Hur lågt vågar man gå?
Börjat fundera på att göra mindre öl som inte är så stora och vräkiga som de brygder jag brukar göra. Men det lägsta jag gjort är ungefär 1.050 i OG och då vet jag att jag kommer få tillräklig kropp även om jag råkar mäska lågt.
Finns det någon lågalkohols öls guru här som kan dela med sig av vad man behöver tänka på? Mäska någon grad eller tre högre än vanligt och vara försiktig med beskan för att låta den lilla sötma som finns komma fram?
Känns som om många hembryggar recept är större och starkare snarare än mindre vilket är lite synd. Starköl finns det gott om. God svagare öl som lämpar sig bättre att dricka till vardags är det värre med. Undrar varför det har blivit så. Yrsel per krona i all ära men för hembryggare där yrsel per krona borde spela mindre roll känns det underligt. Eller är det bara för mig där standard ölen som bryggs har krupit upp i en 6%?
Började skissa på ett 1.040 recept med pilsnermalt och carapils för att bygga upp jäst till en större öl senare. Förkulturer i all ära men att hålla på med 1.5 liter hit och dit känns så fånigt. Lika bra att slå på stort och göra en 18-20 liters förkultur som dessutom blir drickbar.
Är Belgian Strong Ale jäst (Brewer's Choice 1388) jag tänkte tänkte använda så jag borde få smak från jäst. I med tettnanger och saaz (genetiskt samma humle fick jag reda på men får ändå olika karaktär av olika odlingsområden) till en 23 IBU och lagom med smak och arom.