för eller gör narr av de som försöker göra något annorlunda eller har en passion för det de gör.

Extatiskt Rasande skrev:

Jag har inget emot tesen han driver, bara det att den inte räcker till tre entimmarsprogram. Han kunde ägnat första 20 minutrarna i första programmet till att etablera sin tes, och sedan ägnat resten åt att utförska mer intressanta aspekter av ölkulturen.

Som det är nu är det som att göra ett program som heter "den stora bilresan" eller "den stora mjukvaruresan" eller "den stora mjölkresan" där man i tre timmar åker runt och "avslöjar" att stora multinationella bolag inom fordon/mjukvara/mejeri/whatnot vill tjäna pengar och försöker få dig att köpa deras produkter genom marknadsföring, samt att lagar, regler och en konkurrensutsatt marknad, hör och häpna, har påverkat produkternas utformning. Och till råga på allt så blundar man för eller gör narr av de som försöker göra något annorlunda eller har en passion för det de gör.

Kunde inte sagt det bättre själv! Om program iden hade varit olika ölkulturer genom historien; fine, men den här "janne josefsson -ish" stilen är bara patetisk...