Hur lågt vågar man gå?

Börjat fundera på att göra mindre öl som inte är så stora och vräkiga som de brygder jag brukar göra. Men det lägsta jag gjort är ungefär 1.050 i OG och då vet jag att jag kommer få tillräklig kropp även om jag råkar mäska lågt.

Finns det någon lågalkohols öls guru här som kan dela med sig av vad man behöver tänka på? Mäska någon grad eller tre högre än vanligt och vara försiktig med beskan för att låta den lilla sötma som finns komma fram?

Känns som om många hembryggar recept är större och starkare snarare än mindre vilket är lite synd. Starköl finns det gott om. God svagare öl som lämpar sig bättre att dricka till vardags är det värre med. Undrar varför det har blivit så. Yrsel per krona i all ära men för hembryggare där yrsel per krona borde spela mindre roll känns det underligt. Eller är det bara för mig där standard ölen som bryggs har krupit upp i en 6%?

Började skissa på ett 1.040 recept med pilsnermalt och carapils för att bygga upp jäst till en större öl senare. Förkulturer i all ära men att hålla på med 1.5 liter hit och dit känns så fånigt. Lika bra att slå på stort och göra en 18-20 liters förkultur som dessutom blir drickbar.

Är Belgian Strong Ale jäst (Brewer's Choice 1388) jag tänkte tänkte använda så jag borde få smak från jäst. I med tettnanger och saaz (genetiskt samma humle fick jag reda på men får ändå olika karaktär av olika odlingsområden) till en 23 IBU och lagom med smak och arom.

2 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-21 21:14:58)

Sv: Hur lågt vågar man gå?

För ett par år sedan skrev jag en artikel som hette
"Våga sänka ditt OG!"
som handlade just om detta att inte brygga så "stora" och "tunga" öl.
Publicerad i Hembryggaren 2-2002
Enligt min mening så får både malt och humle komma bättre till tals i öl som inte är så alkoholstarka.
Det går utmärkt att brygga öl ned mot 1036 utan att behöva ändra mäskscheman och sådant.
Är man lite orolig för att det blir för tunn kropp så räcker det med att öka på några grader i försockringsrasten.

Jag tror dock inte riktigt på att man ska ta ner beskan alltför långt.
Beskan lyfter ölet och ger stadga vilket behövs i ett lättare öl.
Riktigt bra lättöl har en bra beska.

Jag vet inte om en "Belgisk Strong Ale" är det bästa valet av jäst, men jag har inte provat så det är svårt att säga. Det beror lite på vad man vill få för typ av öl och vilken karaktär det ska ha.
Strong ales blir ju rätt fenoliska och det tycker inte jag personligen hör hemma i ett lättare öl.

Som vanligt är det dock bryggaren själv som bestämmer vad han víll göra.
Det är det som är så roligt med att göra ölet själv precis som man vill smile

Oj! Jag har inte bryggt något ÖVER 1050 på länge... Men i ärlighetens namn har jag nog inte bryggt under 1040 heller... Vad "standardölen" ligger på kan jag inte säga, men mina senaste brygder hamnar runt 4% upp till 4.5%. Men som sagt, det beror ju på stilen, en del stilar skall vara starkare medans andra är sessions-öl med lite lägre styrka...

Har råkat bli lite tyngre öl här faktiskt, och det är väl för att det känns mer spännande med sådana och för att jag gillar stout osv. Och var ju tvungen att hälla ut en som var alldeles för lätt helt utan kropp.

Nu verkar jag ha stött på det igen, tappade om min "Honungsnia" som jag gjorde med honung och 9 sorters malt. Den smakade otroligt mesigt och hade gjort en väldig utjäsning från 1044 till 1004 i primären på 4 dagar. Torrhumlade den igår och jag tror att det blir rättningen från vattnig ale till en besk törstsläckare med mkt arom som går att dricka en aning kall när det är varmt. Jag tror också alltså att humlen kan rädda ett "lättare" öl!

Undrar om det inte är honungen som gjorde att det jäste ut så långt.
Normalt brukar man ha som tumregel att få en utjäsningsgrad på runt 75-80%.
Dvs OG 1044 => FG 1009-1011.

När jag gör min "vanliga" stout brukar jag ha just de värdena.
Mäskschemat har en viktig betydelse och en bra termometer som man kan lita på.

Jag tror faktiskt att Belgisk Strong Ale jästen kan passa bra i ett lättare ljust öl med en del humle i. Är ju duveljästen mer eller mindre och varke duvel eller maredsous ölen (som görs med samma jäst) är ju speciellt fenoliska. Något estriga men det kan nog passa in bra.

Har som plan att brygga mindre öl men det blir mest större ändå. Jag verkar vara rädd för alla maltmängder under 4.5 kilo.

Nu gäller det bara att leta upp lite tid att brygga på också.

Duvel ligger på 8,5%!
Jag tror ínte du får samma egenskaper med ett på 4% med samma jäst.
Men prova gärna.

Jag tror observationen att hembryggd öl generellt sett är starkare är korrekt, men analysen att det är yrsel till minimalt pris som eftertraktas är helt enkelt fel.

Lägger jag själ, hjärta och bättre delen av en heldag till att brygga ett öl vill jag gärna att det skall vara något alldeles särskilt, inte något man skyfflar i sig några liter om dagen tills det är slut.

Jag har för all del största respekt för dem som orkar brygga vardagsdryck kontinuerligt. Det är en fin gammal nordeuropeisk tradition som förtjänar att upprätthållas. Inte av mig, dock.

/Pep

Think globally. Drink locally.

en poäng med att brygga starkt är att man kan spara flaskorna länge och att ölet utvecklas med tiden. det är ju skoj!

själv tycker jag att svaga öl är intressanta också. jag har tex tagit fram en svagdricka/lätt "milk porter" som jag tycker smakar väldigt gott. OG=1032. karaktärsfullare än vilken vanlig sk. systemstarkis som helst.

mitt nästa projekt är att bryga en öl med max 1 vol% alkohol som är rik på dextriner. håller på med längdskidåkning, och när jag skulel kostuppladdda inför ett långlopp i helgen upptäckte jag att pulvret jag köpt (carboloader) inte är nåt annat är 100 % dextrin. till ett hutlöst pris!

tanken på en skidåkaröl var född. tänk att få sitta och dricka öl inför tävlingar i uthållighetssporter istället för sött vatten. vet att det finns många problem att få karaktär på ölet, men det får bli något slags öl/must/läsk-hybrid.

länge leve svagölet!

t

Död åt Reinheitsgebot!

Kenneth skrev:

Undrar om det inte är honungen som gjorde att det jäste ut så långt.
Normalt brukar man ha som tumregel att få en utjäsningsgrad på runt 75-80%.
Dvs OG 1044 => FG 1009-1011.

När jag gör min "vanliga" stout brukar jag ha just de värdena.
Mäskschemat har en viktig betydelse och en bra termometer som man kan lita på.

Det tror jag inte, då jag bara hade i 125 gram honung i 10 L. Men jag hade faktiskt ingen aning om att det brukar jäsa ut till ca 75-80 % så det ska jag använda mig av i fortsättningen när jag räknar på recept!

11 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-23 09:23:29)

Skibsøl har jag och Tor bryggat en gång i tiden och det är ju en sorts svagricka - fast mycket rökig - så att Schlenkerla blir en nybörjaröl i jämförelse. Problemet var att vi mäskade för effektivt och - ja - vi valde inte att spädda ut vörten innan vi ställde den att jäsa. Annars skulle den ha varit ca. 2% alk. Jag är själv sugen på att brygga den om igen, och få rätt OG. Våran skibsøl var dock inte så rökig i jämförelse med originalen, men det ska där ändras på:-) Annars skulle jag också vilja brygga en svagdricka som kallas Hvidtøl eller en "Lys Hvidtøl" som är en ljus lager med lågalkoholprocent - ca. 1,6% alk genomsnitligt. Tanken att ha en törstsläckare på sommaren som man kan dricka mycket av är ganska lockande, samtidigt som det är en utmaning att få dessa ølen att smaka gott. Men det tror jag nog vi kan - som vanligt finns det ju mycket mer smak i hembrygd än industribryggarierna som både filtrerar, pastorisera och gör allt för att en öl ska vara så vattnig som möjligt. Ofiltrerad, opastoriserad och med massor dextriner, dekoktion och kanske lite extra humle kan hjälpa det på rätt väg:-)

Annars kan man ju brygga ryssk kvass i värsta fall:-)!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Smakade på ölen jag bryggde idag. 1.036 OG till 1.010 Fg.

riktigt ljus och lätt. Är nog en utav de mest uppfriskande öl jag skapat. Påminner lite om en witbier just nu. Jästen flockulerar dåligt och lite köldgrumling. Men den är rejält god. Kan starkt rekommendera Belgian Strong Ale jäst (Brewer's Choice 1388) även till mindre öl.

Egentligen bara smaker av jästen och humlen som kommer fram men det smakar väldigt bra ändå. Ska leta fram receptet jag använde mer i detalj och lägga upp om det nu är någon som är intreserad.

En Belgium Light låtar ju bra. Får man gratulera med ett bra resultat:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH